Bild 1 Foto: Gomer Swahn
Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Inredning Duch

0 Ej tillåtet!

Glödlampa Inredning Duch

Hej
    Tänkte byta plastväggarna i dusch rummet har nu plastskivor vilka har börjat spricka Jag tänkte sätta upp våtrums tapet eller matta men är inte säker bilen är en 2002 Fiat Dethfless Tacksam om råd och anvisningar Är en gammal gubbe som försöker göra so gott man kan

1 Ej tillåtet!

Sv: Inredning Duch

Det här ska bli intressant att följa.
    //Max

0 Ej tillåtet!

Är det sant att ingen kan ge råd hur jag skall kunna gå i väga att renovera duchrummet

1 Ej tillåtet!

Jag skulle limma/skruva en stor polykarbonatskiva så som det är från fabrik, underlaget, rörelserna och temperaturväxlingarna tror jag är för svåra för matta och tapet.

0 Ej tillåtet!

Var får man tag i sådana skivor

0 Ej tillåtet!

Jag kollade dom skivorna dom är styva rekommenderas inte till husbil enligt försäljaren sen kostar dom multum 100cmX180cm kostar 2500kr +frakt

0 Ej tillåtet!

Som fullständig amatör på området ... en limmad och svetsad våtrumsmatta borde väl vara perfekt. Eller vad talar mot det?
    //Max

0 Ej tillåtet!

Varför inte använda marin-plywood där skarvar och hörn tätas och sedan sätta limmad och svetsad våtrumsmatta ovanpå?

Marinplywood:
    Används till olika typer av snickerier i båtar. Har extra hög kvalitet och är absolut vattenfast. Tillverkas i furu, men också av ädlare träslag.

(http://forum.hamnen.se/forum/propell...ller-formplyfa)

0 Ej tillåtet!

Usch, det var inget bra pris, men jag har sett att polykarbonat kan vara dyrt om man inte hittar en bra leverantör. Det jag tänker kan bli problematiskt med plastmatta är framförallt övergången till golvkaret, som ju är någonslags plast, gissar på polykarbonat, det sviktar ju och rör sig en del när man kliver på det. Limmar man en matta mot den kommer det nog spricka upp, men kan kanske göra någonslags flexibel fog?

0 Ej tillåtet!

Man kanske kan använda silikon fog i skarven mellan golvkaret och väggen Det kanske är problematisk med ytterväggen där värmeskilnaden är störst vilket lim håller bäst med mattan eller tapten i väggen

0 Ej tillåtet!

Skulle inte en golvläggare - firma kunna svara på vad som är lämpligt?
    //Max

1 Ej tillåtet!

Det är mycket möjligt att de kan, men noteras bör att man inte riktigt kan följa våtrumsreglerna om man inte vill tappa 50kg lastvikt på enbart ytskikten i toaletten.

1 Ej tillåtet!

Osökt kommer jag att tänka på vad husbislfirman svarade när jag frågade om vi kunde duscha i vår förra husbil som var från 2006 och hade våtrumstapet: "Duscha aldrig om du är rädd om husbilen". Jag är helt övertygad om att de hade rätt.

0 Ej tillåtet!

Jag duschar inte i husbilen tänkte bara fräscha den

6 Ej tillåtet!

Jag tycker nog att vi behöver backa en bit i den här tråden.

Aldrig använda duschen i HB ... varför då? Vi har betalat duktiga tag för utrymmet. Inte kan det väl vara för syns skull?

Tappa 50 kg ... finns väl ingen möjlighet att några bitar våtrumstapet med lim kan väga 50 kg. Jämför detta med tidigare förslag om div. skivor att skruva/limma på.

Vi använder duschen varje dag om det behövs, det som ev. begränsar är vattenhämtarens kapacitet. Bara min åsikt. // Max

1 Ej tillåtet!

Sant, man betalar allt en slant för duschutrymmet. Men när jag kollat i begagnade husbilar har jag sett åtskilliga exemplar med sprickor i, framför allt duschkaret, men också på plastväggarna. I min egen plåtis, utmärkt kvalité för övrigt, finns en liten minimal och svårupptäckt spricka i karet. Många husbilar verkar tyvärr ha undermålig kvalité på plasten i duschutrymmet, så det gäller att ha rejäl koll om man inte vill ha vattenskador, tyvärr.

0 Ej tillåtet!

Meningen när jag startade tråden var att få råd och anvisningar hur jag skulle gå i väg i renoveringen/uppfräsningen av dusch utrymmet husbilen Själv är jag novis men relativt händig att göra saker. Köpte bilen som ny och på början använde vi duschen relativt ofta när vi fricampade men sen efter några år när vi upptäckte sprickor i plasten i väggarna har vi slutat använda det För att kunna göra det måste jag renovera dusch utrymmet själva dusch baljan är hel o fin och går att lyfta bort vi for se i mars april hur det blir. Tacksam om konkreta råd. Det jag är fundersamt om man använder våtrums tapet/matta att det blir för tätt mot ytterväggen väggen under plasten är ju sandwitch konstruktion inifrån faner,frigolit,aluminium
    Senast redigerat av Otso Laukkanen den 2018-01-11 klockan 19:43.

0 Ej tillåtet!

Otso ... du skriver tidigare i tråden att du inte tänker använda duschen för att duscha, bara fräscha upp den. Då kan du måla eller göra vad du vill eftersom utrymmet inte ska vara vattentåligt.

Ett våtutrymme kan aldrig bli för tätt. Fukten på väggarna ska inte ventileras ut genom domsamma. Vitsen med våtrumsväggar är att hålla fukten ute ur väggen. Eller har jag missuppfattat dig?
    //Max

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar