Bild 1 Foto: Gomer Swahn
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Putte på luffen bygger husbil av Mercedes Benz 410 -1990

1 Ej tillåtet!

Putte på luffen bygger husbil av Mercedes Benz 410 -1990

Hej husbilskompisar,

Jag heter Patrik Appelquist, det är jag som är Putte på luffen och i 7 år har jag gått och drömt om att bo permanent i husbil, året om. Av många anledningar. Dels friheten, dels det minimalistiska och dels rörligheten. I måndags åkte jag och hämtade pärlan. En mercedes benz 410 (bensinare och fd polisbil) från 1990 som gått ca 5.000 mil. Detta är numera mitt hem =) Jag har alltså ingen lägenhet, radhus eller villa. Det är husbilen och jag nu. I vått och torrt. I värme och i kyla.

MEN...hon är tom innuti. Jag ska bygga henne precis som jag vill ha henne (under tiden bor jag hos min kära far). Och det är därför jag har skapat denna tråd. Det är nämligen så att jag inte har byggt någon husbil förut och det dyker upp frågor då och då som jag tror att ni på forumet skulle kunna svara på.

Kort om mina planer
    Jag vill kunna bo i bussen året om. Jag vill i princip kunna fricampa hela tiden. Jag vill aldrig behöva stå uppställd på camping eller dylikt. Det största problemet som jag ser är elen och värmen. På vintern blir kombon rätt jobbig faktiskt eftersom solen knappt syns och el går åt till fläkten på eberspraechern (bensindriven) som blåser ut varmluften. Jag planerar att ha så mycket solpaneler som det bara går, minst två stora AGM-batterier, varmvattenberedare (gasol) till duschutrymmet, kasett-toalett, kök som drivs på gasol, kyl som går på gasol, micro, vattenkokare osv.

Kort om bussen
    Tjänstevikt:3070kg
    Totalvikten:4600kg (Det innebär att jag inte behöver oroa mig nå särskilt över vikten i detta projekt, även om jag vill hålla vikten så låg som möjligt).
    Längd: 6 meter
    Bredd: 2,10 meter
    Höjd invändigt: 1,78 ca (jag kan precis stå i den upprätt)
    Skick: Enligt förra ägaren och förrförra ägaren fick hon finfina betyg från besiktningsmannen sist. Fd polisbil sambandsbil. De har nyttjat bilen som kontor och förut satt det en hel del radioapparater och dylikt i den. Allt sånt är borta nu och jag spenderade gårdagen med att ta dän telefonuttag mm så det enda som sitter kvar nu är: ett proppskåp, ett par säkringsskåp, en eberspraecher (med termostat) som går på bensin eller 230v, en batteriladdare, motorvärmare, ingång för 230v landström,
    Isolering: 20mm cellplast i tak, 40mm cellplast i väggar, 20cm cellplast i dörrar, oklart om golvet ens är isolerat?

Hur jag tänker mig att insidan ska bli (bortse från vedkaminen)

Nu till de första frågorna jag har ang detta bygge och husbilsbygge generellt:
    1. Det sitter som sagt cellplast som isolering i tak och väggar och dörrar MEN nu när jag kommer att nyttja bussen så mycket och även vintertid, bör jag komplettera med en ångspärr?
    2. Den gamla isoleringen, bör jag byta ut den om den är från säg 90-talet? Blir sånt dåligt? Jag kan inte se nå mögel och det luktar inte konstigt.
    3. Hur ser man att golvet är isolerat på sådana här bussar? Det jag kan se är att det finns ett trägolv och på den ligger något som liknar en våtrumsmatta. Kan det finnas isolering under trät eller hur brukar det se ut? Golvvärme vore ju ypperligt att lägga in MEN den skulle jag ju främst vilja nyttja på vintern och då har jag dåligt om ström så det är nog inte ett alternativ. Mtp att jag idag kan stå upprätt med bara en centimeters marginal gör att jag inte kan isolera golvet för mkt heller. Men kanske finns här något bra alternativ?
    4. Bör jag ha ångspärr på golvet också? Blir helt knorrlig i huvudet av isoleringsdjungeln!

Jag är så tacksam över att detta forum finns. Vill ni kika närmare på bygget så kolla in
    Facebook: https://www.facebook.com/puttepaluffen
    Youtube: https://www.youtube.com/channel/UCDCAdn-I7Cv1ZjMbz9Sb-aQ?

Tack på förhand,
    /Putte
    Bifogade bilder Bifogade bilder

0 Ej tillåtet!

Sv: Putte på luffen bygger husbil av Mercedes Benz 410 -1990

Välkommen till HK. Här finns massor av kunskaper om allt möjligt när det gäller HB. Lycka till med bygget, kommer att följa dig. Mycket bilder hjälper.
    // Max

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Åkersberga

0 Ej tillåtet!

Eftersom ytterskalet på "huset" är plåt (glasfiber?) så tror jag en ångspärr är mer till skada än nytta. Eventuell fukt som tar sig förbi ångspärren kan inte vandra vidare ut, och kan inte heller ta sig tillbaka genom ångspärren.
    Man får skyddsmåla bakom isoleringen och använda material som inte tar åt sig fukt.

Vedkamin förresten - väldigt trevlig idé. Har man tid att pyssla om den och finhugga ved (för den måste vara mycket liten) så är det nog väldig mysfaktor mörka vinterkvällar och sparar bensin till ebersprächern.
    Senast redigerat av Tor Fransson den 2018-04-07 klockan 06:53.

0 Ej tillåtet!

Hej Patrik och grattis till en fin bil!
    Vore kul att höra lite vad du har för budget på projektet.
    Jag tror att det underlättar för de som vill komma med goda råd.
    Ett sådant här projekt kan ju fara iväg ekonomiskt, finns massor med dyra bra prylar :-D
    "The grumpier you are, the more assholes you meet"
    Banksy

Husbilskompis Nisse Östmans avatar
    Stad/Ort
    Vissefjärda

2 Ej tillåtet!

Hej!
    Kul projekt!
    1. Du skriver cellplast som isolering. Det finns en massa varianter, de enklare suger vatten och det märker du i så fall om du kollar längst ner på väggarna. Det finns isolering som man använder till att isolera vägar, den är oftast ljusröd eller blå och suger inte vatten. Som Tor skriver skall du glömma ångspärr.
    2. Om isoleringen är torr finns det inte någon anledning att byta den men däremot bör du komplettera med ytterligare skikt. Skall du bo i bilen på vintern så räcker din befintliga isolering inte långt.
    3. Golvet är säkert inte isolerat i någon utsträckning. Det ser i alla fall inte ut så i dörröppningarna. Mät! Parkera på en plan yta mät från marken och upp till durken underifrån nära sidodörren, dör durken är plan. Lägg en regel som får sticka ut genom dörröppningen och mät avståndet till marken. Din plastmatta är ju den optimala fuktspärren neråt. Behåll den.
    4 Kaminen är en mysig men livsfarlig detalj! Det är extremt viktigt att den är konstruerad för att fa förbränningsluften utifrån. Annars eldar du upp den luft du skall andas och hur det kan sluta vet du nog.
    5. Det ser ut som fönstren är av enkelglas. Det innebär kondens vintertid, mycket kondens. Dubbelfönster som i husvagnar bör man ha. Finna massor på husvagnsskrotar som även har mycket annat som du kan ha bra nytta av.
    6. Om du skall göra gasolinstallationen själv så skall du se till att skaffa dig kunskap om material och utförande om du inte har det själv. Det räcker inte att du fått installationen tät när du byggt klart utan den skall även vara tät när du skramlat omkring på vägarna några tusen mil.
    7. Även elinstallationen kräver kunskap och där kan du ta stöd av någon elektriker som ser till att du gör rätt och kan besiktiga. Även 12V-installationen måste göras med omsorg och med riktig materiel.
    8. Sist men inte minst PLANERA FÖRST! Det är inte så kul när det skiter sig på slutet av ett bygge för att man inte tänkte till före.

Lycka till
    /Nisse som byggt 2 stycken 12-meters husbussar i sitt tidigare liv

0 Ej tillåtet!

Hej igen å tack för en väldans massa bra kommentarer!

Tack Mazalik, jag tar det med mig, ska se till att ladda upp fler bilder.

Ang ångspärr: Ja jag börjar också fundera på om ångspärr kanske bara ställer till det. Samtidigt tänker jag, jag har ingen ångspärr så är det ju garanterat att ångan blir till fukt när den träffar den kalla plåten och då kan man la räkna med att det rinner neråt och börjar rosta? Eller vad gör man för att undvika det? Går det ens? God ventilation? Vad är egentligen god ventilation i en husbil rent praktiskt?

Tor: Okey, man skyddsmålar direkt på plåten menar du? Vad skulle man kunna måla med då? Jag tog bort isoleringen och kikade bakom, plåten ser fin ut i väggar och tak trots allt. Det satt lite kondens där men den har inte ätit på plåten.

Nisse Östman: I taket får det inte plats mer isolering. Lägger jag i mer så kommer jag inte kunna stå upprätt. Jag är 175cm och jag har ca 1,5-2cm till taket nu. Däremot finns det plats i dörrarna att gå från 20mm till nästan 50mm. I väggarna ligger redan 40mm idag men det är en hel del köldbryggor i form av ren plåt som inte är isolerad och som ligger emot innerväggen. Borde man göra något åt det? I så fall vad för typ av tilläggsisolering? Jag hängde inte riktigt med på vad jag ska mäta i golvet? När jag får tag på måttet från marken till golvet, vad ska jag då jämföra det med? Och vad betyder det?

Det där med dubbelglas är nog en jättebra idé! Finns det stora sådana som man kan byta ut glaset i skjutdörren och fönstren i bakdörrarna också tro?

Ang kaminen och värmen
    Ja faktum är att det kanske till och med blir så att jag MÅSTE ha kamin. Jag ser inte hur jag annars ska kunna klara att värma mig under november-mars pga dåligt med solljus på solpanelerna. Eberspaechern drar 60W (om jag förstått det hela rätt) och det blir 720Wh/dag räknat att den används 12 timmar om dagen. Här kan man ju räkna på upp till 24h eller lite lägre watt när den väl fått upp värmen. Då får man ju en annan ekvation. MEN...jag har räknat ut att jag förbrukar ca 995wh per dag vilket blir ca 83ah per dag. Per vecka blir det 581ah som jag behöver.

En 160W solpanel (med ca 26% systemförluster) som ligger horisontellt på taket kan (baserat på väderstatistik/solstatistiken i sverige) producera ca 4,2ah per vecka i november. Det är ganska långt ifrån 581ah i veckan som jag behöver. Det spelar liksom ingen roll om jag matar på med 3x160w eller ens 3x200w. Jag kommer inte i närheten upp till det som eberspaechern drar. Otacksamt är att det ju är på vintern som jag faktiskt behöver använda värmaren som mest. På sommaren är det snarare fläktar å annat som får driva ut värmen å de drar ju inte en bråkdel så mkt + att då har jag ju tillräckligt med sol...
    Därför lutar det mer och mer åt att jag måste in med en liten kamin. Vilket jag inte har något emot egentligen. Om någon av er har eller har haft kamin i husbil så får ni gärna ge alla tips kring det =)

Gomer Swahn: Bra fråga! Inledningsvis tänker jag mig att jag har en budget på ca 50.000:-. De försvinner ju relativt fort när man har kostnader som:
    • 2x160w solceller + regulator - 8.000
    • 2x AGM batterier på 275Ah - 12.000
    • Kasett-toalett - 6.000
    • Varmvattenberedare - 5.500
    • Gasolspis - 2.400
    • Färskvattentank 85l -1.400
    • Gråvattentank 70l -900
    • Köksfläkt -1.500
    • Kylskåp -6.000
    • Vattenpump 1.700
    • Batteriladdare 800
    • Gasoltank 14kg 5.200

------------------------------------------------------------------
    Totalt: ca 50.000:-

Och då har vi inte räknat in:

• Diskho
    • Kablar
    • Relän
    • Brytare
    • Ev tilläggsisolering
    • Byggmaterial för hyllor och duschutrymme
    • Blandare och duscharmatur
    • Krocksensor, reduceringsventil, slangbrottsventil mm till gasolen
    • Brandvarnare
    • Gasvarnare
    • Ev nya fönster i form av dubbelglas
    • Mm mm

MEN...det är inte omöjligt att jag väljer att gå ner på batteri och solpanel. Dvs en solpanel på kanske 180W med ett batteri på 275ah. Detta eftersom jag förmodligen blir tvungen att köra på kaminen. Och gör jag det så har jag inte så stor nytta av monsterpaneler och dubbla batterier. Räknar vi bort Eberspaechern så har jag ett veckobehov på 160ah. Vilket betyder att jag i teorin skulle klara mig på en 160w solpanel mellan april-september, förutsatt att solstatistiken stämmer och vi inte får askmoln från island en sommar =) På denna variant sparar jag 10.000:- som kan läggas på annat...

Vad säger ni? =)

Mvh,

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Åkersberga

0 Ej tillåtet!

60W låter väldigt mycket för Ebersprächern, men det kanske är en stor pjäs? De uppgifter jag hittar pekar mer på 35W, det är också samma som en Trumatic centralvärmare drar på maxfart. Snitteffekten på den skall enligt manualen vara c:a 25W.

Om du inte skall använda el annat än till dator, belysning och värmaren så tror jag att c:a 100W solpanel och ett 100Ah AGM-batteri med en enklare PWM-regulator funkar bra april-september, och så får du lägga några tusenlappar på ett litet elverk som du kan dra igång 1-2 timmar om dagen de kallaste månaderna. Inte så miljövänligt, men om man skall fricampa i sverige på vintern får man räkna med att bränna fossila bränslen. När du kör elverket passar du på att ladda datorn, telefonen och köra kaffebryggaren samtidigt.

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Tor Fransson Visa inlägg
    60W låter väldigt mycket för Ebersprächern, men det kanske är en stor pjäs? De uppgifter jag hittar pekar mer på 35W, det är också samma som en Trumatic centralvärmare drar på maxfart. Snitteffekten på den skall enligt manualen vara c:a 25W.

Om du inte skall använda el annat än till dator, belysning och värmaren så tror jag att c:a 100W solpanel och ett 100Ah AGM-batteri med en enklare PWM-regulator funkar bra april-september, och så får du lägga några tusenlappar på ett litet elverk som du kan dra igång 1-2 timmar om dagen de kallaste månaderna. Inte så miljövänligt, men om man skall fricampa i sverige på vintern får man räkna med att bränna fossila bränslen. När du kör elverket passar du på att ladda datorn, telefonen och köra kaffebryggaren samtidigt.
    Det håller jag med om. Gick ut och tog ett foto på makapären. Ser ut å va 50W? Men jag antar att det är vad den drar vid fullt blås? Dvs, när den har kommit upp i temperatur så går den ner i effekt. Kanske mot 10-15W?

Ang ebersprechern: jag försökte ta bort den häromdagen så jag skruvade bort aluminiumplatten som den sitter på och skulle lyfta den men då märkte jag att det är en kabel eller liknande som går från botten på maskinen genom golvet. Är det där den tar bensinen ifrån eller vad är det? Jag har inte kunnat krypa under å se efter för att gräsmattan är blötare än en Göteborgare i maj.

Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av PatrikAppelquist den 2018-04-07 klockan 22:18.

0 Ej tillåtet!

Det ser ut som bränslekabel. Någonstans på vägen sitter det kanske en bränslepump då vet du.
    Kontakta Ebersprächer så kan du kanske få fram egenskaperna hos värmaren.
    I dagens moderna luftvärmare finns det olika styrenheter beroende på användningsområde.
    Har du otur fungerar den där som en kupévärmare av modernt snitt.
    Mao startar, går på full effekt tills temp uppnåtts och stänger sedan av och blåser bara luft.
    Startar om från början när tempen sjunkit, funkar den så är nog batteriet tomt över en natt.
    En värmare för fritidsfordon har en annan styrenhet. Den startar bara en gång per uppvärmning.
    När värme uppnåtts går den på sparlåga och ökar sedan när tempen sjunker men utan att starta om.

När det gäller batteri och solceller bör du inte räkna utifrån en solig julidag utan en mulen septemberdag.
    Det är helt nya paneler på gång med hög verkningsgrad och dessutom något böjliga.
    Det kommer en panel som är på 175 W.
    När du ändå skall bygga från början skulle du kanske åtminstone fundera runt ett litiumbatteri.
    Ett 100 Ah ligger inom din budget. Det motsvarar nästan det dubbla i blybatterier.
    Den kanske viktigaste fördelen för din del är den snabba uppladdningen.
    Ett 100 Ah blybatteri klarar ladda ca 7 Ah, ett litium ca. 4 ggr så mycket.
    Med ett litium skulle jag välja bort externt elverk, du har ju ett stort ett sitter där fram, starta och använd generatorn.
    Senast redigerat av Gomer Swahn den 2018-04-08 klockan 08:45.
    Banksy

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Åkersberga

0 Ej tillåtet!

Eftersom vikten inte är något problem skulle jag ändå gå på blybatterier - det är överlägset mest watt-timmar per krona. Och AGM-batterier kan ta emot lite kraftigare laddströmmar, 0,20-0,25C eller 20-25A för ett 100Ah batteri. Anledningen till att jag förordar ett litet bensinelverk är att bussen är försedd med bensinmotor - den drar betydligt mer bränsle på så låg belastning som batteriladdning är.

Jag har ett 85Ah AGM-batteri, och i gångna Januari har värmaren dragit upp mot 40Ah/dygn, men det har räckt att brumma med dieselmotorn i en timme på morgonen och en timme på kvällen, tror att den tar en till max ett par liter per timme när man gör så. I påskas när det var plusgrader på dagen (men många minusgrader på nätterna) räckte det med ~45 minuter på tomgång för att återladda dygnets förbrukning, men då hjälpte solcellen till med kanske 5-10Ah/dag

0 Ej tillåtet!

Hej Patrik !

Har jag missat nå´t på din ritning. Var ska du sova ?

// Peter

0 Ej tillåtet!

Tjenare igen gubbar. Jag la upp två youtubeklipp på pärlan hur den ser ut nu. Tanken är att jag kommer att lägga upp en video i veckan under bygget:
    https://www.youtube.com/watch?v=NsBG7Ei2Hjc&t=15s

Gomer: Ebersprechern har en termostat till sig där man kan ställa in värmen osv så jag tror att det är bra grejer. Panelen kan dessutom styra takfläkten om man vill att den ska suga eller blåsa. Jag ska testa de grejerna lite mer noggrannt i dagarna.

Ja just när det kommer till batterifrågan och solpanelerna så vete tusan. Hur eller hur så lyser inte solen mer än vad den gör i oktober-februari. Jag skulle kunna fylla taket med solpaneler och ändå inte få tillbaks de 581 ah / vecka som jag behöver. SÅ...därför tänker jag mig att jag dimensionerar solcellerna och batterierna främst för vår/sommar/höst och fokuserar på att hitta en alternativ lösning till uppvärmning på vintern. Dvs elverk / kamin eller dylikt.

Litiumbatterier är ju väldigt intressanta som du säger Gomer!

Peter höglund: Jag ska sova längst bak i u-soffan som man bäddar om till säng =)

0 Ej tillåtet!

En snabb fråga: När jag köper bodelsbatterier, oavsett om jag väljer agm, bly eller litium; måste vara av samma kapacitet och sort och datum som startbatteriet?

0 Ej tillåtet!

Nix. Om du skall koppla så båda batterierna får laddning från generatorn måste du ha ett skiljerelä mellan så inte startbatteriet dras ur.
    Den här funkar utmärkt.
    http://www.biltema.se/sv/Fritid/Husv...la-2000024038/
    Banksy

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar