Bild 4 Foto: Gomer Swahn
Resultat 1 till 23 av 23

Ämne: Köpahusbilsfrågor

0 Ej tillåtet!

Köpahusbilsfrågor

Vi har tänkt att köpa vår första husbil. Den får kosta ca 300000:- Tanken är att det ska användas för resa i Europa men även för resa norrut i Sverige och kanske Norge. Vi är inga skid-människor så det blir inte Norrland i 20-30 minusgrader men 5-10 grader är det bra om bilen klarar enstaka tillfällen.
    Vi har googlat runt och tittat och rätt ut många frågeställningar. Men de står ju som spön i backen!
    Därför tänkte vi ställa några till alla kunniga i detta forumet.
    Är extrautrustning som är monterad ex.vis. markis, ac , cykelställ m.m. inräknad i bilens vikt eller ingår sådant i lastvikt?
    Hur kallt är det acceptabelt att campa i med en bil med luftvärme?
    Det verkar ju finnas en hel del olika luftvärmesystem, kan någon reda ut begreppen?
    Det står ofta golvvärme. Är den då alltid på 230V eller finns gasol-golvvärme?
    Fryser inte vattentanken vid minusgrader? Avloppstanken är isolerad står det ibland.
    Om man använder bilen på vintern, hur sköter man då vatten i slangar, kranar m.m. när bilen står ouppvärmd? Är det lätt att tömma eller hur går det till?
    Under sex meter så är det billigare…säger en del. Men vad skiljer det i pris på exempelvis Stena Gbg-Fredrikshamn? Att det blir lättare att få in bilen på en parkeringsplats är ju givetvis en fördel. Men jag tror nog att vi kommer att välja en längre för vår del. Vi vill ha långbäddar eller en fransk bädd.
    Totalvikt över 3500kg blir dyrare på betalvägar i Europa, säger andra. En del säger att längden också inverkar på vägavgifterna. Vad stämmer egentligen? Och hur mycket pengar talar vi om? Ge gärna exempel.
    Vi är tacksamma för lite information kring dessa frågor.
    Mikael o Annki, Floda

0 Ej tillåtet!

Sv: Köpahusbilsfrågor

All extrautrustning så som, TV, markis, mat, kläder osv, ingår inte i bilens vikt!!

Husbilskompis Lars Erik Jonssons avatar
    Stad/Ort
    Sölvesborg

0 Ej tillåtet!

Många frågor här som andra kan bättre än jag. Dock, vill du ha luftvärme är det viktigt för värmefördelningen i bilen att värmaren är någorlunda centralt placerad.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Stenhamra

0 Ej tillåtet!

När ni köper en husbil i prisläget c:a 300 tusen , så tycker jag att ni skall kolla att bilen är registrerad som PB 2 och inte som lastbil, lätt eller tung för ni kommer då att bli utestängd från P-platser där det finns tilläggstavlor med Personbil eller PB2. Bilar som är nyregistrerade efter 2006 registreras som PB2. Om bilen väger mer än 3,5ton och är registrerad som Lastbil gäller dessutom inte B-kort enl. undantagsbestämmelsen, (B-kort taget före 1/7-96) utan kräver C-kort.
    Många har köpt husbilar med för låg lastvikt. Hoppas ni får hjälp med övriga frågor. Det finns många här som har mer erfarenhet av vinterkörning m.m.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Åkersberga

0 Ej tillåtet!

När det gäller vattnet så tömmer sig färskvattensystemet självt genom en säkerhetsventil om temperaturen understiger ett par plusgrader. Du kan således inte lämna bilen ouppvärmd över dagen om det är kallt, för då har du en 100l vattenpöl under bilen.
    Gråvattentanken, om den är oisolerad, kan man öppna bottenventilen på och koppla en spillvattenlunga eller bara en hink under. Hinken får man tömma någonstans inomhus där det finns en vask som kan ta emot en stor isklump, eller så får man tina den först

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Åkersberga

0 Ej tillåtet!

(kan inte skriva långa inlägg i mobilen)
    Vi har en bil som inte är avsedd för vinter, det är Trumatic luftvärme med slangar till olika ställen i bilen. Dörrar och golv är dåligt isolerade, och tankarna inte alls. Dethleffs A5830.
    Minus 8 skulle jag säga är smärtgränsen (för fricamping), då är det fortfarande 18 grader varmt inne i vagnen men värmaren går i princip på max. Då drar den ur en gasoltub på 24 timmar och bodelsbatteriet behöver laddas upp efter ungefär lika lång tid eftersom värmarens fläktar drar en del ström under drift.
    Har man elström och någonslags extravärmare, typ 2000W kupévärmare, då är nog minus 15 inga problem. Har inte provat kallare väder än minus 10 med vår bil.

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Hans Munter Visa inlägg
    All extrautrustning så som, TV, markis, mat, kläder osv, ingår inte i bilens vikt!!
    Jag kanske ska förtydliga mej....
    Att kläder, mat och TV inte ingår i husbilens vikt förstår jag. Men jag har hört att en förare på 75 kg ingår (dock ej andra åkande) samt halv tank vatten. Om det stämmer så undrar jag om annat fast monterat också ingår. Ofta är det kanske monterat redan innan inregistrering antar jag. Hur är det med sådant? I första hand tänker jag på sådant som väger lite grann. Som exempelvis markis, cykelställ, ac-anläggning.

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Tor Fransson Visa inlägg
    När det gäller vattnet så tömmer sig färskvattensystemet självt genom en säkerhetsventil om temperaturen understiger ett par plusgrader. Du kan således inte lämna bilen ouppvärmd över dagen om det är kallt, för då har du en 100l vattenpöl under bilen.
    Gråvattentanken, om den är oisolerad, kan man öppna bottenventilen på och koppla en spillvattenlunga eller bara en hink under. Hinken får man tömma någonstans inomhus där det finns en vask som kan ta emot en stor isklump, eller så får man tina den först
    Oj! Det var för mig helt okänd information! Töms slangar och kranar också? Eller får man göra någon tömningsmanöver om man låter bilen stå ouppvärmd på parkeringen hemma så här års? Min tanke är att man eventuellt ger sig ut på den här årstiden och därför kanske inte gjort iordning bilen för vinterförvaring.

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Åke Angsell Visa inlägg
    När ni köper en husbil i prisläget c:a 300 tusen , så tycker jag att ni skall kolla att bilen är registrerad som PB 2 och inte som lastbil, lätt eller tung för ni kommer då att bli utestängd från P-platser där det finns tilläggstavlor med Personbil eller PB2. Bilar som är nyregistrerade efter 2006 registreras som PB2. Om bilen väger mer än 3,5ton och är registrerad som Lastbil gäller dessutom inte B-kort enl. undantagsbestämmelsen, (B-kort taget före 1/7-96) utan kräver C-kort.
    Många har köpt husbilar med för låg lastvikt. Hoppas ni får hjälp med övriga frågor. Det finns många här som har mer erfarenhet av vinterkörning m.m.
    Tack för värdefull information! Men vissa bilar verkar vara tyngre än 3500kg och är ändå registrerade som PB2. Ja det här med lastvikt verkar vara knepigt.
    Det finns ju bilar som är registrerade för 5 åkande plus föraren. 5x75kg= 375kg. Har bilen då en lastvikt på säg 420kg. Så kan man knappt fylla vattentanken. Hur har man tänkt här??

0 Ej tillåtet!

När en bil registreringsbesiktigas skall följande vara med i bilen enligt Transportstyrelsen.

100% färskvatten
    0% Spillvatten
    90% Bränsle
    1 full gasolflaska
    100% övriga vätskor som normalt ingår, spolarvätska osv.
    När man sedan väger lägger man till 75 kg för förare.
    Har ingen aning om hur väl detta kollas vid besiktningen men kan tänka mig att det varierar.

När du blir stoppad och vägd gäller vägningen allt som finns i bilen vid kontrolltillfället, alltså även personer ombord.

Det är därför helt ointressant vad det står i papperna på en begagnad bil.
    Enda sättet du kan göra en vettig bedömning är att åka och väga bilen.
    Sedan jämför du det med de uppgifter du har på registreringsbeviset.

Flera besiktningsanläggningar har redan kommit med en ny tjänst.
    Besiktning inför köp. Det kostar några slantar men är värt varenda öre.
    Då kollas drivlinans status, fukt samt även bodelens olika funktioner.

Det finns även förmedlare som erbjuder den här tjänsten, fritidsbilen.se t.ex.
    "The grumpier you are, the more assholes you meet"
    Banksy

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Stenhamra

0 Ej tillåtet!

Bilar som är tyngre än 3,5ton och registrerade som PB2 får köras på ett B-kort som är utfärdat före 1/7-96 om körkortet inte varit återkallat efter 1/7-96.
    Böter för överlast är höga i Sverige där man beräknar överlasten i procent av lastvikten men utomlands räknar man på totalvikten vilket är förmånligare om man blir vägd. Vi har bara 470kg i lastvikt och det är i minsta laget.

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Gomer Swahn Visa inlägg
    När en bil registreringsbesiktigas skall följande vara med i bilen enligt Transportstyrelsen.

100% färskvatten
    0% Spillvatten
    90% Bränsle
    1 full gasolflaska
    100% övriga vätskor som normalt ingår, spolarvätska osv.
    När man sedan väger lägger man till 75 kg för förare.
    Har ingen aning om hur väl detta kollas vid besiktningen men kan tänka mig att det varierar.

När du blir stoppad och vägd gäller vägningen allt som finns i bilen vid kontrolltillfället, alltså även personer ombord.

Det är därför helt ointressant vad det står i papperna på en begagnad bil.
    Enda sättet du kan göra en vettig bedömning är att åka och väga bilen.
    Sedan jämför du det med de uppgifter du har på registreringsbeviset.

Flera besiktningsanläggningar har redan kommit med en ny tjänst.
    Besiktning inför köp. Det kostar några slantar men är värt varenda öre.
    Då kollas drivlinans status, fukt samt även bodelens olika funktioner.

Det finns även förmedlare som erbjuder den här tjänsten, fritidsbilen.se t.ex.
    Tack för klargörande ang. vätskor m.m. Och givetvis bör man väga sin bil så att man har koll. Men när man ännu inte kommit dit att man har en husbil utan tittar på intressanta objekt att köpa så åker man nog inte iväg och lägger 400:- på en vägning det första man gör. Det finns mycket annat man kollar. Men om det är så att bilen är "naken" när importören far iväg och besiktigar, kanske för att kunna skriva hög lastvikt vilket ger en mer lättsåld bil. Därför vore det bra om någon/några som vägt sina vagnar med vätskor enligt Gomers redovisning kan meddela resultatet. Märker man om markis, ac, cykelställ m.m. ingår i bilens vikt, eller ska man räkna bort dessa från lastförmågan?
    Tack också för tipset om besiktningsanläggningar! Jag hittade också att Campingtidningen hade en "köpa husbils-kurs" för 249:- Den kanske kan påvisa fler fallgropar.

0 Ej tillåtet!

...
    Senast redigerat av Mikael Berger den 2017-11-08 klockan 12:52.

0 Ej tillåtet!

Bilar som är tyngre än 3,5ton och registrerade som PB2 får köras på ett B-kort som är utfärdat före 1/7-96 om körkortet inte varit återkallat efter 1/7-96.
    Böter för överlast är höga i Sverige där man beräknar överlasten i procent av lastvikten men utomlands räknar man på totalvikten vilket är förmånligare om man blir vägd. Vi har bara 470kg i lastvikt och det är i minsta laget.
    Oj, jag trodde 470kg var mycket! Men det beror givetvis på hur många man är. Vi är bara två pensionärer (och spelar inte golf). Jag räknar min frus vikt, 100kg mat, 50 kg kläder, 40kg två stolar, utebord, 150 kg annat (bäddutrustning, köksutrustning, m.m. Det blir 425!!! Jösses!! Du har ju alldeles rätt!
    Först trodde jag du räknat på en barnfamilj.

0 Ej tillåtet!

Lägg till saker som, TV, markis, cykelställ med cyklar, div verktyg osv som man kan behöva så sticker vikten iväg med väldig fart.

Hans

0 Ej tillåtet!

Jag tittar precis på an husbil, årsmodell 2005 som faktiskt är registrerad som lastbil, 3500kg. den har på pappret en lastvikt på 520kg vilket kanske är ok. Ok, man kan inte parkera där nämnda skyltar står, men finns det andra nackdelar? Vi har körkort från 70-talet men bara AB, alltså inte lastbil. Får vi ens köra den?

Husbilskompis Lars Erik Jonssons avatar
    Stad/Ort
    Sölvesborg

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Mikael Berger Visa inlägg
    Jag tittar precis på an husbil, årsmodell 2005 som faktiskt är registrerad som lastbil, 3500kg. den har på pappret en lastvikt på 520kg vilket kanske är ok. Ok, man kan inte parkera där nämnda skyltar står, men finns det andra nackdelar? Vi har körkort från 70-talet men bara AB, alltså inte lastbil. Får vi ens köra den?
    Lätt lastbil, alltså med en totalvikt på högst 3500 kg, får man köra på B-kort.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Stenhamra

0 Ej tillåtet!

Det är i princip ingen skillnad i skatt eller avgifter om den är registrerad som PB2 max 3,5ton eller Lastbil max 3,5ton. I Europa finns inte benämningen PB2 utan där går man på vikten 3,5ton. Att registrera om en lastbilsregistrerad husbil till PB2 är möjligt.

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Lars Erik Jonsson Visa inlägg
    Lätt lastbil, alltså med en totalvikt på högst 3500 kg, får man köra på B-kort.
    Det var ju bra, men finns det andra nackdelar, eller kanske t.o.m. fördelar att den är lastbilsregistrerad?

0 Ej tillåtet!

Tack till alla som hjälpt oss med info!!
    Jag ska nog köpa Campingtidningens "köpa husbilskurs" och bevaka marknaden över vintern så får vi se när vi blir med husbil.

Mikael och Annki

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Åkersberga

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Mikael Berger Visa inlägg
    Oj! Det var för mig helt okänd information! Töms slangar och kranar också? Eller får man göra någon tömningsmanöver om man låter bilen stå ouppvärmd på parkeringen hemma så här års? Min tanke är att man eventuellt ger sig ut på den här årstiden och därför kanske inte gjort iordning bilen för vinterförvaring.
    Upptäcke nu när säkerhetsventilen öppnat i kylan att den enbart tömt slangarna och kranarna. Ventilen sitter i lägsta punkten, under varmvattenberedaren, men den tömmer tanken om det är vatten i slangen till tanken, genom hävertprincipen. Dock inte helt, så man får öppna bottenventilen på färskvattentanken också, om man vill ha ut de sista litrarna.
    Nu hade bilen stått ett tag så det var förmodligen inte (tillräckligt med) vatten i slangen mellan pumpen i tanken och vattenblocket under beredaren för att häverten skulle komma igång. Jag öppnade kranen vid diskhon i några sekunder, sedan kom den igång och dumpade hela tanken på garageuppfarten.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Åkersberga

0 Ej tillåtet!

Jag skall lägga till lite information då vi precis varit ute i -11 i två nätter: Frostskyddsventilen kan man inte lita på när det gäller kranarna. Jag hade lämnat bilen ute och den hade tömt beredaren och det mesta av slangarna men inte kökskranen så den poppade isär av frysning. Öppna således kranarna med strömmen till pumpen avstängd så att de dräneras i möjligaste mån.
    En bottenfrusen gråvattentank har jag upptäckt kan tinas med en byggstrålkastare (halogen 2x300W)
    IMG_20180109_211310~2.jpg

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Kungälv

0 Ej tillåtet!

Tjenare en allkov bil är att föredra om ni ska vinter campa gärna då med dörrar/dragdrapperi till kupén... Har ni värmen igång hela vintern på ett eller annat sätt så klarar sig det med isolerade och uppvärmda tankar vill säga.Hade en pillos (småländsk kvalité) klarade -23 i några nätter... Hade 17-18 grader och då bar på 2kw el
    Så visst finns det möjligheter vid rätt val av husbil.Sen det där med totalvikt.. Ja du där åker nog 80% av husbilsägarna med mer eller mindre överlass... Själv åker jag Niesmann flair funkar gott på vintern trots att den är helintegrerad. Ett förslag till er.... Köp en burstner allkov bil bra isolering och rymlig om ni tittar på en bil mellan iallafall 7-9 m
    Lycka till mvh micke

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar