Bild 2 Foto: Gomer Swahn
Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Australien

0 Ej tillåtet!

Australien

Finns det någon som har erfarenhet av att ha hyrt husbil i Australien? Vi ska hyra i 4 veckor och tar gärna emot råd om vilket företag som är seriöst och pålitligt.

0 Ej tillåtet!

Sv: Australien

Vi hyrde för ett antal år sedan, tror det var 2005. Över jul/nyår. Det jag minns är att det var varmt,camping helt nödvändig för att driva AC: n. Svårt att få plats på campingarna, man behöver boka i förväg. Fricamping vet jag inte om det är möjligt men under den årstiden omöjlig p.g.a. värmen. Bilen var en alkovbil och kostade då ca 6000kr i veckan. Som du märker har jag inte mycket positvt att säga men du måste veta att detta bara är mina synpunkter.

Hoppas några fler kan fylla på. // Max

0 Ej tillåtet!

Camilla, läste din fråga imorse och skickade den vidare till en norsk kompis som bor i Australien sedan några år tillbaka och som kan allt om både husbilar och Australien.. sant!

Han svarade så här:

"Det finnes et 10 tall store seriøse utleiere av husbiler i Australia.

En spennende løsning er trioen Maui, Britz og Mighty. Nye biler opp til 2 år hos Maui, deretter nullstilles de og får ny dekor som Britz hvor de er et par år før de bytter dekor til Mighty. Det er endel forskjell i pris på samme bil mellom disse 3. Noe som ofte skjer om en hyr hos Britz med start i Melbourne og slutt i Sydney er at en får en ny Maui som er allokert til stasjonen i Sydney.

Andre store er Apollo og Kea. Disse har relativt nye biler som når de ikke lengre er nye nok blir strippet og solgt til private.

Selv foretrekker jeg Britz - bra biler til moderat pris.

For par er det mye Plåtiser, for familier blir det mest alkover.

Det er mulig å finne 4x4 husbiler, men de er ofte dyre og trenge"

Om du vill ta direkt kontakt med honom så är du välkommen att maila mig och du skall få kontaktuppgifterna.

Min mail är; t.dyner@hotmail.com

Spännande och trevlig resa ni planerar!

TommyD

1 Ej tillåtet!

Vi har hyrt husbil i Australien två gånger då genom Around Australia Motorhomes, de har nu bytt namn till LetGoMotorhomes och hittas här:
    https://www.letsgomotorhomes.com.au/
    Har bara gott att säga om dem. Bra skick på bilarna, all utrustning ingår och förhållandevis vettiga priser. De flesta modeller har även solpanel. T ex Britz och Apollo tar extra betalt för utemöbler och en del annat. Apollos rykte i synnerhet är lite sisådär. Vi har stött på en hel del Apollo-fordon och många har sett bra slitna ut. KEA som nämns i texten som Tommy refererar till har gått i konkurs. Att undvika helt och håller är Wicked, har sett hemska exempel på bilar som inte hör hemma på allmän väg.
    AC i bodelen är nästan ett måste precis som Max är inne på. Beroende lite på när och var i Australien man åker så kan det vara otroligt varmt. Vi har bara åkt i Western Australia hitills och stött på runt 45 grader så det blir fort väldigt varmt i bilen om man inte har AC. Fricamping är normalt inte tillåtet, det finns 24-timmars rastplatser längs vägarna där man får stå men det är i regel väldigt få faciliteter där. Oftast bara en "bush-loo" dvs torrdass.
    Många nationalparker har "campgrounds" mot en låg avgift. Faciliteter även där lite begränsade men "bush-loo" och grill finns oftast. Ibland även vattentoalett och duschar. Går i regel inte att förboka så det gäller att vara på plats i god tid. Vi har utelutande stått på camping, de är ofta välordnade med allt man behöver. Priserna ligger mellan 40-50 Australiensiska dollar på de populära platserna. Högsäsong, jul, påsk och skollov så kan det dra iväg mer.
    Googla "school holidays" för den delstat ni tänkt åka till för att kolla när skolloven infaller. Det är VÄLDIGT mycket lugnare att åka när det inte är skollov.
    På populära platser är det bra att boka i förväg, i synnerhet längs kusterna. Inåt landet i regel mycket lugnare och och oftast inga problem att få plats.
    Vi har avverkat närmare 1500 mil i husbil i Australien och det funkar väldigt bra måste jag säga. Svarar mer än gärna på fler frågor :-)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar