Bild 4 Foto: Gomer Swahn
Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Åsnens nationalpark

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

0 Ej tillåtet!

Åsnens nationalpark

Hej.

Jag blev mycket förvånad när jag härom dagen körde på väg 126 i södra Småland och ser en stor skylt med Åsnens nationalpark.

Eftersom det bara finns 30 nationalparker i Sverige så måste det vara något mycket speciellt. Tid medgavs ej att undersöka nationalparken som förmodligen ska ses i grönska.

Därför undrar jag om någon besökt nationalparken efter den öppnat och om det finns det någon lämplig ställplats?

Jag har själv kört motorcykel och tagit någon kortare promenad i området och tänkt att här är ju vackert, men inte trodde jag att det var så värdefull mark.

//Jens

Husbilsombudsman Lars Nässs avatar
    Stad/Ort
    Hallstahammar

1 Ej tillåtet!

Sv: Åsnens nationalpark

Det har funnits planer på en ställplats i privat regi i området vet jag, men hur långt projektet har framskridit kommer jag igen med när jag vet mer.

Husbilskompis Johan Kinneryds avatar
    Stad/Ort
    Borlänge

5 Ej tillåtet!

Detta verkar vara en fantastisk plats som jag gärna skulle vilja besöka. Dock kan jag snabbt konstatera att precis som vid många andra Nationalparker och Naturvårdsområden är inte Naturvårdsverket välvilligt inställd till besök av husbilar. Parkeringsförbud för just husbilar har införts nattetid på parkernas parkeringar. Vanliga personbilar går emellertid bra att parkera men just inte husbilar. Till och med har de i flera parker iordningsställt tältplatser. Jurister på Naturvårdsverket vill inte kommentera frågan om de med dessa förbud går campingägare till mötes, utan skyller på nedskräpning och andra ordningsproblem, som om husbilister i parkerna, oftast ett något lite äldre par med naturintresse, skulle vara de som skräpar ned mest och bråkar. Inte heller borde de vara rädda för att på nedslag med euromigranter, då parkerna ligger väl avsides.

Jag och min sambo älskar att gå i naturen, men dessa selektiva förbud ger en dålig känsla; att man inte känner sig välkommen.

Husbilsombudsman Lars Nässs avatar
    Stad/Ort
    Hallstahammar

1 Ej tillåtet!

Planerna på en ställplats i närområdet har tyvärr flyttats framåt i tiden p.gr.av andra prioriteringar, någon bestämd tidplan för detta finns inte just nu.

Stad/Ort
    Borlänge

4 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Hans Lundborg Visa inlägg
    Är det inte märkligt? Sverige har klassat personbilar i KL 1 o Kl 2. Husbil är egentigen inget som finns. Enligt lag har var och en rätt att sova i sin Personbil oavsett hur den är uppbyggd. Att det utöver lagen finns ”småpåvar” som stiftar egna lagar är tyvärr vanligt i de svenska myndigheterna på många områden. Tråkigt men fakta. Så jag tror med betoning på tro att om någon står på en pakering vid ex. Åsens nationalpark över natten kan den inte bli bötfälkd för det såvida inte P-förbud vid vissa klockslag finns angivet.
    Nu är det just så att Naturvårdsverket har beslutat om parkeringsförbud för husbilar nattetid vid Åsnens Nationalpark. Ett sådant förbud finns på parkeringsplatser i anslutning till flera Nationalparker, exempelvis Tiveden och Skäralid. Huruvida någon husbilist fått betala avgift för någon överträdelse vet jag inte och vet inte heller hur övervakningen är organiserad. Om så kallade parkguider har denna uppgiften är för mig okänt. Enligt gällande lagstiftning kan Naturvårdsverket utfärda ordningsregler för att skydda naturen, men hur en nattetid parkerad husbil, uppställd på en grusplan avsedd för parkering, kan utgöra ett hot mot växtlighet och djurliv är för mig fullständigt obegripligt. Något sjukt är det med denna politik. Jag har länge övervägt anmäla detta till prövning hos JO, men vet att detta ämbete verkar vara ytterst ovilligt att pröva saker som har med husbilsliv att göra.

Stad/Ort
    Borlänge

1 Ej tillåtet!

Nu känner jag att jag har kapat denna tråd tillräckligt mycket, men vill bara tillägga ett utdrag ur ordningsföreskrifterna för Nationalparken, för att visa hur regelverket ser ut för parkering av husbil och husvagn. Hur det är skyltat vet jag inte.

"Naturvårdsverkets föreskrifter
    om Åsnens nationalpark; NFS 2018:1

3 §
    Inom nationalparken är det förbjudet att…

6. … På de anvisade parkeringsplatserna får vidare
    inte parkering eller uppställning av husvagn, husbil eller liknande ske mellan
    kl. 00.00 och 05.00..."

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

1 Ej tillåtet!

Det finns 30 nationalparker i Sverige med unika landskapstyper och som är avsett att upplevas av alla. Jag har full förståelse för att man inte vill ha husbilar som fyller hela parkeringen. Min fråga kvarstår om någon av er besökt Åsnens nationalpark och vet någon bra ställplats.

/Jens

Stad/Ort
    Borlänge

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Jens Jernmark Visa inlägg
    Det finns 30 nationalparker i Sverige med unika landskapstyper och som är avsett att upplevas av alla. Jag har full förståelse för att man inte vill ha husbilar som fyller hela parkeringen. Min fråga kvarstår om någon av er besökt Åsnens nationalpark och vet någon bra ställplats.

/Jens
    Då jag besökt nationalparker, eller naturreservat för den delen, har det aldrig varit i närheten av att husbilar fyllt hela parkeringen, så dina farhågor, som du då kanske delar med juristerna på Naturvårdverket, är som jag ser det väldigt överdrivna.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Johan Kinneryd Visa inlägg
    Då jag besökt nationalparker, eller naturreservat för den delen, har det aldrig varit i närheten av att husbilar fyllt hela parkeringen, så dina farhågor, som du då kanske delar med juristerna på Naturvårdverket, är som jag ser det väldigt överdrivna.
    Svaret kan ju vara så enkelt att det ej är tillåtet att nattparkera i nationalparkerna.

/Jens

4 Ej tillåtet!

Det finns ett naturreservat i närheten av Omberg. Lite svårt att hitta men är man där är det en fantastisk plats.
    50 meter till Vättern, klippor, badmöjligheter, grillplatser och naturstigar.
    För att täcka behovet har man två ganska stora P-platser.
    Det här har varit ett populärt utflyktsmål under säkert många år, framför allt tror jag att lokalbefolkning använt stället.

Jag fick tips om det här stället för en fyra, fem år sedan och har tillbringat många nätter där.
    När man kommit ner de senaste åren har båda parkeringarna varit upptagna av husbilar till ca 80%, ibland mer.
    Utemöbler, markiser, ja det har mer sett ut som en camping.
    Lokalbefolkningens bilar har fått parkera på gräsytor eller helt enkelt fått vända.

Idag finns det skyltar med campingförbud och förbud mot husbilar.
    Lite får vi nog skylla oss själva när vi tar för oss och när hänsynen tryter.
    ”Ibland måste man göra saker man inte vågar, annars är man ingen människa utan bara en liten lort.” Astrid Lindgren

5 Ej tillåtet!

Som nära boende, en halvmil ifrån, kan jag säga att min besvikelse över Nationalparken är total.
    Man har förstört ett fantastiskt vackert område och exploaterat det fullt ut med grusgångar, byggnader, soffor och trägolv.

Jag/ vi hade en liten oas i en bokskog jag ofta cyklar förbi. Numera med ett mycket tungt hjärta. Vi kommer inte att besöka platsen fler gånger. För oss är det en total förstörelsemani som görs i naturvårdens namn.
    Stenar har sprängts, parkeringar har anlagts.

En av platserna har varit en mycket sällsynt häckningslokal för den utrotningshotade skogsduvan. Hur det blir nu vet jag inte.
    Samma plats har varit välkänd för sin enorma mängd svamparter. Inte heller här vet jag hur det går.
    För naturen är det hela en katastrof. De trolska platserna ser ut som en stadspark om jag jämför med tidigare.

Som svar på din fråga Jens känner jag till en liten trevlig camping i närheten - Mjölkenabben.
    Den ligger nära med låga priser men inte precis intill.
    En annan är Torne Camping som också ligger ganska nära.
    Senast redigerat av Lars-Göran Kastell den 2018-11-08 klockan 18:51.
    Be careful out there

Stad/Ort
    Borlänge

0 Ej tillåtet!

Tack för informationen om parken Lars-Göran. Upplägget i parken liknar det som gjorts i Tivedens nationalpark som jag tidigare besökt många gånger. Mycket verkar göras för att öka tillgängligheten, så att fler, även de med handikapp, lättare ska kunna ta sig ut i parken. Jag förstår dock vad du menar med hur byggnationerna påverkar naturen negativt. Naturen tappar en del av sin själ kan jag tycka.

Därför tycker jag att det känns särskilt dåligt att när man ökar tillgängligheten för vissa på detta sätt samtidigt som man minskar den för andra grupper; för oss husbilister. I Tiveden har man till och med gjort ordning en tältplats med eldplatser, torrdass och soptunnor, trots att det egentligen råder tältningsförbud i hela parken. Där var det skräpigt vill jag mena.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

5 Ej tillåtet!

Jag hänger inte riktigt med i resonemanget. Det är väl knappast fel att man i nationalparken har gjort slingor som är tillgänglighetsanpassade för ex.vis rullstolsbundna eller barnfamiljer med barnvagn. Det är för mig självklart att man öppnar upp för även dessa besöksgrupper.

Någon försämring för husbilister kan jag inte läsa mig till. Alla är välkomna att parkera på de iordningställda parkeringsplatserna. Nattparkering är förbjudet och därför letar jag efter en lämplig plats att stå över en natt.

Campingarna är stängda men tack ändå Lars-Göran för dina tips. (Getnö camping kan också vara ett sommaralternativ). Tingsryds camping är nog det närmaste alternativet med året runt öppet.

Själv söker jag en enkel nattparkering och då kan man kanske tänka sig att stå i Hulevik eller möjligtvis på Sirkön som ligger utanför nationalparken. Det löser sig säkert.

Med detta så får ni gärna fortsätta diskutera husbilslivets orättvisor men den frågan tycker jag förtjänar en egen tråd. Trådens rubrik lyckades bli helt vilseledande.

/Jens

2 Ej tillåtet!

Du har så rätt Jens. Vi var några som for iväg en bit.
    Har flyttat inläggen som inte rör ditt första inlägg till en egen tråd.
    Trevlig helg alla!
    ”Ibland måste man göra saker man inte vågar, annars är man ingen människa utan bara en liten lort.” Astrid Lindgren

3 Ej tillåtet!

Vi ser det på olika sätt Jens.
    Jag värnar om en helt orörd natur. Visst kan man göra vissa förbättringar i underlaget för att underlätta men även det måste ha en gräns. Naturen måste få gå före våra behov om den ska skyddas, enligt min åsikt.
    Byggnader och soffor i aluminium tillhör inte det.

Sirkön är inte populärt att stå på. Tyvärr har den möjligheten förstörts av husbilister som vägrat visa hänsyn till de boende. När dessa har behövt få i sin båt eller på något annat sätt behövt komma fram, har de möts med sarkasm och nonchalans. Allt enligt de boende själva.
    Det sitter skyltar och bommar på många platser.

Hulevik vet jag faktiskt inte om man får stå längre. Inte heller det var populärt för de som äger stugorna där.
    I Ulvö vet jag att det är stopp.
    I värsta fall går det att stå på vår tomt.
    El och vatten finns.
    Senast redigerat av Lars-Göran Kastell den 2018-11-09 klockan 19:27.
    Be careful out there

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

6 Ej tillåtet!

Ja då har vi besökt Åsnens nationalpark. Vi körde både till Sunnabron och Trollberget, så det blev husbilskörning på små asfalterade vägar runt Åsnen. Det finns mötesplatser som kan behövas på några av vägsträckorna.

Delar med mig av några foton som får tala för sig själva.

//Jens

P1000010.jpg

P1000019.jpg

P1000024.jpg

P1000066.jpg

P1000064.jpg

P1000089.jpg

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg