Bild 9 Foto: Gomer Swahn
Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Gasolpåfyllning Italen, Frankrike och Tyskland ?

0 Ej tillåtet!

Gasolpåfyllning Italen, Frankrike och Tyskland ?

Någon som vet hur det är med gasolpåfyllning i Italien?
    Hörde tidigare i höstas att en del stationer, som har LPG, vägrar fylla våra fasta tuber.
    Var kan man få sådan information om respektive land?
    Husbilen vårt andra hem
    http://www.lillviks.blogspot.se/

0 Ej tillåtet!

Sv: Gasolpåfyllning Italen, Frankrike och Tyskland ?

Maggan ... jag tror att den samlade kunskapen finns i My LPG. Vet några som inte haft problem i Italien men däremot i Österrike.
    // Max

0 Ej tillåtet!

OM du har lpg-tank monterad så varför frågar du personalen?

du tankar precis som vanligt och går sen in och betalar... Har aldrig frågat och har aldrig blivit nekad... en gång i Kroatien så kom kassa-killen ut och tittade på bilen förmodligen bara för att se att det inte var flaskor som skulle "ful-fyllas"...sen startade han pumpen...
    När jag tankar så sköter jag pistolen mot bilen oavsett om det är "betjäning" eller self-service, har fått blickar av personalen men aldrig blivit nekad eller tillsagd om något...Min bil, Mitt ansvar... blir det skador så blir det mitt problem, pumpen kan dom få sköta om dom insisterar...

Har du tank så tankar du precis som du gör när du tankar diesel, Ta handtaget, sätt det i väggen, fyll upp sen betalar du i kassan...
    Tanka Gasol lika enkelt som Diesel !

0 Ej tillåtet!

Stefan ... riktigt så enkelt är det inte. Ibland kommer personalen ut och tittar hur anläggningen i bilen ser ut. Och det är alltid personalen som bestämmer, tanka eller inte tanka.
    Din bil ditt ansvar är inte heller så enkelt, vem tar ansvar för fultankare med hemmasvarvade adaptrar?

0 Ej tillåtet!

Exakt så enkelt är det, man monterar en utvändigt påfyllning, precis som du har till din dieseltank, man kör in på första bästa station som erbjuder LPG/GPL/Autoplin osv. och tankar, precis som du fyller din dieseltank, Du står väl inte och öppnar luckor och fipplar med lösa prylar när du tankar diesel?

så länge du inte börjar ställer frågor, öppnar luckor skrammlar med lösa prylar så är det inga problem, nu förutsätter jag att vi pratar om en korrekt fast installerad anläggning som är avsedd och godkänd för detta...
    Vad jag har på insidan av mina luckor och dörrar har inte någon som arbetar på en bensinstation med att göra.

Ful-fyllning är något annat... och där finns med all rätt risken / chansen / möjligheten att bli nekad...

2 Ej tillåtet!

Stefan ... jag har haft tankflaskor sedan 2011 på våren så en viss erfarenhet av att tanka runt europa har jag. Det måste väl ändå vara personalen på "macken" som har sista ordet om vad för deras del anses säkert. Dom kan omöjligen veta vad du har inanför luckan.

Maggan ... så vitt jag vet finns inga generella problem att tanka LPG i husbil i Italien. Lämnar härmed tråden.
    // Max

0 Ej tillåtet!

Max... Ja det är klart att personalen har sista ordet, det har dom även om du vill köpa diesel eller varmkorv, jag har bara haft LPG tank sedan 2013 så du vinner lätt över mig där, mina tankningar har bortsett från Sverige skett i Kroatien, Tyskland, Italien,Tjeckien och Polen och jag har aldrig blivit ifrågasatt, dom har tittat ut, dom ser att jag inte står och fipplar med en massa luckor och annat skit som kan ”väcka frågor och misstankar om olagligheter” varför skulle dom neka mig att tanka mitt fordon? Dom vet väl inte om min motor drivs av LPG?
    Det är ganska enkelt att konvertera en bensinmotor för lpg-drift, åter igen, montera ett utvändigt påfyll, tanka precis som du tankar diesel...

0 Ej tillåtet!

Hej Stefan!
    Vi har också tankat både i Grekland och alla länder på vägen dit, samt Spanien, Portugal, Italien och Sicilien.
    Vi har en installerad flaska, men inte påfyllning utifrån.
    Fråga mig inte varför de satte påfyllningen inne vid flaska, för det vet jag inte, det var JR i Lindome som installerade.
    Varför jag frågar är för att jag läst om de, som inte kunde fylla i Italien samt en som blev nekad vid gränsen Spanien/Portugal på en Repsol, han hade påfyllning utifrån.
    Vi måste ju öppna luckan, ev byta till den som gäller för landet ifråga, men det är en fast monterad flaska.
    Kanske måste vi ominstallera för påfyllnad utifrån?
    Vi har tyckt det varit toppen och det har alltid funkat för oss, men man blir ju lite orolig när man hör att de kanske stoppar oss.

Vi har blivit nekade i Frankrike en gång.
    Husbilen vårt andra hem

0 Ej tillåtet!

Senast i september -17 stod jag i på ställplats i Senj / Kroatien bredvid en svensk bil med fast flaska men med invändigt påfyll, han åkte runt på "ångorna" och var nästan desperat över att inte kunna få fylla sin fasta flaska, han hade varit in på varje bensinstation han hittat och FRÅGAT om att fylla, alla svarade nej, för så gör man om man inte vet...
    Jag åkte in på en av stationerna som han blivit nekad på och tankade vår bil utan problem...precis som jag gör när jag fyller på diesel, inga frågor, jag tar pumpen och fyller på min tank.
    Passar pistolen så är det rätt gas, inga hembyggda adapters... jag fick aldrig veta hur det gick för honom, hoppas det löste sig, mitt tips till honom välj ut en pump som inte syns inifrån kassan och sluta fråga, du har ju rätt grejer du frågar ju knappast om du får fylla diesel, eller hur? tills du monterat ett utvändigt påfyll.

om du går in på macken i valfri svensk stad och frågar om du får fylla 150liter vatten så kommer 50-70% svara nej, för det finns ingen knapp på kassan som heter vatten, och dom har ingen aning om hur dom ska hantera det... även om du vet. (dom är kassapersonal, inga husbilstekniker eller gasolföreståndare), Tankar du däremot Diesel och när du betalar i kassan så frågar du om det finns vatten på utsidan som du kan ta, då får du 100% ja för att vattnet är då en del av servicen, allt beror på hur du framställer det för personen i kassan.

Att tanka LPG i Europa är precis lika vanligt som Diesel/Bensin då LPG-drivna bilar är väldigt vanligt, det är bara vi i Sverige som tror att det är något hokus-pokus med LPG/GPL/Motorgas/Gasol/Autoplin osv...

Vår årsförbrukning brukar landa runt 350-400kg gasol så det blir några tankningar per år, i europa ligger stationerna så tätt att jag ser ingen andledning att fylla upp min 100l tank helt, det är bara en massa vikt, brukar köra i 20-30l när det blir låg nivå, toppar sedan upp i Norra Tyskland på hemvägen så jag får minimalt med butan med mig upp till Sverige, Hittils aldrig nekad men förr eller senare ska det väl hända mig också.

3 Ej tillåtet!

Stefan, det du skriver är från min synpunkt helt rätt. Jag gör likadant. I Frankrike har jag under åren blivit nekad 2 gånger. 1:a gången kom en personal utrusande och ropade " camper bom bom" vilket upprepades. 2: a gången ville personalen se regbeviset där man pekade på ordet diesel.

om jag förstått rätt är det beroende på olika skattesatser. Sen bör man ha klart att mackarnas LPG är avsedd att driva motorer och inte våra kylar och spisar.
    //Max

2 Ej tillåtet!

Bäst info finns på mylpg.eu. Vi körde i många år med påfyllning innanför luckan. Vid enstaka tillfällen var personalen tveksam och vid några tillfällen startades aldrig pumpen. På min direkta fråga så svarade personalen att de fått instruktioner att vara restriktiva pga fulfyllare. Hos JR installerades då utvändig fyllning. Förra året blev det 1500 mil i Europa inkl Italien o Sicilien, inte någonstans fanns det någon tveksamhet. Förbered så att du har rätt anslutning, anslut, håll in knappen och titta morskt åt personalen, gasolen kommer. Om någon skulle tjafsa så ä det bara att åka vidare till nästa ställe...

1 Ej tillåtet!

Tack för alla svar.
    Vi brukar aldrig fråga bara tanka, som ni säger (Stefan och Max) bättre att inte ställa frågor.
    På Sicilien fanns det speciella tankstationer för LPG/GPL och de var bemannade, men vi hade inga problem där.
    Problemen har nog kommit med åren och med att många har egna adaptrar till flaskan s k fulfyllare.
    Vi kommer att ha två fulla flaskor med och hoppas att de räcker åtminstone tills vi återvänder till Tyskland.
    Husbilen vårt andra hem

0 Ej tillåtet!

Hej!
    Kan nu berätta att vi tankade gasol på Sardinien utan problem, men i Italien kom de fram och stoppade oss från att fylla.
    Nu testade vi bara en gång för vi klarade oss hem, men vi var lite intresserade av om det skulle funka.
    Vad vi fått veta är att de som tillåter oss att fylla gasol i husbilen kan få dryga böter. Varför???? Har ingen aning, men det ska ha kommit direktiv "uppifrån".
    Skulle vara intressant att höra hur ni, som ska till Italien i sommar, gör/gjorde om ni måste fylla gasol.
    Ha en skön sommar.
    Husbilen vårt andra hem

Husbilskompis Lars Jacobssons avatar
    Stad/Ort
    Landskrona

0 Ej tillåtet!

Gäller det oavsett om det är inre eller yttre påfyllning?
    Den enda gång jag backar är när jag tar sats!

0 Ej tillåtet!

Vi har påfyllningen innanför luckan.
    Husbilen vårt andra hem

0 Ej tillåtet!

Blir mer och mer stopp på det. Så fort du öppnar luckan blir det svårt. Varför har vi diskuterat här förut. // Max

0 Ej tillåtet!

Jag har tankat LPG utomlands med påfyllning innanför luckan. Har aldrig blivit nekad. På ett ställe i Tyskland fungerade inte pumpen och personalen kom ut och bar om ursäkt. och bad oss åka till nästa mack. Där fungerade pumpen och vi fick gasol. Dock ska sägas att vi aldrig testat i Italien, men många gånger i Kroatien problemfritt.

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Max Mazalik Visa inlägg
    Blir mer och mer stopp på det. Så fort du öppnar luckan blir det svårt. Varför har vi diskuterat här förut. // Max
    Vi har aldrig tidigare haft problem med gasolpåfyllning, i något land.
    Frågan är väl varför de börjar strama åt nu?
    Nu när många installerar fasta tankar.
    Husbilen vårt andra hem

0 Ej tillåtet!

Maggan ... både du och jag vet/har sett diverse hemmafixade adaptrar. Även mackarna som säljer LPG blir mer och mer medvetna om detta. Sen är det så att LPG-mackarna är inte till för oss husbilister utan för att tanka bilar med drivmedel så här kan finnas en skatteeffekt vi inte känner till/tänker på.

Vi har under 6 års resande med fasta tankar blivit nekade 2 gånger vilket definitivt inte betyder att man inte kan bli nekad. Ännu så länge har det bara varit att köra till nästa mack men vem vet ….
    // Max

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar