Bild 5 Foto: Gomer Swahn
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Koppla in solceller

0 Ej tillåtet!

Koppla in solceller

Hallå alla kunniga i sommarvärmen
    Har en fråga: i den lilla elboxen under framstolen (i mitt fall) så finns det en ingång som det står solceller på
    kan man koppla in solceller där efterregulatorn och inget till bodelsbatteriet ?
    Ha det gött
    Micke P

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Jönköping

0 Ej tillåtet!

Sv: Koppla in solceller

Helt rätt, du kopplar. Från solceller till regulatorn, regulatorn till EBL blocket "den lilla elboxen". Sen i vissa fall bör man koppla direkt från regulatorn till bodelsbatteriet. Så någon "skall" svar finns inte.

0 Ej tillåtet!

I normalfallet kan du ansluta en laddningsregulator upp till 20A till uttaget på EBL:en. Alltså ett system upp till ca 250W. Har du ett större system än så då behöver du ansluta direkt till batteribanken, detta då EBL:ens kablage och säkring klarar max 20A laddström.
    Det kan vara fördelaktigt att ansluta till EBL:en om din display i bilen är förberedd för visning av solcellsladdning. Då slipper du installation av en extern fjärrdisplay för systemövervakning om du är ute efter att kunna se hur mycket systemet laddar.

Vad gäller kabelsatser för anslutning till EBL så erbjuds detta från bland annat Shaudt och Votronic.

0 Ej tillåtet!

Tackar för svaret,båda två.
    Då ska jag bara komma på hur man får till det bak på EBL:n. Det jag såg var att det fanns en säkringsplats för solceller

0 Ej tillåtet!

På min ebl 102 finns det två ingångar för solceller nr 6 och nr 9. Vilken ska man ta ???

0 Ej tillåtet!

Vissa EBL har en ingång för själva laddströmmen samt en mindre ingång för en signalkabel som är till amperevisning i bilens display.
    Båda dessa kablar följer med om du köper en EBL-kabelsats. Det är dock enbart regulatorer från Shaudt och Votronic som har signalutgång för amperevisning.

0 Ej tillåtet!

Kan jag få tag i dessa kabelsatser frå er ??

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar