Bild 5 Foto: Gomer Swahn
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 26 till 38 av 38

Ämne: Nya däck

4 Ej tillåtet!

Sv: Nya däck

Hej!

Temperaturen har en stor betydelse för lufttrycket, både den värme som uppstår genom friktion när man kör och yttertemperaturen i luft och på vägbana.

Generellt så kan man säga att när det gäller lufttrycket med "varma" däck , dvs efter ca 3 km körning, så ökar det med ca 0.3 Bar när det gäller personbilar och lätta Lastbilar/Husbilar, och det är något som man alltid måste tänka på när man kollar lufttrycket ute på en mack efter vägen. Kontrollera helst lufttrycket i "kalla" däck, men är däcken "varma" så skall man kompensera för detta genom att lägga till 0.3 bar på det rekommenderade lufttrycket. Problemet är att man ibland justerar ner lufttrycket till det rekommenderade på macken, men då med "varma däck" och då åker man istället omkring med ett för lågt lufttryck, med risk för överbelastning, sämre stabilitet och inte minst minskad livslängd. 20% för lågt eller högt lufttryck ger 30% kortare livslängd, bara beroende på det!

När det gäller yttertemperaturen så påverkar den också lufttrycket i däcken, så den generella rekommendationen är att alltid justera lufttrycket ute i den temperatur som man kommer att använda bilen i, speciellt vintertid.

Men, då man oftast pumpar däcken inomhus i ca 17 grader, exempelvis hos gummiverkstaden eller i garaget, så kommer lufttrycket att förändras med temperaturen ute. Om man har pumpat sina husbilsdäck till 5.5 Bar inomhus i 17 grader så kommer lufttrycket att vid 0 grader vara 5.1 Bar, vid -10 grader 4.9 Bar, vid -20 grader 4.7 Bar, vid -30 grader 4.4 Bar samt vid -40 grader 4.2 Bar. När det gäller det motsatta så ökar lufttrycket och är vid +30 grader 5.8 Bar, samt vid +40 grader 6 Bar.

Så att kolla sitt lufttryck i den omgivande temperaturen är inte fel, speciellt vintertid när trycket sjunker om man åker uppåt nordligare trakter, men även på sommaren när man åker neråt sydligare Europa där temperaturen många gånger kan ligga runt +40, då blir lufttrycket om man pumpat det till 5.5 Bar i 17 grader lite onödigt högt, med sämre komfort och livslängd som följd.

När det gäller dina cykeldäck så verkar en 50% lufttrycksminskning inte normalt, men det kanske är flera olika parametrar som har inverkat på det, bl.a. kanske du kollat det med "varma" däck, där skillnaden kan bli större mellan "varma" och "kalla" däck beroende på den mindre volym av luft det är i cykeldäck, en ventil som inte är tät, men också att däck tappar lufttrycket på naturlig väg genom gummit, speciellt cykeldäck som idag i många fall inte har samma gummityp (Butyl) som däck till motorcyklar eller bilar, butylgummit (slanggummi) som sitter på insidan av däcket har väldigt små gummimolekyler som gör det svårare för luften att "läcka" ut genom gummit.

Att luften naturligt "läcker ut genom gummit i varierande hastighet är en av orsakerna till att man rekommenderar att kolla sitt lufttryck minst en gång i månaden, men också att man kan fått en "pyspunka" genom något vasst som trängt in i däcket, men också en gummiventil som läcker, då den åldras genom värme från bromsar och påverkan av centrifugalkrafterna vid hjulets rotation, och skall därför alltid bytas ut samtidigt som man byter däcken på bilen, vilket de flesta gummiverkstäder idag gör rutinmässigt.

Det här kanske blev lite överkurs, men detta med däck och att de har rätt lufttryck är så viktigt för både säkerheten, komforten och ekonomin.
    Senast redigerat av Bernt Wahlberg den 2018-07-03 klockan 10:19.
    The Scandinavian Tire & Rim Organization

0 Ej tillåtet!

Stort tack för en tydlig och bra kommentar, Bernt.
    Mina nya däck är av märket Continental. De förra var Bontrager. Möjligen kan det skilja mellan märken hur mycket som läcker genom gummit? Bontrager är ju specillister på cykel av det här slaget. Kanske var jag lite dumsnål när jag bytte till annat märke. Som parentes kan jag nämna att de gamla rullade 150 mil ungefär.
    Slangen vet jag inte märket på vare sig nu eller tidigare.
    Be careful out there

1 Ej tillåtet!

Hej!

Normalt så använder man inget butylgummi på däck som är avsedda att användas med slang, utan där är det slangen som håller luften inne, och jag vet att det finns olika kvalitet/uppbyggnad på cykelslang, så det kan nog löna sig att välja en slang som man vet är av butylgummi. Men självklart så har slangens tjocklek en betydelse för hur mycket luft som kan vandra ut, tjockare slang-längre väg ut. Men, har du en landsvägscykel så är det vikten som är avgörande för hur lätt och snabbt man kan cykla, en tjockare slang väger mer, så det är som alltid med däck en kompromiss vad man behöver eller vill ha ut av sina däck och slangar.

0 Ej tillåtet!

Intressant tråd med mycket information. En förtydligande fråga: Michelin Agilis Camping är ett CP däck. Rätt?
    // Max

0 Ej tillåtet!

Ja, på mina Michelin Agilis Camping står det CP.

0 Ej tillåtet!

Hej Lars. Tack allihop för mycket och bra info. Mycket värdefullt att ha någon med ämneskunskaper.
    Har fått ett hyfsat pris på Michelin så dom får det bli. // Max

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Höllviken

0 Ej tillåtet!

Lite lustigt med rekommendationerna. Michelin har en tabell, som jag letat efter men tyvärr inte återfunnit, där däcktrycket står i proportion till axeltrycket. Enligt den tabellen är det mycket sällsynt att rekommenderat tryck är i närheten av eller överstiger 5 kg. Kanske någon i forumet har tillgång till tabellen?

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Gräddö

0 Ej tillåtet!

Här kommer en tabell på Michelin
    Bifogade filer Bifogade filer

1 Ej tillåtet!

Eftersom det inte står något i min Carthago instruktionsbok om 3-axlade AL-KO bilar och kundmottagaren Fiat hos Bengt i Örkelljunga tycket att jag skulle prova med 3,5 till 5,5 kg.....
    Och hos Michelin har jag inte hittat något om CP däck...
    Så skrev jag till AL-KO. Här är en del av deras svar;
    "Gummiverkstäder tenderar att helgardera, dvs de säger maxtryck för då har de inte gjort något fel.
    Men det säger sig själv att det inte skall vara maxtryck bak på en bil med tandem eftersom varje axel bara bär runt 1500 kg, icke de 2500 kg som maxtrycket är föreskrivet för.
    Det är lasten (belastningen) som avgör trycket.
    Knappast att man fram på en husbil har 2500 kg heller, snarare runt 2000 kg på en stor tung helintegrerad. Alltså är 5,5 bar för högt.
    För AL-KO tandem står det i den instruktionsbok du tydligen har att det skall vara 3,8 + 3,8 bar. Kanske lite mer i den första axeln bak eftersom den bär mer. Prova.
    Till syvende och sist gäller däcktillverkarens rekommendationer för olika axeltryck, oftast vad gäller husbilar då Michelins."
    Slut citat...

Jag har just nu 5kg fram och 4+4kg bak. Känns lite stötigt.
    Hasse

0 Ej tillåtet!

Sista kolumnen skall vara 5.5 och inte 5.0, fel i tabellen!

1 Ej tillåtet!

Ahhhh ... i dag fick HB nya skor. Michelin Agilis Camping CP. Det blev som en annan bil ... tyst ... mjukt ... inget skrammel.

Däcksnisse fylde 4 kg fram och 4,5 bak. Det räcker tyckte han. Just nu är bilen inte Spanienlastad så jag får se framöver om jag pumpar i mer. // Max

Husbilskompis Bo Petterssons avatar
    Stad/Ort
    Västerfärnebo

1 Ej tillåtet!

Har Continental Vanco Camper som nu gått drygt 7000 mil och beställer samma igen. På mässa i Tumbo fick jag rådet av FIAT:s personal att jag skulle sänka lufttrycket till 4,4-4,5 vilket jag gjorde och fick en mycket behagligare resa. Det var nog även tack vare det som vi klarade oss från punktering i Marocko på usla vägar. Vilken smäller först? En stenhård ballong eller en lite mjukare?

1 Ej tillåtet!

Hej Bosse … mina Vanco hade gått 6500 mil och var fortfarande godkända men jag ville inte åka en hel vinter söderöver med halvrisiga däck. // Max

Intressant är att man får så olika svar angående däckstryck.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar