Bild 9 Foto: Gomer Swahn
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Check engine!

0 Ej tillåtet!

Check engine!

Då var det dags för mig att få den orangefärgade check engine varningslampan med varningssignal var gång jag startar.
    Det var på sista dagen i Vemdalen (-4, och den varmaste på hela julhelgen) och hade startat utan problem dagarna innan.
    Webasto värmaren körde jag en halvtimme innan uppstarten.
    I instruktionsboken står att det är något fel på bränsleinsprutningen och att man kan köra men uppleva kraft bortfall och högre bränsleförbrukning.
    Men, varken det en eller andra har jag känt på de 100 milen på väg till Skåne?

När jag letat på inlägg på ämnet check engine här på forumet så handlar det bara om avgasrening, katalysator och turbotryck,.

Någon manick som läser av felkoder har jag inte ( bör man ha sån?) och isåfall för att släcka felkoder själv?

Eftersom bilen går som vanligt känns det som en tur till verkstaden blir en kostnad för att endast släcka felkoden...

Hur har ni gjort med check engine varningslampan, är det alltid fel att reparera eller är det en felkod som uppstått en gång, som sedan ligger kvar och varnar var gång man startar senare, fast felet inte är där längre. Hur ska man tänka där?

Mvh Åke Hammarbäck

0 Ej tillåtet!

Sv: Check engine!

Lite förtydligande,
    Fiat 2012 2,3 130 hk. Är husbilen som felkodar.

Åke

2 Ej tillåtet!

Check Engine är bara en lampa som tänds när något är fel med motorn. Den säger dig att du inte bör köra alls förens du vet vad som är fel åtminstone.
    Om man köper en avläsningsmodul från kjell.com så kan man med sin mobil köra en motoranalys med appen torque, då ser man felkoden med en förklaring och kan då förstå vad som är galet och släcka felkoden om man vet vad man håller på med.

https://www.kjell.com/se/sortiment/e...uetooth-p48500
    https://play.google.com/store/apps/d...owl.torquefree

om man haft oförståndet att köpa sig ett såntdära äpple så finns det en version som kan användas med apples telefoner också säger kjell
    https://www.kjell.com/se/sortiment/e...-iphone-p48400

ca 350kr så är du medveten istället för gissande.
    Pluggen ansluts innanför en lucka som sitter vid ditt vänsterknä när du kör.

Att bara köra vidare och tro att inga fel på en motor någonsin kan vara skadliga är ekonomiskt ohälsosamt.

Felkoder kan vara både pågående och som självsläcker och sådana som måste återställas.
    Bränslefilterlarmet måste återställas, det räckte inte att bara byta givaren sist jag bytte den.
    Senast redigerat av Henrik Schmidt den 2018-01-05 klockan 10:29.

0 Ej tillåtet!

Ja det är nog bäst att köpa Android modul för att se vad som hände egentligen.
    Är något fel vid varge uppstart så får det lagas. Men är det bara en felkod från 29/12 som ligger kvar så får vi se vad det var, och ev. bara skall släckas..

Antar att man ska köpa Pro varianten av appen för att kunna släcka koder?

Men såklart jag kollade alla motorns nivåer och tittade efter läckage direkt samt kollade under färden söderut men inget som är fel där. Om motorn går igång som vanligt, inga oljud, drar som vanligt utan konstigheter. Vid sånt läge kör jag såklart vidare.
    Det är väl en anledning att motorlampan är orange, hade det varit röd så betyder det stopp , och med följd beskrivningen i instruktionsboken så kunde jag inte handlat på annat sätt.

Har någon haft samma besvär? , kanske har med kallväder körning att göra, Husbilsresan till Västerbotten för julfirande hos släkten och lite skidåkning i Vemdalen på väg neråt var det mellan +5 ner till - 20.

Åke

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Säimen, Finland

1 Ej tillåtet!

När motorlampan är orange, man behöver inte stanna omgående. Den infon fick jag våren 2015. Körde sedan till Fiat auktoriserad verkstad, garantin kvar. En kabelkontakt under en större, svart låda (innehåller bl.a. en massa reläer) på förarsidan, i motorutrymmet, kontakten fanns under denna störa låda. Alla ca. 20 tals tunna kablar, med sina resp kontakter var ärgade, helt. Fiat bytte inte hela kabalsatsen pga. höga kostnad, ca. 3.000 € utan bytte bara kontakterna. Servicekillen hade goda nerver (lödning av ca. 40 små, tunna kablar), tack och lov, och färgerna stämde inte på var sin sida.
    Bilen gick ok ett år till, då i södra Tyskland tändes orange lampan igen. Jag var nära Freiburg, svängde in i närmaste Fiat verkstad, nu blev det lamndasensorn som hade fått vatten i sig, om jag förstod rätt. Kostnad för byte av lamndasensorn i Tyskland under 200 €. Sedan dess inga lampor som tänds. Vad jag förstått, så är det inte så väldigt ovanligt med vissa problem med avgasrening, utrustning kring detta.

Jag har för mig att när motorlampan lyser orange, man kan fortsätta att köra men inte så långt eftersom regenerering av partikkelfilter inte fungerar som den skall. Interval för regenering (om jag minns rätt) kan vara över 1.000 km, men inte flera tusen km beroende på omständigheterna, kyla, låga varv i motorn etc.

Med ovanstående tänker jag inte "felsöka" din hil utan ge mina erfarenheter.

Edit: Chassit 2013, 2,3 L motorn 130 hp
    Senast redigerat av Tapsa Viro den 2018-01-05 klockan 14:59.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Månsarp

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Åke Hammarbäck Visa inlägg
    Då var det dags för mig att få den orangefärgade check engine varningslampan med varningssignal var gång jag startar.
    När jag letat på inlägg på ämnet check engine här på forumet så handlar det bara om avgasrening, katalysator och turbotryck,.

Någon manick som läser av felkoder har jag inte ( bör man ha sån?) och isåfall för att släcka felkoder själv? ...

Hur har ni gjort med check engine varningslampan, är det alltid fel att reparera eller är det en felkod som uppstått en gång, som sedan ligger kvar och varnar var gång man startar senare, fast felet inte är där längre. Hur ska man tänka där?

Mvh Åke Hammarbäck
    En sån där billig pryl som läser felkoder är nog idag en-måste-ha-grej.
    Skulle motorlampan tändas kan man iaf för ögonblicket kolla vad det är för fel.
    Enkelt billigt ofarligt att köra vidare
    eller
    ..totalras om man kör runt kvarteret

Kodläsare är billiga, nån 100-lapp.
    Ska du kunna släcka felkoder också brukar det bli dyrare även om "billiga grejen" ofta kan släcka enkla felkoder
    ----
    Nivån på fel kan vara mycket olika..
    Min bil larmar för "service!" om det blir för lite spolarvätska...

0 Ej tillåtet!

Då kan jag läsa ur appen felkod P0130, O2 sensor cicuit malfunktion Bank 1 Sensor 1.
    Efter lite letande på nätet så verkar det handla mest om lamda sensorn....
    Om det är den som är trasig eller annat som orsakar felet får verkstan utreda.
    Eller finns det något mer man kan kolla själv först?

Åke Screenshot_20180108-153619.jpg
    _20180108_191657.jpg

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Månsarp

1 Ej tillåtet!

Du kan ju alltid kolla kablarna och anslutningarna..
    Det är ju både enkelt och kan vara en besparing...

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar