Bild 1 Foto: Gomer Swahn
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Nya batterier till gammal bil - råd och tips?

0 Ej tillåtet!

Nya batterier till gammal bil - råd och tips?

Om man måste köpa två nya bodelsbatterier (till en Hymer Starline S700 -96) och gillar att fricampa, vad ska man satsa på då?
    Med rätt träning kan nästan alla människor bli en hunds bästa vän ;-)

1 Ej tillåtet!

Sv: Nya batterier till gammal bil - råd och tips?

Det beror lite på plånboken.
    Låt oss säga att du har 2 st. batterier på vardera 80 Ah idag till att börja med.

1. Vanliga blybatterier, s.k.fritidsbatterier med syra i ca. 2-2 500:- beroende på leverantör.

2. AGM-batterier, blir allt mer populära idag. Helt slutna avger ingen gas vid laddning 3 500:- - 5 000:- beroende på leverantör

3. Litiumbatteri, ett batteri på 80 Ah går att jämföra med det dubbla i blybatterier. Snabbare laddning och fler laddcykler 11 000:- och uppåt (kan kräva viss ombyggnad. Laddare och kanske en booster)
    ”Ibland måste man göra saker man inte vågar, annars är man ingen människa utan bara en liten lort.” Astrid Lindgren

0 Ej tillåtet!

Tack!

Jag hade en lång och givande tråd i HK:s fb-grupp igår. Lutar lite åt AGM, även om vissa menar att de endast lämpar sig till startbatteri. Blev inte riktigt klok på hur det är med just den saken. Men de verkar bättre på så vis att de tål en större urladdning än blybatterier och tål kyla bättre. Stämmer det så långt, tror du?
    Har inte kollat vad nuvarande batterier är på, men haft lite krångel och verkstan säger att de är "helt slut". Så det blir väl till att öppna börsen igen då :-/

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Åkersberga

1 Ej tillåtet!

AGM finns både som startbatteri och djupcykelbatteri, men oavsett variant brukar de klara fler och djupare urladdningscykler än ett vanligt fritidsbatteri.
    Bra att veta är att de laddar snabbare upp till 75% än våta batterier, vilket är bra om man behöver förlita sig på uppladdning vid körning. Man behöver alltså inte köra lika långt. Två timmars körning laddar ett batteri från 25% till 75% nivå, medan ett vanligt fritidsbatteri dels inte alls gillar att laddas ur så långt och dels behöver fyra timmars körning för att komma upp till 75%. Litiumjon är ännu bättre, de kan man ladda från 5 till 95% på en enda timme, om man har en tillräckligt kraftig laddare eller generator.

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Tor Fransson Visa inlägg
    AGM finns både som startbatteri och djupcykelbatteri, men oavsett variant brukar de klara fler och djupare urladdningscykler än ett vanligt fritidsbatteri.....
    Tack!
    Tips om var jag hittar AGM anpassat för fritid/bodel?
    Eller vilka märken som gör såna?

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Åkersberga

1 Ej tillåtet!

Exide/Tudor Dual AGM är exempel på ett sådant batteri. Dual Purpose innebär att det både kan avge hög ström och klarar djupare urladdningscykler. Det finns andra också, men tror Exide är de mest prisvärda om man undantar biltemas AGM-batterier. Går man upp ett litet steg kallas det "Leisure AGM" och har större cykeltålighet.

Marinbutiker brukar ha sådana batterier. Väldigt populära att ha i båten.
    Senast redigerat av Tor Fransson den 2018-10-24 klockan 18:00.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

2 Ej tillåtet!

Till vår gamla husbil köpte jag 2 st 105 Ah batterier på Biltema. Så kallade SMF-batterier. https://www.biltema.se/bil---mc/bilb...eri-2000019657

De passade perfekt i batterifacken i vår husbil och jag var riktigt nöjd med dem som bodelsbatterier. Vad jag fick mig till livs var att man inte ska djupurladda dem.

Under fem år ägnade jag dem inte en tanke utan de gjorde bara sitt jobb. De är prisvärda men naturligtvis inte de bästa. Jag lät plånboken styra mitt val.

/Jens
    Senast redigerat av Jens Jernmark den 2018-10-24 klockan 18:21.

1 Ej tillåtet!

Jag har kört med Biltemas AGM-batterier under tre säsonger. Hade inga problem med dom, dom gjorde sitt jobb.
    https://www.biltema.se/bil---mc/bilr...eri-2000028225
    ”Ibland måste man göra saker man inte vågar, annars är man ingen människa utan bara en liten lort.” Astrid Lindgren

0 Ej tillåtet!

Biltema AGM
    Är ett tryggt val

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar