Bild 9 Foto: Gomer Swahn
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Dieselvärmare v-buren olika effektsteg

0 Ej tillåtet!

Dieselvärmare v-buren olika effektsteg

Bygger en ny plåtis.
    Pga platsbrist ,gasoltuberna,väljer jag ev bort Alde pannan mot en diesel variant men hittar ingen lämplig.

Ska ha en luftburen värmare på 4-5 kW och en vattenburen med samma effekt.
    Luftburna dieselvärmarna går i olika effektsteg så d är klart.

Däremot hittar ja ingen vattenburen för kontinuerlig drift som går ner i låg effekt och som har styrenhet så man kan ställa temp/termostat.
    Ska inte ha ngn dieselvärmare som ska slå av och på för jämnan o har inte plats för ngn ackumulatortank heller ..
    Nån som kikat på liknande?

0 Ej tillåtet!

Sv: Dieselvärmare v-buren olika effektsteg

Varför skall du ha två värmare, en vattenburen och en luft?
    Du skriver att du väljer bort Alden pga platsbrist, två dieselsystem borde väl ta ännu mer plats?
    "The grumpier you are, the more assholes you meet"
    Banksy

0 Ej tillåtet!

Har haft ett gäng husbilar varav ngr plåtisar och vet att jag behöver rejält med effekt i dom för att hålla värmen när det är riktigt kallt pga det kyler så mkt från alla dörrarna och hytt.
    Vi har haft en ny plåtis med 6kw Alde och golvvärme och det räcker inte kan jag klart konstatera eftersom vi avbröt en sem pga det..

Bygger bl.a. så jag har toa med "slide in" i garage och använder duschen även som torkskåp då med luftvärmen samt komplement/snabb uppvärmning i övrigt.

Värmarna tar inte så stor plats,det som tar störst plats det är utrymmet för gasoltuberna ja helst vill slippa eftersom vi har ett garage bak under sängen för 4st MTB cyklar..
    Kör ja diesel räcker det med burken jag har med en 6kg flaska till spisen.
    kylen är kompressor..

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Partille

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Markus Zetterström Visa inlägg
    Däremot hittar ja ingen vattenburen för kontinuerlig drift som går ner i låg effekt och som har styrenhet så man kan ställa temp/termostat.
    Ska inte ha ngn dieselvärmare som ska slå av och på för jämnan o har inte plats för ngn ackumulatortank heller ..
    Nån som kikat på liknande?
    Westfalia Columbus och Sven Hedin har vattenburen dieseldriven värme på 4,8kW som är termostatstyrd. Vet inte om den jobbar med olika effekter eller ej. Förhoppningsvis är det lite hjälp på vägen.

0 Ej tillåtet!

Skickar PM Markus
    "The grumpier you are, the more assholes you meet"
    Banksy

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Partille

0 Ej tillåtet!

Verkar som om någon av Ebersprächer Hydronic ihop med rumstemperaturregulator RTR E3621 sw kan passa behoven. Erlandsons brygga har ett paket med värmare som ger två olika effekter, 1,5kW och 5,0kW med rumstemperaturregulator så det bör fungera ihop.

1 Ej tillåtet!

Tja David,ja ska kolla hur den funkar i praktiken med temperaturer o så ska ja prata med Darek på Solhem husbilar (westfalia).
    Va inne och pratade med en säljare som säljer både webasto o eberspächer och ritade upp hur ja skulle ha det, han rekommenderade bara en annan värmare men då skulle jag ha egen termostat till vattenpump samt en ren brytare till värmaren .
    Rätt säker på att jag frågade om inte Eber hade ngn variant

Markus

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Partille

0 Ej tillåtet!

Titta noga på bilden hos Erlandssons brygga om du inte gjort det.

Även Westfalia Club Joker (den med högtak, inte City) har vattenburen dieseldriven värme, är osäker på effekt och hur den styrs. James Cook från cirka 2010/2011 hade också vattenburen dieseldriven värme, eventuellt var det som tillval.

1 Ej tillåtet!

Hydronicen verkar välja dessa effektsteg automatiskt, när vattnet blir under 70 grader går den på full effekt för att höja till 80.
    ska ringa runt lite i veckan.

Markus

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Svenljunga

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Markus Zetterström Visa inlägg
    Hydronicen verkar välja dessa effektsteg automatiskt, när vattnet blir under 70 grader går den på full effekt för att höja till 80.
    Det är så den extra kylvätskevärmaren i min bil (Eberspächer D3WZ) fungerar, d.v.s. den går med full effekt tills kylarvätskan uppnår 80 C för att därefter gå ner på "tomgång" tills kylarvätskan når 70 C varvid den går igång med full effekt igen. När man konverterar kylvätskevärmaren så att den också kan fungerar som en parkeringsvärmare måste man installera en elektrisk cirkulationspump för att värmare inte skall bli överhettad. I sammanhanget kan nämnas att en luftvärmare drar mindre ström från batteriet än vad som är fallet för en vattenvärmare.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar