Bild 7 Foto: Gomer Swahn
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Ingen laddning av batterier eller 12V när jag är inkopplad på 220-nätet

0 Ej tillåtet!

Ingen laddning av batterier eller 12V när jag är inkopplad på 220-nätet

Hej,

Det här är min första post och är även helt ny på husbilar så ni får ha överseende med detta i mina förklaringar

Som rubriken lyder så laddar inte mina bodelsbatterier när jag är inkopplad på 220-nätet, vilket ska ske via min transformator/laddare om jag förstår det rätt.
    Har en gammal Swift Kontiki från 1992 med ett säkringsskåp/transformator i samma "låda", det är en "Power Management System PMS 1".
    På denna finns en switch "12V" på och av, denna lyser när jag sätter den till "ON" och då kan man tycka att laddningen borde fungera samt att 12V ska kunna drivas genom transformatorn när man är inkopplad till 220, vilket inte fungerar.

Jag har kollat så att batterierna inte får spänning när denna är på (händer ingenting när jag kollar med multimetern).
    Har kollat men ändå bytt alla säkringar som sitter på transformatorn/laddaren utan resultat.
    Vill även nämna att själva 220-uttagen fungerar i bilen när den är inkopplad, men som sagt inte 12V eller laddaren till batterierna.

Står lite still i min hjärnverksamhet vad som är nästa steg i felsökning eller vad som kan tänkas vara fel (mer än att själva enheten är sönder).
    Tips mottages om någon har några?

Bifogar bilder på enheten jag pratar om ovan samt ett original kopplingsschema som såvitt jag vet fortfarande är gällande.

Tack på förhand.

/Andreas
    Bifogade bilder Bifogade bilder

0 Ej tillåtet!

Sv: Ingen laddning av batterier eller 12V när jag är inkopplad på 220-nätet

Svårt att se schemat för boxen. En snabbfix är att köpa en fristående laddare på minst 10A och koppla den mellan fungerande 230V uttag i bilen och bodelsbatteriet. En så gammal elbox vet man inte vad som hänt. Köp en CTEK eller likvärdig. Lycka till! Hasse

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Hasse Forsberg Visa inlägg
    Svårt att se schemat för boxen. En snabbfix är att köpa en fristående laddare på minst 10A och koppla den mellan fungerande 230V uttag i bilen och bodelsbatteriet. En så gammal elbox vet man inte vad som hänt. Köp en CTEK eller likvärdig. Lycka till! Hasse
    Skulle en sån här vara tillräckligt för en sån lösning?

https://www.batteriexperten.com/sv/a...RoCVJ0QAvD_BwE

0 Ej tillåtet!

Inser nu att det där var en dum fråga, ser nu att den hade långt ifrån 10A.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

1 Ej tillåtet!

Hej.

Jag är ingen expert på laddare, men denna skulle jag köpa om det ska vara en CTEC.

https://www.batteriexperten.com/sv/a...0-laddare.html

Hittade den betydligt billigare här: http://www.marinshopen.se/alla-produ...re+mxs+12v+10a!
    Senast redigerat av Jens Jernmark den 2018-11-21 klockan 23:34.

0 Ej tillåtet!

Googlar du på namnet så finns det lite på nätet, bl.a. denna.
    https://www.olearymotorhomes.co.uk/p...lack-206-p.asp
    ”Ibland måste man göra saker man inte vågar, annars är man ingen människa utan bara en liten lort.” Astrid Lindgren

0 Ej tillåtet!

Slå en signal till Kroons i Borlänge och kolla vad dom vill ha för att mäta upp den, dom är bra.
    ”Ibland måste man göra saker man inte vågar, annars är man ingen människa utan bara en liten lort.” Astrid Lindgren

0 Ej tillåtet!

Släng den gamla laddaren å satsa på en modern Cetek finns lite överallt att köpa
    Tommy kör efter GPS och karta

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar