Bild 7 Foto: Gomer Swahn
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Släp med personbil

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

0 Ej tillåtet!

Släp med personbil

Hej.

Kan någon förklara logiken att jag bara får köra i 40 km/h om min obromsade släp har last, detta oavsett om det ligger 20 kg eller 460 kg på släpen. Olastad släp får jag köra i 80 km/h.

Transportstyrelsen säger med hjälp av släpvagnskalkylatorn följande:

Du kan dra släpvagnen med bilen, men får bara lasta släpvagnen med högst 460 kg.

Om släpvagnen är lastad är högsta tillåtna hastighet 40 km/h och om släpvagnen inte är lastad är högsta tillåtna hastighet 80 km/h.

Du kan dra släpvagnen med bilen, men på grund av bilens begränsningar får du lasta släpvagnen med högst 460 kg. Uträkningen är gjord på följande sätt: Bilens maximala släpvagnsvikt: 680 kg – (minus) Släpvagnens tjänstevikt: 220 kg = 460 kg.

Teoretiskt borde jag väl kunna registrera om släpet från 750 kg till 680 kg så den passar personbilen bättre och då skulle jag få lov att köra i 80 km/h med last.

Jag förstår inte logiken i detta så länge jag inte överstiger maximala släpvagnsvikten.
    Senast redigerat av Jens Jernmark den 2017-12-22 klockan 19:16.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Stenhamra

0 Ej tillåtet!

Sv: Släp med personbil

Trodde det var så att, om obromsade släpet lastat (totalvikt) eller olastat (tjänstevikt) överstiger dragbilens halva tjänstevikt så gäller 40km annars 80km/tim.
    Senast redigerat av Åke Angsell den 2017-12-29 klockan 16:35. Anledning: förtydligande

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

0 Ej tillåtet!

Hej Åke.

Du tänker rätt men på mitt ekipage så diffar det på 3,5 kg! Otroligt men sant. Därför får jag inte lägga ett gruskorn på släpet utan att sänka hastigheten till 40 km/h. Kan tyckas larvigt men så är reglerna. Jag har nu kollat med transportstyrelsen.

https://www.transportstyrelsen.se/sv...t-far-du-kora/
    Senast redigerat av Jens Jernmark den 2017-12-29 klockan 14:38. Anledning: Lagt till en länk

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Stenhamra

0 Ej tillåtet!

Om du har ett BE eller CE så borde det vara tillåtet att lasta släpvagnen till en viss gräns då man där går på verkliga vikten (bruttovikten) men jag skulle kolla med Bo Göingberg på Transportstyrelsen först.
    Vad gäller att väga ner så gjorde min svärson det för en tid sedan på ett tungt släp och han behövde bara gå ner en däcksdimension.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

1 Ej tillåtet!

Jag har "bara" B-kort

Ska kolla med bilbesiktningen nästa vecka vilka regler som gäller.

0 Ej tillåtet!

kan du pma mig ditt regnummer? jag körde en hyrd släpvagn förut som vag över min bils förmåga och då fick jag bara lägre lastvikt. vore intressant att prova mot min bil.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

0 Ej tillåtet!

Hej.

Har skickat uppgifterna.

Nu vet jag mer om förutsättningarna för att regga ner släpet.

Antingen måste jag byta kulhandsken till en handske med maxvikt av 650 kg. Någon sådan hittar jag inte när jag letar på nätet.

Alternativ två är att byta däck. De som sitter på har för "bra" bärighet. Ska kolla nästa vecka med bilprovningen exakt vad som gäller.

/Jens

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

0 Ej tillåtet!

Nu har jag lånat 2 hjul som bilbesiktningen godkänner för 650 kg totalvikt obromsat släp. Har tid för reg.besiktning på torsdag. Kan därefter byta tillbaka till mina ordinarie däck helt lagligt. Helt sanslöst men köper mig fri med en dyr reg.besiktning för över 1500:-. Håller nu tummarna att jag inte missat något väsentligt.

För den som går i liknande tankar kan jag meddela att det med stor sannolikhet inte finns några kulhandskar för 650 kg, så det är ingen lösning.

Att köra några kilometer för fort på en 70-sträcka (om jag bara får köra i 40 km/h med last) kan ha förödande konsekvenser för körkortet.

Jag kan bara ge ett gott råd: Kolla alltid https://slpvkalk.transportstyrelsen....alkylator.aspx innan du hänger på något på dragkroken.

//Jens

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

0 Ej tillåtet!

Hej igen.

Kan bara slutsummera och konstatera att kostnaden som jag fick från Svensk Bilprovning centralt inte stämde.
    Detta blev en förenklad registreringsbesiktning som kostade mig 750:-

Med de däck som jag hade på släpet fick jag själv bestämma totalvikt mellan 630 kg till 680 kg. Jag valde 650 som passade mina behov. Nu har jag satt tillbaka mina kraftigare däck som är helt lagligt.

Sverige är det enda EU-land med dessa konstiga regler och enligt bilbesiktningen har man pratat om detta i många år men inte kommit till någon lagändring.

Det finns för övrigt andra regler för släpar som är från 2005 och framåt. Det är inte helt lätt att ha koll på allt men besiktningsmannen som utförde registreringsbesiktningen var mycket tillmötesgående och tog sig tid att förklara hur jag skulle göra för att sänka vikten. All heder till Svensk Bilprovning!
    Senast redigerat av Jens Jernmark den 2018-01-11 klockan 13:22.

0 Ej tillåtet!

Jens ... hur mycket får du lasta nu och hur fort får du köra? Har ett släp hemma som jag ska göra samma med.
    //Max

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

1 Ej tillåtet!

Hej Max.

Nu får jag köra i 80 km/h med last upp till totalvikt 650 kg (Latsvikt 430 kg). Det är däckens bärighet som avgör totalvikten på släpet. Jag lånade "sämre däck" som passade in i den viktklass som jag vägde ner till. Jag hade för bra däck som klarar den ursprungliga vikten på släpet som var 1200 kg. Nu har jag satt på mina vanliga däck igen och tro det eller ej men det är helt lagligt.

Mitt släp har varit ett bromsat släp som jag tog bort bromsarna på och stelopererade axeln och därefter registrerade om till EU-släp. Så har många gjort som tröttnat på trilskande påskjutsbromsar. Jag gjorde det när allt var helt nytt med EU-släp och ville naturligtvis ha maxvikt genom att reg.besiktiga för 750 kg som är högsta tillåtna totalvikt för obromsat släp.

Man måste utgå från egna förutsättningar och kolla vad tillverkaren har satt för vikt på kroken med EU-släp. EU-släpens vikt är en teknisk uppgift som biltillverkaren bestämmer. Det är inte givet att en tung bil får dra 750 kg EU-släp. Prata med den på Bilprovningen som gör registreringsbesiktningar så får du en tabell som visar vilka däck du ska ha.

Eftersom jag redan hade ett EU-släp så slapp jag väga släpet. De gick på de gamla uppgifterna men du behöver förmodligen också väga släpet efter bromsarna är bortmonterade. Bilprovningen kan allt om detta.

Lycka till

//Jens
    Senast redigerat av Jens Jernmark den 2018-01-11 klockan 14:32.

1 Ej tillåtet!

Kanon ... tackar för uppgifterna.
    Hälsar //Max

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar