Bild 2 Foto: Gomer Swahn
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Kylskåp går inte på 12V ibland

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Torslanda

0 Ej tillåtet!

Kylskåp går inte på 12V ibland

Ibland (oftast) går inte kylskpet på 12V. Relät o stora säkringen I moturrummet är OK, så det finns 12V därifrån (bodelsbatteriet ladder när jag kör), men oftast ingen 12 fram till kylskåpet. Jag har inget kopplingsschema så jag vet inte hur 12V är dragen till kylskåpet. Det konstiga är att det fungerar ibland, och ibland kan lampan på kylskåpet blinka när jag kör. Någon som har ide vad det kan vara för fel? Har letat jordpunkter och och haft isär de kontaktdon jag hittar o gjort rent/sprejat med 556.

Bilen är en Elnagh Marlin årsmodell -99
    /Jörgen

1 Ej tillåtet!

Sv: Kylskåp går inte på 12V ibland

Det hela verkar ju som någon glappkontakt, när du beskriver saken.
    Blinkar 12 V lampan på kylen beror det på att 12 V kommer ibland.
    Det finns en 12 V strömbrytare på kylen, en sådan kan man misstänka för glappis. Prova helt enkelt att bygla över den, tillfälligt.
    På elcentralen finns ofta en automatsäklring för resp. förbrukare, bl. kylen då, den var kass i min bil. Fick inte tag på en likadan så det fick bli en smältsäkring på sladden inne i elcentralen.

Ofta i en husbil är både plus och minus dragen med kabel till olika apparater. Dvs man använder inte bilens chassi som återledare. Så även till kylen oftast, så därför kanske vi inte kan misstänka jord som den väg strömmen skall ta tillbaka till batteriet och då vara glapp.
    Men misstänker man glapp i återledningen via jord kan du ta en extra kabel från kylens minusanslutning tillfällig till batteriminus.

Kylen drar 10 - 15 A, vilket är en ganska hög ström i sammanhanget, särskilt efter lång tid kan korrosioner förekomma.
    En ström lika med 2 till 3 fjärrljus.

Ja i detta fall slipper du nog inte undan att dra fram kylen för att komma åt strömbrytare och anslutningar för 12 V ovanpå kylen.
    Men när jobbet väl är gjort blir du säkert nöjd och kan spara gasbrännaren till förmån för 12 V drift så länge man kör.

Roy

Husbilskompis Nisse Östmans avatar
    Stad/Ort
    Vissefjärda

0 Ej tillåtet!

Vad är det för kylskåp? Har du mätt på anslutningen på kylskåpet??

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Torslanda

0 Ej tillåtet!

Kylskåpet är ett Dometic RM 4230.

Det är ingen +12V fram till 12V strömbrytaren på kylskåpet, när jag drar en +12V från bilens batteri till kylkåpets 12V brytare tänds 12V lampan på kylskåpet.

Jag har försökt följa +12V kablen från bilen till Kylskåpet. Den verkar gå via bodelens batteri, fram till dit är det OK. Problemet verkar vara bakom kylskåptet, är nog bara till att dra ut det så jag kommer åt baksidan
    /Jörgen

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Månsarp

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Jörgen Brynne Visa inlägg
    Kylskåpet är ett Dometic RM 4230.

Det är ingen +12V fram till 12V strömbrytaren på kylskåpet, när jag drar en +12V från bilens batteri till kylkåpets 12V brytare tänds 12V lampan på kylskåpet.

Jag har försökt följa +12V kablen från bilen till Kylskåpet. Den verkar gå via bodelens batteri, fram till dit är det OK. Problemet verkar vara bakom kylskåptet, är nog bara till att dra ut det så jag kommer åt baksidan
    /Jörgen
    "Bara dra ut.."
    Du har ett kopparrör för gasen som brukar förhindra det tilltaget..
    Kolla upp det och hur/om det hindrar.
    Jag fick lyfta ur "gasolplattorna" för att lossa Cu-röret. Sen var det inga problem.
    Men, du har uppenbarligen ett glapp i ingående +12V. Nånstans.
    Du har säkert ett relä som kopplar ur skåpet när tändningen slås av?
    Tror iofs att det finns skåp som per auto går över till gas när tändning = från. Inte helt säker dock.
    krämen går ju via ett relä som i sin tur manövreras av tändningen.
    Är man inte elkunnig kan det bli problem att hitta felet som ju kan ligga både i relämanöverkretsen och i "kraftkretsen" som i sin tur KAN vara separat avsäkrad, mitt kylskåpsrelä har en egen extra säkring som var väl korroderad (den satt precis innanför kylgallret på karossen..)

Men som sagt friskt kopplat - hälften brunnet...

0 Ej tillåtet!

Ev kan man komma åt en del bakpå kylen genom att ta bort gallren på utsidan.
    Och skruva bort ramarna för dessa galler ger rätt bra åtkomst.
    En miljon små skruvar dock.....

Du nämner att lampan indikerar när kylen får 12 V. Men det finns en liten risk att det bara är lampan som glappar i sig. Så frågan är om kylen blir kall även om lampan inte lyser???? Så i fall är felet lampan och inte 12 V matningen. (mycket liten chans att det är så, men dock)

Roy

Roy

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Torslanda

0 Ej tillåtet!

Har fått ut kylskåpet och mätt. Även då jag har 12V fram så får jag ingen kyla. När jag mäter över patronen så borde jag väll få ett visst motstånd? men det är kortslutning. Har beställt ny patron ( och ny 12V brytare, lampan är trasig ). Få se om det hjälper
    /Jörgen

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Månsarp

0 Ej tillåtet!

Resistansen hos patronen bör ligga på drygt 1 (ett) ohm..
    Man bör veta hur man mäter så låga resistanser.
    Använd 200ohms området
    Kortslut mätprobarna och se vad instrumentet visar
    Sen mäter man värmepatronens resistans. Det ska då bli nåt ohm högre mätvärde
    Mycket god kontakt prob-mätobjekt erfordras när man mäter så låga resistanser..

0 Ej tillåtet!

Jo så låga resistanser syns ofta inte på ett universalintrument, vore det kortslutning i elementet skulle säkringen gå sönder.
    Vore det avbrott i elementet skulle lampan lysa med ingen värme och därmed ingen kyla.
    Vore det överhuvudtaget fel på elementet skulle ju inte glödlampan som visar om det går på 12 V lysa eller inte lysa. Lampan är inte kopplad till elementets funktion.
    Så felet bör ändå vara någon annanstans.

Roy

0 Ej tillåtet!

Hur har det gått med kylen Jörgen???
    Intressant att veta utgången av problematiken, särskilt för oss som följt din tråd

Roy

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Torslanda

0 Ej tillåtet!

Det fungerar nu (har 12V fram till patronen o mäter 1ohm motstånd över den, men det kyler dåligt) efter att ha fixat korrosion på kontaktdon I motorutrymmet, och backed terminal I batteriladdaren. Nu är det bara lampan I strömbrytarten som är trasig. Har även haft kylskåpet upp o ner för att se om det kyler bättre.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar