Bild 8 Foto: Gomer Swahn
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Amatörradio i sommar från husbilen

0 Ej tillåtet!

Amatörradio i sommar från husbilen

Det finns flera radioamatörer som kör och lever i husbil under sommaren.
    Själv har jag passning på 145,5000 MHz under körning och vid parkering. Subton vid TX 88,5 Hz.

Ja jag är dålig på att själv ropa allmänt anrop simplex och hör väldigt sällan någon annan radioamatör.
    Kanske vi kan bli bättre på att visa att vi finns till.

Den andra delen av min IC-E2820 skannar alla 145 MHz frekvenser med 12,5 kHz steg och relästationskift samt subton.
    Har även lagt in jakt och L1 L2 frekvenserna, samt 156,000 MHz.
    Ofta ligger trafikvakter etc vid vägbyggen på någon av dessa frekvenser.
    Vid kusten eller vid Vänern, Göta kanal etc gäller 156,800 MHz kanal 16 på sjön.
    Slussvakterna vid Göta kanal ligger på 155,125 MHz.

HF då?
    Brukar lyssna på 3500 - 3800 kHz LSB ofta 3750 kHz.
    Lär finnas båtar och husbilar som kör i Europa etc på 14325 kHz men jag hör sällan några, vilka tider????
    Kör en IC-703 i bilen. Med 2,7 m långt spröt och AT-130, vid parkering blir det trådantenn ibland.

Fler tips?

Roy SM4FPD

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Månsarp

0 Ej tillåtet!

Sv: Amatörradio i sommar från husbilen

Lic sändarmatör sen läänge.
    Dock helt passiv i 30 år..
    Men nu j-ar ska det hända lite i sommar, 2m och 70 utrustning ska medföras. Kanske ska en 7m teleskopmast också inhandlas.
    Plus lite annan intressant radioutrustning
    Vi höres!

SM7HKH Stig

0 Ej tillåtet!

Låter fint Stig, ut och borra hål i husbilen och montera antenner dra kablar och skruva dit radiostationer.
    Jag har ett fäste på cykelstället som jag kan resa 9 m teleskopmetspö på, och stämma av för kortvåg. Givetvis inte under körning.

På taket satt jag en liten plåtbit med dubbelhäftande tejp, dvs 30 x 30 cm så kan jag ställa magnetfot där med VHF och UHF antenn.
    Fördelen är att magneten välter om man kör in under för lågt tak.
    Kabeln RG-58 gick att få ner i TV-antennröret.

SM4FPD

Husbilskompis
    Stad/Ort
    UPPSALA

0 Ej tillåtet!

Hej; Återfallsamatör här.
    Jag har en IC-7000 med löstagbar front som jag ska försöka montera någonstans vid förarhytten.
    Man får ju inter prata i lur längre så jag antar att det blir headset eller liknande.
    Tänkte ta med en glasfiberstolpe på 18 meter för HF och för VHF ett båtfäste i plast limmas direkt på taket.
    Den kan vinklas 180 grader och låses med en plast-ving-skruvaktig-sak.

Vet ni om man behöver jorda under fästet typ kopparfolie eller liknande för VHF'en?

de SM5TBH

0 Ej tillåtet!

Båtfästet är nog avsett för en 156 MHz antenn, dvs marin VHF.
    Dessa är vanligen av en typ som inte behöver jordplan, sådant finns ju inte på en båt, såvida den inte är byggd av plåt.
    Så saken beror på vilken VHF antenn du avser använda.
    Förr körde man med en kvartsvågspinne på VHF, 145 MHz dvs ett c:a 50 cm långt spöt, borrat direkt i bilplåten, då en sådan antenn verkligen måste sitta på ett jordplan.
    Idag finns längre VHF antenner för amatörbandet , ofta halvvåg, vilka då i sig är en ändmatad halvvåg, som båtantennen. Så är din antenn omkring metern lång så kan den gå utan jordplan.
    Man måste oxo tänka på att idag sänder man med 50 W på VHF, 145 MHz, och det är mycket, i tidernas begynnelse med kvartsvågen på bilplåten var 10 W mycket....
    Dvs får du HF feedback på 145 MHz pga av dåligt jordplan, ja då kan du skada radion, eller töa annan utrustning i bilen.
    Du bör således ta reda på om din antenn är avsedd för jordplansmontage eller ej.
    Ett jordplan skall sitta i direkt anslutning till antennfoten. Under marinfästet är för långt från antennen att ha jordplanet.

SM4FPD

Husbilskompis
    Stad/Ort
    vellinge

3 Ej tillåtet!

tänk vad lite man förstår.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg