Bild 1 Foto: Gomer Swahn
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 26 till 36 av 36

Ämne: Tempo 100 för husbil i Danmark

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Trelleborg

1 Ej tillåtet!

Sv: Tempo 100 för husbil i Danmark

Det blir spännande att få en rapport av den första som får detta fixat.
    Vilka dokument som krävdes och annat relevant.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

0 Ej tillåtet!

Hej. Så här svarar Applus mig idag och nästa vecka kan vi nog få svar om tillvägagångsättet.

Hej Jens

Tak for din henvendelse.

Vi har endnu ikke modtaget et arbejdsgrundlag.

Vi kan derfor først vejlede og hjælpe når vi har modtaget vejledningen fra Færdselsstyrelsen om hvordan vi håndtere godkendelsen i forbindelse med synet.

Jeg vil anbefale dig at kontakte os i løbet af næste uge der forventer vi at have en afklaring.

Jeg vil ønske dig en god aften.

Med venlig hilsen / Kind regards

Thomas Nissen

Kundeservice

Applus Danmark A/S

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

0 Ej tillåtet!

Hej igen.

Idag har jag fått svar från Applus vad som gäller.

Hej Jens.

En udenlandsk registreret campingbil godkendes til Tempo 100-kørsel ved syn efter de almindelige regler i hos en synsvirksomhed er er godkendt til syn af store køretøjer.

Når en synsvirksomhed ved syn har konstateret, at campingbilen opfylder betingelserne (se punkt nr. 1 til 4 herunder), udleverer synsvirksomheden en Tempo 100-godkendelsesattest og et Tempo 100-mærke.

1. Campingbilen skal af køretøjsfabrikanten eller dennes repræsentant være angivet som egnet til kørsel med mindst 100 km i timen.

Som dokumentation kan anvendes en af følgende muligheder:

Oplysning fra CoC-dokumentet (rubrik nr. 29) med angivelse af maksimal hastighed på 100 km/t eller derover.

Oplysning på registreringsattesten (for brugte køretøjer) med angivelse af maksimal hastighed på 100 km/t eller derover.

Erklæring fra køretøjsfabrikanten (chassisfabrikanten) eller dennes repræsentant om, at campingbilen er konstrueret til kørsel med 100 km/t eller derover.

Hvis basiskøretøjet er et lastbilchassis, skal chassisfabrikanten garantere for egnetheden til kørsel med 100 km/t eller derover, og opbygningen skal være foretaget i henhold til chassisfabrikantens anvisninger, som skal være medbragt til syn.

Attest eller anden form for dokumentation fra myndigheden i den stat, hvor campingbilen er registreret, som oplyser, at campingbilen er godkendt i staten til kørsel med 100 km/t eller derover.

2. Campingbilen skal være forsynet med godkendte sikkerhedsseler og seleforankringer ved alle siddepladser, der må anvendes under kørsel.

3. Campingbilen skal have tydelig afmærkning, der angiver hvilke siddepladser i beboelsesdelen, der må anvendes under kørsel.

Afmærkningen kan f.eks. være ved hjælp af et piktogram eller på anden tydelig måde.

4. Campingbilen skal være forsynet med ABS-bremser.

Er campingbilen registreret i en stat udenfor EU/EØS, skal der, ud over betingelserne nævnt i stk. 1, foreligge dokumentation for, at campingbilen er underlagt nationale regler om periodisk syn. Hyppighed og omfang af det periodiske syn skal mindst svare til bestemmelserne i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/45/EU af 3. april 2014 om periodisk teknisk kontrol med motorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil og om ophævelse af direktiv 2009/40/EF.

Følgende skal anvendes som dokumentation for, at betingelserne ovenfor vedrørende periodisk syn er opfyldt:

Kopi af national bestemmelse i den stat hvor køretøjet er registreret, hvoraf det fremgår, at hyppighed og omfang af det periodiske syn svarer til bestemmelserne i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/45/EF af 3. april 2014 om periodisk teknisk kontrol med motorkøretø-jer og påhængskøretøjer dertil og om ophævelse af direktiv 2009/40/EF, eller

Erklæring fra en national myndighed i den stat hvor køretøjet er registreret om, at bussen er underlagt nationale regler om syn, der svarer til bestemmelserne i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/45/EU af 3. april 2014 om periodisk teknisk kontrol med motorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil og om ophævelse af direktiv 2009/40/EF.

Med venlig hilsen/Kind regards,

Lars Kiholm

Technical Manager
    Senast redigerat av Jens Jernmark den 2018-03-22 klockan 13:12.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

1 Ej tillåtet!

Hej igen.

Så här tolkar jag det efter kontakt med Transportstyrelsen, Generalagenten för min husbil och Applus.

1. Campingbilen skal af køretøjsfabrikanten eller dennes repræsentant være angivet som egnet til kørsel med mindst 100 km i timen.
    Detta framgår av den blå delen i Registreringsbeviset.

2. Campingbilen skal være forsynet med godkendte sikkerhedsseler og seleforankringer ved alle siddepladser, der må anvendes under kørsel.
    Kommentar överflödig.

3. Campingbilen skal have tydelig afmærkning, der angiver hvilke siddepladser i beboelsesdelen, der må anvendes under kørsel. Afmærkningen kan f.eks. være ved hjælp af et piktogram eller på anden tydelig måde.
    Det framgår hur många sittplatser det finns i den blå delen i Registreringsbeviset. Vill man ha hängsle och livrem så kan man sätta upp dekaler som visar sittplatserna och framför allt om det finns platser som ej är avsedda för färd.

4. Campingbilen skal være forsynet med ABS-bremser.
    Detta ska synas när man slår på tändningen och detta räcker som bevis.

Husbilskompis Dag Hillmans avatar
    Stad/Ort
    Karlskrona, Lyckeby

0 Ej tillåtet!

Förefaller tydligt och enkelt. Spännande ändå att höra från den förste att besöka Applus ex. i Hvidovre och vad dom väljer att ta betalt. Troligt att vi passerar i mitten av april

1 Ej tillåtet!

Snyggt jobbat Jens; precis som vanligt!
    Det som inte går, det går det också. Det tar bara lite längre tid.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

1 Ej tillåtet!

Tack Anders

Jag har också ställt följande fråga och svaret ser ni också nedan.

Hej igen.

Skall jeg sende min dokumentation på forhånd eller kan jeg bestille tid på en Applus-station?

Hvad koster en inspektion for at få Tempo 100?

Med venlig hilsen.

Jens Jernmark.

Svar från Applus:

Hej Jens.

Nej, du skal blot tage dokumentationen med når campingbilen skal synes, og du kan bestille tid, men det er ikke nødvendigt hvis du har mod på lidt ventetid.

Jeg har ikke kostprisen, men du skal betale for synet (stor personbil) og Tempo 100 godkendelsen, som inkludere Tempo 100 mærket.

Med venlig hilsen/Kind regards,

Lars Kiholm

Technical Manager

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

0 Ej tillåtet!

Så enkelt att få Tempo 100 för husbil över 3500 kg.

Jag ringde på morgonen till Applus i Padborg från norra Tyskland. Fick tid på eftermiddagen och ett besök på ca 15 min och 449 DKR fattigare så fick jag mitt certifikat och märket att sätta på bilen. Det ska sitta bak men det finns inga regler om var det ska placeras.

Det gjordes ingen bilsyn utan jag fick svara på de frågor som står i denna tråd nummer 29. Det enda dokument som jag visade var den blå delen av det svenska registreringsbeviset. Där hämtades bland annat husbilen identifieringsnummer.

Husbilen finns med i danskt register men registreras inte som de danska husbilarna. Det innebär att jag kan få nytt certifikat om jag skulle bli av med originalet.

OBS Märket är tunnt som aluminiumfolie och går lätt sönder. De varnade mig och när jag fem minuter senare kom in i hallen så sa de unisont: Gick märket sönder? Jag fick ett nytt som jag kan byta ut. Märket är tunnt så det inte ska gå att flytta till annan bil.
    Senast redigerat av Jens Jernmark den 2018-04-05 klockan 16:14.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

1 Ej tillåtet!

Bildbevis.

20180405_145447.jpg

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Trelleborg

0 Ej tillåtet!

Hej Jens, det låter ju enkelt och t.o.m. prisvärt.

Vad hade du gjort med anledning av kravet på märkning av bältade platser?

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

0 Ej tillåtet!

I vår bil sitter det ett märke på den plats som ej är bältad. De nöjde sig med detta.

20180405_175303.jpg

PS i den blå delen framgår det hur många sitplatser det finns. Så sunt förnuft gällde när min husbil fick certifikatet DS
    Senast redigerat av Jens Jernmark den 2018-04-05 klockan 16:59.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar