Bild 10 Foto: Gomer Swahn
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: P-avgift

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

0 Ej tillåtet!

P-avgift

Hej.

Vad säger lagen om P-automaten inte fungerar?

Måste jag leta efter en annan automat, vilket kan kännas jobbigt i en främmande stad.

En P-vakt gav mig rådet att jag kunde betala med sms men det är ju inte givet att jag har mobilen med mig. Den kan ju också vara urladdad.

/Jens

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Åkersberga

1 Ej tillåtet!

Sv: P-avgift

P-bolagen behöver bara ge dig en rimlig möjlighet att betala, enligt det avtal som tecknats med markägaren. Om du inte har mobilen med dig eller om kortet är spärrat, du inte har kontanter osv är "inte deras problem". Du får i så fall låta bli att parkera helt enkelt. Skulle tro att det är konsumentköplagen som reglerar biljettköpet och lag om kontrollavgift vid olovlig parkering som träder in om du parkerar utan att betala.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

0 Ej tillåtet!

En rimlig möjlighet är för mig att automaten fungerar eftersom betalning erbjuds på detta sätt.

Jag undrar hur P-bolaget agerar om jag skriver en lapp och lägger i rutan att automaten är ur funktion?

/ Jens

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Åkersberga

1 Ej tillåtet!

För att det skall funka med en lapp i rutan måste man skriva den kod man fått av p-bolaget (t.ex. 53421) när man ringde dem på det telefonnummer som är anslaget på den trasiga P-automaten. Annars får man garanterat en "bot". Och om du kunde ringa dem har du ju bevisat att du hade tillgång till en mobiltelefon med batteri i, så då blir det svårt att hävda att du inte kan betala med den.
    Jag vill inte vara "jobbig" eller svår, jag bara berättar som det är. Jag har fått en hel del kontrollavgifter i mina dar och ibland har jag lyckats bestrida dem men oftast inte. Bolagen gör vad de kan för att få in sina pengar - service är inte deras första prioritet.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

0 Ej tillåtet!

Nej du är inte jobbig. Det är intressant att läsa dina tankegångar men frågan kvarstår vad lagen säger.

Själv har jag inte mycket erfarenhet av P-böter. Tycker att jag är allt för omständlig för att göra rätt för mig.

/Jens

0 Ej tillåtet!

Minns jag inte helt fel ska man leta upp en annan automat och betala där.
    Tror mig ha läst det någonstans men vet inte var.
    Be careful out there

1 Ej tillåtet!

Vad som är rätt eller fel vet i tusan men en intressant artikel på Lawline just om när automaten inte fungerar:
    https://lawline.se/answers/maste-jag...-inte-fungerar

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

0 Ej tillåtet!

Ja det var en bra länk. Tack för den!

/Jens

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer