Bild 9 Foto: Gomer Swahn
Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Påställning resp avställning

0 Ej tillåtet!

Påställning resp avställning

Brukar man ju göra på våren resp hösten.
    Min fråga till forumet är om någon ställer av oftare, exvis veckovis vid användning av bilen?
    Eller bara fler ggr per säsong än på och av?
    Med avsikt att få ner skatt och försäkringskostnader.
    Men det blir en massa omräkningar hela tiden för försäkringsbolaget....
    Hur gör ni??

Vi gör väl en 10 - 15 veckoslutskörningar under säsongen så de skulle bli en och annan på resp. avställning.

Roy

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Skänninge

0 Ej tillåtet!

Sv: Påställning resp avställning

Vi ställer på resp. av bilen när vi åker ut resp. kommer hem. Bilen står minst 10 dagar mellan resorna. Kostnaderna för skatt och skillnaden på försäkringarna blir tillsammans ca. 30 kr. per dag. Försäkringen har vi på autogiro så den behöver vi ej bry oss om. Vad man skall betala i skatt ser man på transportstyrelsens app. Det är bara att vänta på inbetalningskortet och istället för det förtryckta beloppet betala det belopp som framgår av appen.
    Lasse
    Senast redigerat av Lars Norstedt den 2018-01-01 klockan 12:36.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Trelleborg

4 Ej tillåtet!

Såvitt jag vet krävs det väl 15 dagars oavbruten avställning för att slippa skatt och försäkring.

Hur som helst ställer vi av bilen varje gång vi kommer hem. blir det mer än 15 dagar hemma är det ju bra och
    blir det inte 15 dar blir det inte dyrare än om man inte ställt av den överhuvudtaget.

Vad jag vet finns det ingen gräns för hur många av/påställningar man får göra på ett år.
    Senast redigerat av Leif Olsson2 den 2018-01-02 klockan 10:21.

Husbilskompis Dag Hillmans avatar
    Stad/Ort
    Karlskrona, Lyckeby

0 Ej tillåtet!

Resonemanget med "skatt/dygn" bygger också på att bilen väger mer än 3,5 ton.

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Dag Hillman Visa inlägg
    Resonemanget med "skatt/dygn" bygger också på att bilen väger mer än 3,5 ton.
    hur menar du då? alla bilar med högre skatt än ca 4500kr har dygnsskatt. vå bil är 3500kg och skatten är på ca 9000 2017 så vi har bara ställt på den de dagar vi flyttat den. 21kr i skatt per dag har det kostat. vi har inte kört bilen mer än till o från vintervilan i år.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

0 Ej tillåtet!

Vi ställer av husbilen om vi vet att vi inte har för avsikt att köra inom 15 dagar. Detta händer en eller två gånger på sommaren. Det är en frihet att ha husbilen påställd. Det är bara att tuta och köra iväg på en oplanerad resa även om det är enkelt att göra av och påställningar hos Transportstyrelsen.

Det blir alltid billigare att ställa av fordonet om det inte används. Försäkringsbolaget får uppgifterna från Transportstyrelsen och gör om helförsäkringen till en avställningsförsäkring från dag 1 och detta oavsett avställningstid.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Trelleborg

0 Ej tillåtet!

Jag kan nog inte se att 4 knapptryckningar på mobilen är en begränsning av friheten men jag har gjort likadant tidigare.
    Men efter att en planerad resa inte blev av vilket innebar att bilen hade varit påställd i 10 dagar helt onödigt ställer jag av den när jag parkerar den hemma och sätter Komihåglappen på ratten.

Det har nämligen också hänt att jag kört iväg utan att ställa på den, jättedumt om det händer något.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Leif Olsson2 Visa inlägg
    Jag kan nog inte se att 4 knapptryckningar på mobilen är en begränsning av friheten...
    Vi har alla olika behov. Att kunna ta husbilen för ett litet ärende utan av och påställning ger mig en känsla av frihet när den ändå står på tomten och personbilen kanske är upptagen, men det kostar att ligga på topp

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Jönköping

0 Ej tillåtet!

Lite konstigt att det är vad man tror hur skatten beräknas. Hämtade detta från Transportstyrelsen

Lätta lastbilar, lätta bussar och personbilar klass II (husbilar)

Lätta lastbilar, lätta bussar och personbilar klass II (husbilar) som togs i trafik första gången den 1 januari 2011 eller senare beskattas utifrån hur mycket koldioxid de släpper ut. Om det saknas uppgift om fordonets koldioxidutsläpp, fastställs den administrativt genom en särskild beräkningsmetod.
    De fordon som tagits i trafik före den 1 januari 2011 beskattas istället utifrån skattevikt.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Jönköping

1 Ej tillåtet!

Oxå hämtat från transportstyrelsen om Av å påställning

Återbetalning av fordonsskatt när årsskatten är mer än 4 800 kronor

När ett fordon har en årsskatt på mer än 4 800 kronor per år gäller andra regler och vi återbetalar då skatt från dagen då avställningen registrerats. Men om du ställer på fordonet igen inom 15 dygn, måste du betala skatt från och med avställningsdagen i stället för påställningsdagen. Om det sker ett ägarbyte mellan avställningen och påställningen, får dock den nya ägaren betala fordonsskatt från påställningsdagen, även om den är inom 15 dygn från avställningsdagen.

Exempel:

• Ett fordon ställs av den 5 januari. Vi återbetalar fordonsskatt från den 5 januari. Fordonet ställs på den 15 januari. Vi tar då ut då fordonsskatt från och med den 5 januari.
    • Ett fordon ställs av den 6 november. Vi återbetalar fordonsskatt från den 6 november. Fordonet byter ägare och ställs på den 17 november. Vi tar ut fordonsskatt från den 17 november.

0 Ej tillåtet!

Tack för alla svar. detta med 15 dagar visste jag inte.
    Ja blir att överväga hur vi gör i sommar. som nämnts är det ju trevligt att kunna köra iväg när andan faller på, dvs med ständigt påställd bil.

Tydligen finns ingen gräns då för tiden bilen är påställd dvs man kan ställa på och köra i tre dagar sen ställa av och sen på igen efter 15 - 20 dagar.

Roy

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

2 Ej tillåtet!

Hej igen.

Tänk om pengarna kunde fått stå kvar på Transportstyrelsen och försäkringsbolaget under avställningstiden. Då hade det i alla fall för mig känts mycket enklare med av och påställning. Jag hade gjort det oftare om jag slapp denna pengahantering.

Det funkar att få ha kvar pengarna kvar under avställningen hos mitt försäkringsbolag men då måste jag ringa varje gång jag ställer av och be dem hålla kvar pengarna utan utbetalning.

Det känns lite ålderdomligt att man inte kan ha konto hos Transportstyrelsen och försäkringsbolagen.

/Jens

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Jönköping

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Jens Jernmark Visa inlägg
    Hej igen.

Tänk om pengarna kunde fått stå kvar på Transportstyrelsen och försäkringsbolaget under avställningstiden. Då hade det i alla fall för mig känts mycket enklare med av och påställning. Jag hade gjort det oftare om jag slapp denna pengahantering.

Det funkar att få ha kvar pengarna kvar under avställningen hos mitt försäkringsbolag men då måste jag ringa varje gång jag ställer av och be dem hålla kvar pengarna utan utbetalning.

Det känns lite ålderdomligt att man inte kan ha konto hos Transportstyrelsen och försäkringsbolagen.

/Jens
    Vad menar du med pengarhantering

När det gäller försäkringsbolaget så har jag autogiro och e-faktura. Även på transportstyrelsen e-faktura och autogiro. Om det skulle bli överskjutande pengar från någonstans så går dom in på kontot automatiskt. Webanken går man in på några ggr per månad ändå

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

1 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Magnus Strandberg Visa inlägg
    Vad menar du med pengarhantering

När det gäller försäkringsbolaget så har jag autogiro och e-faktura. Även på transportstyrelsen e-faktura och autogiro. Om det skulle bli överskjutande pengar från någonstans så går dom in på kontot automatiskt. Webanken går man in på några ggr per månad ändå
    Med pengahantering menar jag att jag hade sluppit hålla koll på dessa transaktioner. En inloggning hos transportstyrelsen och sedan hade det varit klart. De kunde ha ett aktivt val om man vill ha pengarna kvar på deras konto eller om de ska utbetalas.

Det är också så att de två inbetalningarna efter påställning har en förmåga att infalla när vi kommit iväg med husbilen. Man har att välja mellan autogiro eller e-faktura. Jag har valt det senare då jag vill ha full koll. Autogiro är jag mycket restriktiv med.

Det är klart att jag kan ringa och höra hur mycket pengar som försäkringsbolaget vill ha men jag vill gärna hitta den enkla och smidiga vägen för att jag verkligen ska verkställa av och påställning som jag egentligen borde göra. För varje dag som husbilen står stilla skulle jag kunna tjäna några kronor. I så fall skulle det bli många transaktioner på ett år.

I dessa tider är det nog ingen längre som släpper sina konton vind för våg utan är inne på sin internetbank ganska ofta och för att ha full koll.
    Senast redigerat av Jens Jernmark den 2018-01-04 klockan 15:41.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Jönköping

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Jens Jernmark Visa inlägg
    Med pengahantering menar jag att jag hade sluppit hålla koll på dessa transaktioner. En inloggning hos transportstyrelsen och sedan hade det varit klart. De kunde ha ett aktivt val om man vill ha pengarna kvar på deras konto eller om de ska utbetalas.

Det är också så att de två inbetalningarna efter påställning har en förmåga att infalla när vi kommit iväg med husbilen. Man har att välja mellan autogiro eller e-faktura. Jag har valt det senare då jag vill ha full koll. Autogiro är jag mycket restriktiv med.

Det är klart att jag kan ringa och höra hur mycket pengar som försäkringsbolaget vill ha men jag vill gärna hitta den enkla och smidiga vägen för att jag verkligen ska verkställa av och påställning som jag egentligen borde göra. För varje dag som husbilen står stilla skulle jag kunna tjäna några kronor. I så fall skulle det bli många transaktioner på ett år.

I dessa tider är det nog ingen längre som släpper sina konton vind för våg utan är inne på sin internetbank ganska ofta och för att ha full koll.
    Okej då förstår jag din synpunkter

Själv anser jag att det inte är några problem med konto, autogiro mm mm gör alla ärenden genom telefonen.

hade gott

Husbilskompis Dag Hillmans avatar
    Stad/Ort
    Karlskrona, Lyckeby

0 Ej tillåtet!

Henrik Schmidt; Rätt av dej, tänkte fel i koppling vikt-skatt. Vi betalar ca 7600 / 4200kg.
    Senast redigerat av Dag Hillman den 2018-01-09 klockan 21:21.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

1 Ej tillåtet!

Hej igen. Måste delge er nedanstående då jag säkert inte är ensam om penningtransaktioner med försäkringsbolaget.

Efter kontakt med två försäkringsbolag så har det nu blivit enklare med penningtransaktioner. Idag är det inte dyrare att betala månadsvis med autogiro än helårsbetalning som jag alltid haft (i alla fall hos de två bolag jag pratade med). Väljer man autogiro så fixar försäkringsbolagen av och påställning månad för månad.

Jag fick ett exempel:Vid påställning efter den 15 i en månad så blir jag inte debiterad någon månadskostnad (undantaget för avställningsförsäkringen som jag då får betala för hela den månaden). Kostnaden kommer på nästkommande månadsfaktura.

Vid avställning samma princip. Är fordonet påställt innan den 15 i månaden betalar jag för hela månaden. Allt regleras månaden därefter. Bägge bolagen sa att det funkar... Systemet räknar ut den faktiska kostnaden.

Detta låter bra i mina öron om inte systemet får fnatt vid flera av och påställningar/månad.

Någon kan kanske vittna om att detta är "vattentätt"

Husbilskompis Lars Erik Jonssons avatar
    Stad/Ort
    Sölvesborg

1 Ej tillåtet!

"Vattentätt" vet jag inte om det är, men har funkat bra för mig sedan 2010.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar