Bild 4 Foto: Gomer Swahn
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Inkoppling solcell

0 Ej tillåtet!

Inkoppling solcell

Ska inhandla solceller till husbilen. Så jag har några funderingar. Kopplar in allt enligt konstens alla regler. Men när man kör bilen så laddas ju bodelsbatteriet + från solcellerna. Är detta bra elr kan det bli problem. Tänkte på laddning från 2 ställen. Elr bör man sätta ett relä som kopplar bort solcellerna vid körning. Elr finns det något annat elektronisk gadget som man ska ha

Magnus

0 Ej tillåtet!

Sv: Inkoppling solcell

Citat Ursprungligen postat av Magnus Strandberg Visa inlägg
    Ska inhandla solceller till husbilen. Så jag har några funderingar. Kopplar in allt enligt konstens alla regler. Men när man kör bilen så laddas ju bodelsbatteriet + från solcellerna. Är detta bra elr kan det bli problem. Tänkte på laddning från 2 ställen. Elr bör man sätta ett relä som kopplar bort solcellerna vid körning. Elr finns det något annat elektronisk gadget som man ska ha

Magnus
    Det går bra att ha solcellerna anslutna konstant till batterierna även när du kör och får laddning från bilens generator eller laddar med AC230V.

0 Ej tillåtet!

En MPPT regulatorn mellan solpaneler och batteri är ett måste om du ansluter direkt på bodelsbatteriet.

1 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Hasse Forsberg Visa inlägg
    En MPPT regulatorn mellan solpaneler och batteri är ett måste om du ansluter direkt på bodelsbatteriet.
    Var inte det jag frågade efter. Frågan var om det kan bli problem med laddning från 2 ställen, elr om det behövs nån form av gadget i mellan

0 Ej tillåtet!

Sol-laddningsregulatorn kommer koppla bort solpanelerna, eftersom du har regulatorn inställd på 13.8 volt, och spänningen på batteriet går över 14V när motorn går.

0 Ej tillåtet!

Då har jag fått alla svar. Man tackar för snabb respons

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar