Bild 3 Foto: Gomer Swahn
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Inkoppling till ebl eller direkt.

0 Ej tillåtet!

Inkoppling till ebl eller direkt.

Detta har säkert varit uppe tidigare ,men då jag har fått förslag från både experter och vanliga montörer så vill jag veta om någon här kan ge ett svar.
    Inkoppling av solceller direkt till batterierna eller koppling till Edb . Någon säger att det enda rätta är koppling via Edb . Andra koppla aldrig via Edb.
    Hoppas någon kunnig vill skingra dimman .

1 Ej tillåtet!

Sv: Inkoppling till ebl eller direkt.

Citat Ursprungligen postat av svend jörgensen Visa inlägg
    Detta har säkert varit uppe tidigare ,men då jag har fått förslag från både experter och vanliga montörer så vill jag veta om någon här kan ge ett svar.
    Inkoppling av solceller direkt till batterierna eller koppling till Edb . Någon säger att det enda rätta är koppling via Edb . Andra koppla aldrig via Edb.
    Hoppas någon kunnig vill skingra dimman .
    Det går precis lika bra att koppla genom EBL som direkt till batterierna. Dina batterier kommer att laddas lika bra. Förutom då du har ett större system, då ska du alltid koppla direkt till batterierna. EBL:en är bara dimensionerad för max 15/20A laddström.
    Den huvudsakliga anledningen till att många väljer att koppla till EBL:en är att man vill kunna se hur mycket laddström solcellerna ger i bilens befintliga displayenhet. Detta förutsatt att bilens inbyggda display har visning av laddström från solceller.

0 Ej tillåtet!

Tack för ett snabbt och klart svar. Det var som jag själv trodde, men ville ha det från oberoende håll.
    Jag kommer att ansluta direkt till batterierna , dels har jag ingen visning på min display och dels har jag ett stort system.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Köping

0 Ej tillåtet!

Hr mycket paneler måste man ha (stort system) för att komma upp i över 15-20A i sverige?

0 Ej tillåtet!

12V*15A är 180w, sen ger ju inte en 90w panel 90w i verkliga verkligheten. Vi hade 180w paneler och det laddade kanske 12A men det var svårt att komma upp i detta, inte pga solen utan mer att batteriet sällan var urladdat nog för att ta emot mer, vi fick fuska igång kylskåpet på 12v för att testa kapaciteten på panelerna. En dag som idag när solen står högt är det nog inte mindre instrålning i Sverige än vid medelhavet så det gör nog ingen stor skillnad.

0 Ej tillåtet!

För att få fram vad panelen teoretiskt ska kunna ge måste man ta hänsyn till några olika faktorer.
    Paneler specificeras normalt att ge sin märkta effekt under standardtestförhållande som innebär vinkelrät instrålning på 1000W/m2 vid en temperatur på 25C.
    I verkligheten ser det dock annorlunda ut och man måste ta ställning till flera faktorer för att kunna räkna fram ett så exakt värde som möjligt.

* Hur mycket instrålning har vi i Sverige? Här handlar det om en variation på 800-1100W/m2 lite beroende på var inlandet man bor. Här får vi alltså en faktor på 0.8-1.1 att förhålla oss till.

* Panelens yttemperatur. De flesta celler har en temperaturkoefficient på runt 0.4%. Alltså 0.4% /C över 25C. Antar vi en cell temperatur på 50C. Så får vi en effektförlust på 0.4%X25 dvs 10% . Faktorn här blir således 0.9.

*Panelens verkningsgrad vid O grader horisontell montering jämfört med 40graders slderläge. I Sverige varierar det från ca 80-85% från norr till söder. Alltså en faktor på 0.80-0.85.

Med dessa olika faktorer multiplicerade med varandra så
    hamnar du på ca 0.61-0.84. Alltså får du momentant ut en effekt på ca 61-84% av panelens märkta effekt rent teoretiskt.

Ska vi göra en jämförelse med Spanien där instrålningen är på 1700-1800kW/m2/år.
    Så är skillnaden i produktion är således ganska stor. Däremot så har vi norröver fler antal soltimmar per dag sommartid jämfört med Spanien som så sätt kompenserar detta till viss del.

Vilken typ av regulator du använder är en annan faktor. För en MPPT regulator kan man räkna med 95-97% verkningsgrad medans en PWM regulator hamnar på omkring 70-75%.

Hur stora moduler behöver du då ha för att få ut 15-20A till batteriet?

Med en MPPT regulator 240-320W
    Med en PWM regulator 310-410W

Sammanfattningsvis så är det alltså en rad olika faktorer som påverkar vad du kan få ut momentant i Ampere.
    Men ovan värden stämmer ganska väl in både i teorin och de tester som vi utfört.

En annan viktig aspekt att ta hänsyn till är som Henrik nämner batteriets laddnivå. Desto mer fulladdat ett blybatteri blir desto mer ökar batteriets inre resistans. På en laddnivå mellan 80-100% så kan ett blybatteri inte motta några högre laddströmmar. Ett blybatteri på låt säga 80Ah kan när det börjar närma sig fulladdat inte ta emot mer än 1-3A laddström. För kunna uppnå en laddström på 15-20 ampere så krävs att dina batterier har en laddnivå på under ca 80% alternativt att det är en större batteribank som du har.
    Med andra batterityper så som lithium-jon batterier så ser det annorlunda ut, dessa ökar ej i sin inre resistans på det sätt som ett blybatteri gör så därför kan man i dessa fall ha större solcellspaneler till ett mindre batteri.
    Senast redigerat av Mathias Johansson2 den 2018-05-16 klockan 12:47.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Åkersberga

0 Ej tillåtet!

Känns ju väldigt jobbigt att behöva säga emot en auktoritet på området men några 1100W/m2 eller 1700W/m2 kommer man aldrig upp i i Sverige resp Spanien, så det är inget man behöver ta hänsyn till i någon dimensionering. 1100kWh/m2 respektive 1700kWh/m2 är insolationen utslaget på ett år, inte toppeffekten. Den är väldigt sällan över 1000W/m2 oavsett plats på jordens yta!

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Tor Fransson Visa inlägg
    Känns ju väldigt jobbigt att behöva säga emot en auktoritet på området men några 1100W/m2 eller 1700W/m2 kommer man aldrig upp i i Sverige resp Spanien, så det är inget man behöver ta hänsyn till i någon dimensionering. 1100kWh/m2 respektive 1700kWh/m2 är insolationen utslaget på ett år, inte toppeffekten. Den är väldigt sällan över 1000W/m2 oavsett plats på jordens yta!
    Såg nu att jag missat enheten vad gäller solinstrålning för Spanien. Självklart ska det vara 1700-1800kW/m2 per år. Genomsnitt för Sverige ligger på 1060kW/m2 per år.
    När det gäller den momentana instrålningen så kan den uppnå till närmre 1100W/m2 i Sverige.
    SMHI har gjort flertalet mätningar på bland annat Gotland som styrker detta. Dock handlar det om förhållanden med specifika molnreflektioner där man kan få dessa värden. (källa: SMHI Faktablad 31, April 2007)

Dock är det vanligast att man ligger någonstans mellan 800-950W/m2 under normala förhållanden.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Åkersberga

0 Ej tillåtet!

Ja, molnkantreflektion och stark sol vid låga temperaturer kan göra att man kommer upp över 1000W/m2, så man bör ju ha lite marginal så att inte strömmen knäcker t.ex. en PWM-regulator, men man behöver inte vara orolig för att åka iväg till sydeuropa med en svensk solpanelinstallation.

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Tor Fransson Visa inlägg
    Ja, molnkantreflektion och stark sol vid låga temperaturer kan göra att man kommer upp över 1000W/m2, så man bör ju ha lite marginal så att inte strömmen knäcker t.ex. en PWM-regulator, men man behöver inte vara orolig för att åka iväg till sydeuropa med en svensk solpanelinstallation.
    Stämmer. Sålänge man har en väl fungerande laddregulator så behöver man ej oroa sig. Flertalet regulatorer är dessutom godkända att klara ända upp till 3 ggr den angivna maxeffekten från solpanelen. Dock kommer den att begränsa laddströmmen till batteriet till den ström regulatorn är märkt med. Dessutom finns normalt även ett överbelastningsskydd inbyggt i regulatorn.

Det jag ville framföra med mitt inlägg var just att en solpanel mycket väl kan ge mer effekt än vad den är märkt med under vissa specifika solförhållanden. Likväl är det en hel rad andra faktorer som påverkar vad en solpanel kan ladda med maximalt så som instrålningsvinkel, celltemperatur, typ av regulator, laddtillstånd i batteriet etc.
    Eftersom det är flertalet faktorer som samverkar är det alltid knepigt att ge ett kort och precist svar på hur många ampere en viss storlek på panel kan ge under verkliga förhållanden.
    Utan här måste man alltid väga in varje enskild faktor som kan påverka.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar