Bild 4 Foto: Gomer Swahn
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Smältsnö har hittat in!

0 Ej tillåtet!

Smältsnö har hittat in!

Hej!

Jag har ägt min husbil sedan sensommaren och den har mestadels stått utomhus på gården i både regn och rusk utan några som helst problem. Dock så kom det 10cm snö för någon vecka sedan som smälte ett par dagar senare. Dagen efter det töade upptäckte jag att det kommit in vatten och blött ner en dyna och matbordet. Jag kan inte hitta några märken efter vart vattnet kommit in eller några synliga skador. Dock har jag inte varit uppe på taket och letat.

Min fråga är att: är det ”vanligt” att smältvatten letar sig in?

Tacksam för svar!

0 Ej tillåtet!

Sv: Smältsnö har hittat in!

På min bil hade det blåst in lite snö i förbi kragen i takluckan, och fastnat ovanpå myggskärmen. Det var i toaletten dock, så smältvattnet rann ner i golvbrunnen utan att blöta ned något.

Forumvärd/Moderator Gomer Swahns avatar
    Stad/Ort
    Hedemora
    Annonser i Köp & Sälj
    1

0 Ej tillåtet!

Vad har du för bil och vilken ålder är det på den.
    Alkov eller inte?
    På ldre bilar är det inte helt ovanligt att det kommer in fukt mellan alkov och resten av taket.
    "The grumpier you are, the more assholes you meet"
    Banksy

0 Ej tillåtet!

Det är en Fiat Knaus sport traveller 600
    alkovmodell från 2006. I väldigt väldkött och fint skick. Som sagt så har jag aldrig upptäckt några läckage varken innan eller efter

0 Ej tillåtet!

Och vad finns rakt ovanför matbordet och dynan som blev blöt? Är det bara slätt innertak eller finns där en taklucka, taklampa, eller kanske AC-aggregat?

0 Ej tillåtet!

Nästen Rakt ovanför bordet sitter ett takfönster/lucka..

0 Ej tillåtet!

Kondens

0 Ej tillåtet!

Takluckorna har ju en spalt på ett par centimeter, det är så ventilationen fungerar. Glaset utgör en hatt och i själva takhålet sitter en krage. Normalt sett kommer ju vattnet uppifrån, landar på hatten och rinner undan, men blåser det ogynnsammt, eller om snö och is hindrar vattnet rinna som det skall, då kan kan det leta sig under hatten, över kragen och ned i hålet. Men inga våldsamma mängder i normalfallet. Svårt att undvika om man inte täcker över hela bilen med ett husbilstäcke, presenning eller dylikt.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar