Bild 9 Foto: Gomer Swahn
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Serva rullgardinerna

0 Ej tillåtet!

Serva rullgardinerna

Såg för en tid sedan en tråd där någon berättade att han öppnat bodelens fönster och servat rullgardinerna.
    De kan vid äldre bil vara svåra att i synnerhet få ned, de vill inte rulla in sig. Hittar inte denna tråd nu.
    Tips??

Roy

0 Ej tillåtet!

Sv: Serva rullgardinerna

Inget tips....
    Jag har fixat saken nu i alla fall.
    Det går lätt att ta bort insidan av fönstren, plastpluppar täcker skruvarna runt fönsterkarmen.
    De små fönstren i alkoven hade 6 eller 8 skruvar, vilka då skruvas ur, sen är det bara att ta med sig innerdelen av fönstret och smörja lagren till rullgardinerna.
    En liten oljedroppe vid varje lager på mörkläggningsgardinen resp rullgardinen med myggnät.
    Sen rullade de upp sig som nya. helt fantastiskt att slippa krångla med att få dem att rulla in sig.
    De stora fönstren i bodelen och på dass, hade en massa skruvar, 18 st kanske, med skruvdragaren lossades de på minuter.
    Ett jobb som tog några timme för alla fönster men som gör att man nu kan använda rullgardinerna om man vill mörklägga eller ha myggnät.
    Rekommenderas om ni inte vill förstöra och skrynkla ihop tyget.

Den del av fönstren som har glaset och tätningen mot väggen utifrån sitter rejält fast i tätningsmassan. Man kan passa på med dammsugaren för att få bort dam flugor etc. Man kan även kolla tätningen, så att inte inträngt vatten ställt till det.

Samma sak gäller för takfönstren. men de har skött sig hittills.

Nu finns det förstås olika fabrikat och typer av fönster, som kan ha olika system och möjligheter att sörja överhuvudtaget.

Obs jag tar inget ansvar för den som vill göra detta jobb, mitt inlägg är bara ett tips från mins sida. Det finns stora möjligheter att förstöra saker med fel verktyg, fel tillvägagångssätt och, eller våld vid jobbet. Och sådana här fönster är dyra!!!

Men att slippa reta sig och bli förbannad varje gång man skall dra ner och upp dessa rullgardiner var värt jobbet.

Roy

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Månsarp

0 Ej tillåtet!

De där rullgardinerna brukar bli lite fnasiga i kanterna då de löper i spår.
    Någon som vet var man kan inhandla material för renovering?
    Tre fönster är iordninggjorda, "utslätning" och kontroll att allt löper fint upp/ner.
    men ett par andra är rejölt förstörda och kräver nytt "tyg"..

0 Ej tillåtet!

Ja det är väl risken med att krångla med rullgardiner som inte vill rulla in sig ordentligt, att de dras snett och slits i kanterna.
    Men skall man byta tyg måste man lossa rullen och släppa lös fjädern, då uppstår frågan hur hårt fjädern skall spännas vid monteringen...
    Men det går väl att prova sig fram.

Hade du lös hela rullen och släppte lös fjädern Stig? Dvs för att "släta" ut dem?

En bra fråga annars Stig, var får man tyg på sådant tyg, silvrigt ute och svart eller grått inne, och lagom stelt.

Roy

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Månsarp

0 Ej tillåtet!

Du kräver att jag ska minnas hur jag gjorde? Förra sommaren?
    Är iaf en hel del som ska väck..
    Vill minnas att jag tog bort täckn över själva rullen (tråångt..) och lossade "spårbitarna" som gardinen löper i.
    De tre bakersta fönstren är nu Ok (om man är lite försiktig vid användandet) men har ett par små fönster bakom utrymmet fram som är totalt väck..
    Måste göras om/bytas.
    Fricampar helst och gillar då inte smygtittare.. Haft en del problem utomlands.
    En smygare i somras (Sverige) när vi stod ute i en skog, men då vi hade hund ombord så...
    Återkommer om inte annat så när jag hittat tyg.
    Sånt kan ju inte vara ovanligt som res del?
    Är ju en rätt tafflig kvalitet på sånt.
    Byggde en större husbil 80-talet och då hade jag beställt måttsydda rullgardiner. Vad nu firman hette....

0 Ej tillåtet!

Nej inte kräver jag det Stig, frågade bara.
    Trodde du jobbade med detta nu i vår.

Smygtittare har jag aldrig varit med om eller hört talas om????
    Vi parkerar alltid för natten på ställen där det är mörkt och relativt lite folk.
    Använder inte ordet "campar", då det är förknippat med campingplatser som vill att man betalar för att parkera en husbil.
    Ser ofta långtradare som campar vid Ikea..... eller ett bättre ord nattparkerar, och vad man gör i bilen har ingen med att göra.
    Såldes menar jag att man parkera även om man äter, läser, sover eller gör annat i bilen. Således ingen skillnad på biltyp.

Nå tråden gällde ju rullgardiner....
    Utanför Karlstad i Ilanda finns en firma som gör dynor, madrasser etc skär skum, och har ett enormt lager av olika tyger av professionell typ.
    Dyrt men håller för att klä dynor och förmodligen ty-typer som passar dessa rullgardiner.
    Borde finna sådan företag på fler platser i landet.

Roy

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Månsarp

0 Ej tillåtet!

Funderat lite.
    Få tag i aluminiserat rullgardinstyg tycks vara helt ogörligt.
    Vill man fuska lite funkar nog vanlig vaxduk som gardinmaterial.
    Kan man kanske ta ur dem, stryka kanterna lite lätt och limma på ett plast/tygband på insidan?
    Hu mycket man sen ska spänna returfjädern blir en senare sk-tsak...

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar