Bild 9 Foto: Gomer Swahn
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Nu står "Hulda" på garageuppfarten

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Södra Sandby

2 Ej tillåtet!

Nu står "Hulda" på garageuppfarten

Hej på er!
    Benke heter jag, är sambo med Hellen. Vi bor nere i Skåne, Södra Sandby (Lund). Vi har nu köpt vår första husbil?!?!

Vi har under många år åkt ”nercabbat” (Mazda Miata), men i våras fick vi för oss att vi skulle hitta på något nytt att roa oss med. Det var då tanken på husbil föddes. Varken jag eller Hellen har någon tidigare erfarenhet kring husbilar så vi var nog ganska förvånade båda två att just den tanken dök upp ;-)

Sagt och gjort, vi började spana. Först försiktigt, sen lite mer aktivt och nu står den på garageuppfarten. Hulda kallar vi henne!

Det blev en Fiat Challenger 100 -02 (2.3 JTD, 110 Hk). Har rullar knappt 6.000 mil, och är i riktigt bra skick (enligt vår bedömning) och utrustad med de faciliteter vi hade på vår ”lista”. Stor service gjord innan leverans (inklusive kamrem).

Nu skall vi då lära oss och förstå hur en husbil fungerar, men det blir förmodligen inga problem. Har ”googlat” lite om just denna modell men har då förstått att Challenger 100 inte är så vanlig i Sverige. Kanske är det någon ”husbilskompis” som har en?

Hulda är en relativt liten husbil (5,5 meter halvintegrerad för två personer), men ändå med hyggligt utrymme och med riktigt bra lastvikt (870 kg) samt utrustad med drag. Kommer att utrustas med en Thule BackUp på draget för lite extra lastutrymme https://www.thule.com/sv-se/se/cargo...ackup-_-900000

Vi kommer företrädesvis att använda henne för ”fricamping” vilket gör att hon även skall utrustas med solceller. Blir förmodligen denna https://www.energilandet.com/Vikbar-...-solcellsvaska

Sen får vi se vartefter vi har varit ute med henne vad som ytterligare krävs och behöver göras. Men kul skall det bli!

Nu har jag då en liten fråga inledningsvis. Hulda är från början tysk, hon flyttade hit 2010. Detta gör att all dokumentation är på tyska. Skulle gärna vilja ha tag på en svensk eller engelsk instruktionsbok kring bildelen. Har mailat Fiat om det men är det någon som kanske redan har en i PDF-format så kan det kanske vara möjligt att få en kopia på den?
    (Kommer att lägga denna fråga även i forum för manualer och dokument).

Håller med detta så länge. Skall bli kul och intressant att ta del av detta forum!

Hälsningar
    /Benke

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Åkersberga

0 Ej tillåtet!

Sv: Nu står "Hulda" på garageuppfarten

Kul med första husbilen!

Jag skulle nog rekommendera ett fast montage, det var rätt mycket stålar för den där portabla, och det är bra att kunna lämna husbilen låst och stängd på dagen, och ändå låta solen ladda batteriet. För samma pengar får du ett takmonterat system från t.ex. Sunlux eller om du beställer lösa delar från utlandet. Så här ser min 50W ut:

Två st 7mm hål i taket är all åverkan som gjorts på bilen. Har man redan en genomföring för TV-antenn går det ev. att använda den. Så gjorde jag på vår förra bil.

Husbilsombudsman Olle Jonssons avatar
    Stad/Ort
    Ludvika

0 Ej tillåtet!

Hej Bengt!
    Kul att du hittat hit till forumet. Kolla in rabattsidan där finns bra priser på bl.a. solceller mm.

https://www.husbilskompisar.se/index.php/rabatter

0 Ej tillåtet!

Välommen hit. Håller med Tor. Fast montage är att föredra. //Max

0 Ej tillåtet!

Ni har väl inte sålt Miatan 🙀
    /Thomas

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Södra Sandby

0 Ej tillåtet!

Hej på dig Thomas!
    Var ett tag sedan... nej, vi har inte sålt Miatan!
    Vi får se hur det blir med det... men hoppas på att kunna kombinera både husbil- och Miata-åkande ;-)
    Har nu gjort premiärturen med "Hulda"... allt funkade fint... skönt!
    Ha de!
    /Benke

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar