Bild 1 Foto: Gomer Swahn
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Votronic solcells mätare

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Jönköping

0 Ej tillåtet!

Votronic solcells mätare

Hur gör jag för att ställa in den för mina solceller 2 x 100w så den visar rätt. Har läst å läst bruksanvisningen, men får inte ihop det. Prylarna är i hopp kopplade med denna Votronic MPP 250 Duo Digital

http://www.votronic.de/index.php/en/products/solar-technology/lcd-solar-computer

Bifogade bilder Bifogade bilder

0 Ej tillåtet!

Sv: Votronic solcells mätare

På dessa displayer så gör man inga inställningar för solcellerna. Du ställer enbart in din batterityp på solcellsregulatorn som displayen är ansluten till.
    Displayen pluggar du sedan bara in med den medföljande kabeln.
    De inställningar som man kan göra på displayen är inställning av kontrast och bakgrundsbelysning. Sedan kan man även nollställa räknaren för solenergiproduktionen om man vill mäta denna över en viss period.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Jönköping

0 Ej tillåtet!

Okej

Jag läste denna manual om inställning till min anläggning. Stämmer inte detta då

http://image.solexperten.se/data/man...visning-sv.pdf

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Jönköping

0 Ej tillåtet!

Det står ju även nånting om att ställa in den när solcellerna ger full effekt. Hur vet jag när dom gör det. När dom ger full effekt är det då man gör en resett

0 Ej tillåtet!

Det är enbart om displayen har effektvisning som en stapel som du gör en nollställning vid max effekt. Denna effektvisning finns ej på Votronics senaste versioner, utan effekten står enbart angiven med siffror.
    Är din display märkt Votronic eller med annat namn?
    Votronic tillverkar displayer och laddutrustning även till andra varumärken, husbilstillverkare etc. Så i vissa fall så kan det skilja något vad gäller funktioner och inställningar även om enheten ser snarlik ut.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Jönköping

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Mathias Johansson2 Visa inlägg
    Det är enbart om displayen har effektvisning som en stapel som du gör en nollställning vid max effekt. Denna effektvisning finns ej på Votronics senaste versioner, utan effekten står enbart angiven med siffror.
    Är din display märkt Votronic eller med annat namn?
    Votronic tillverkar displayer och laddutrustning även till andra varumärken, husbilstillverkare etc. Så i vissa fall så kan det skilja något vad gäller funktioner och inställningar även om enheten ser snarlik ut.
    Den jag har heter votronic och har en effektstapel

https://sunlux.se/votronicr-lcd-sola...BoCUv4QAvD_BwE

Men när vet jag när den har fulleffekt. Och kan göra en reset. Eller har jag missuppfattat det helt och hållet

0 Ej tillåtet!

Har du tidigare modellen som även inkluderar effektvisning i form av en stapel så visas effekten i steg om 10%.
    Denna skall du nollställa eller mer korrekt uttryckt ställa på 100% effekt när anläggningen ger som mest. Det kommer systemet göra vid ungegär kl 12 mitt på dagen när det är molnfritt. För att ställa 100% så bläddrar du fram till läget för Amperevisning (A). Sedan håller du in on/off -knappen längst till höger i drygt 3 sek tills "set 100%" visas. Därefter har displayen sparat aktuellt värde.
    Notera att denna konfigurering inte är av betydelse för visning av korrekta värden i sifferform vad gäller effekt och ampere. Det är bara för konfiguration av effektstapeln.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Jönköping

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Mathias Johansson2 Visa inlägg
    Har du tidigare modellen som även inkluderar effektvisning i form av en stapel så visas effekten i steg om 10%.
    Denna skall du nollställa eller mer korrekt uttryckt ställa på 100% effekt när anläggningen ger som mest. Det kommer systemet göra vid ungegär kl 12 mitt på dagen när det är molnfritt. För att ställa 100% så bläddrar du fram till läget för Amperevisning (A). Sedan håller du in on/off -knappen längst till höger i drygt 3 sek tills "set 100%" visas. Därefter har displayen sparat aktuellt värde.
    Notera att denna konfigurering inte är av betydelse för visning av korrekta värden i sifferform vad gäller effekt och ampere. Det är bara för konfiguration av effektstapeln.
    Nu så har jag fått alla svar. Man tackar å bugar

hade gott

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar