Bild 1 Foto: Gomer Swahn
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Cykellås

0 Ej tillåtet!

Cykellås

Jag sitter och funderar på hur vanligt eller ovanligt det är att cyklar stjäls från husbilar. Är det någon som vet eller vågar gissa?
    Brukar ni låsa fast era cyklar när de sitter bak på bilen och i så fall - med vad och hur?
    Tyvärr har ju cykelstölder haft en tendens att öka på senare år och med tanke på att dessa blir dyrare när de utrustas med el så tror jag tyvärr inte att stölderna kommer att minska.
    Be careful out there

Husbilskompis Lars Erik Jonssons avatar
    Stad/Ort
    Sölvesborg

1 Ej tillåtet!

Sv: Cykellås

Vi har inte cyklarna låsta och det har funkat hittills. Nu har vi inga cyklar modell dyra, så de kanske inte är så attraktiva att de är värda besväret.
    Har en kompis, som låser fast sina cyklar på cykelstället med vajerlås med inbyggt larm. Det kanske är en idé!

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Åkersberga

2 Ej tillåtet!

Självklart låser man fast cyklar, oavsett värde. Tillfället gör tjuven, och risken att åka fast är i princip noll. En lång låsvajer och ett hänglås är alltid bra att ha med sig för att låsa fast diverse.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Järfälla

2 Ej tillåtet!

Vi kör med vajerlås med kod.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Svenljunga

1 Ej tillåtet!

10 mm vajer och hänglås klass 3 lås, som sitter fäst i draget. När inte cyklarna sitter på cykelhållaren låser vajern cykelhållaren i stället och samtidigt utgör extra lås för bakluckan

Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av Per Hanson den 2018-06-12 klockan 07:17.

0 Ej tillåtet!

Det här skall jag prova http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cyke...as-2000018122/
    det verkar lite flexibelt å bra.

Husbilskompis Kaj Timréns avatar
    Stad/Ort
    Västerljung

1 Ej tillåtet!

Vajer runt hela 'paketet' = runt cykelställ och cykelramar. Dels för att 'tjuven' inte skall få det alltför lätt, dels för att säkra cyklarna från att falla ner om plastbandet brister i hållarna.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Jönköping

1 Ej tillåtet!

Lite tänk värt om det här med cykel lås

Vajerlås räcker det med en kraftavbitare, den får plats i innerfickan på en kavaj

Sett många lås avklippta "jobbar som fastighetsskötare"

Husbilskompis Johan Kinneryds avatar
    Stad/Ort
    Borlänge

1 Ej tillåtet!

Vi låser fast cyklarna med en kätting och klassat lås avsett för mc. Den svaga länken är dock husbilens cykelhållare, men det ser starkt ut och kanske skrämmer bort någon tjuv. Har också alltid presenningen över cyklarna för att motverka för tjuven att planera sitt tillgrepp. Han måste därför ta bort presenningen för att avgöra hur brottet ska genomföras.

0 Ej tillåtet!

Tycker mig ha sett att Thule har en låsbar ratt till sina hållare. Är det ingen som använder det? Tanken verkar god men hur och om de fungerar vet jag inte.
    Be careful out there

2 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Lars Erik Jonsson Visa inlägg
    Vi har inte cyklarna låsta och det har funkat hittills. Nu har vi inga cyklar modell dyra, så de kanske inte är så attraktiva att de är värda besväret.
    Har en kompis, som låser fast sina cyklar på cykelstället med vajerlås med inbyggt larm. Det kanske är en idé!
    Har kompisar som åkt runt i Europa med olåsta cyklar och tyckte det funkade.
    I Spanien blev de av med dem och var tvungna att skaffa nya.
    Numera är de ordentligt låsta.
    Hos oss, när vi hade cyklar med, hade vi ett ordentligt överdrag över cyklarna, men en gång hade de lossat allt och tänkt ta dem.
    Men som tur var upptäckte de att vi dessutom hade bra lås på. Blev inga cyklar för dem....jobbigt att försöka ens.
    Husbilen vårt andra hem
    http://www.lillviks.blogspot.se/

Husbilskompis Lars Erik Jonssons avatar
    Stad/Ort
    Sölvesborg

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Maggan Lillvik Visa inlägg
    Har kompisar som åkt runt i Europa med olåsta cyklar och tyckte det funkade.
    I Spanien blev de av med dem och var tvungna att skaffa nya.
    Numera är de ordentligt låsta.
    Hos oss, när vi hade cyklar med, hade vi ett ordentligt överdrag över cyklarna, men en gång hade de lossat allt och tänkt ta dem.
    Men som tur var upptäckte de att vi dessutom hade bra lås på. Blev inga cyklar för dem....jobbigt att försöka ens.
    Jo, jag vet att det är lite av en chansning, även om vi nästan alltid står bland andra bilar på ställplatser. Men det är värt en hel del, tycker jag, att inte se potentiella tjuvar överallt runt omkring oss. Så vi kör på så med våra 400 -500 kronors cyklar tills vi får anledning att ångra oss.

Men då, då blir det andra bullar!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar