Bild 7 Foto: Gomer Swahn
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Avgasgaranti på FIAT

Husbilskompis Bernt Bankemos avatar
    Stad/Ort
    Staffanstorp

4 Ej tillåtet!

Avgasgaranti på FIAT

Jag har råkat ut för att avgasreningen via partikelfiltret blivit igensatt till över 50%. Vid kontakt med icke auktoriserad verkstad meddela de mig att den "skadan" vägrar FIAT ta på sig för som det sas då, "bilen räknas som importerad" fast att den sålts ny till mig av svenska återförsäljare. Där efter har FIAT verkstäderna vaklat med om det gäller eller inte....

Även mitt försäkringsbolag IF hade hört samma sak.
    Sagt och gjort, jag lätt en icke auktoriserad verkstad, med IFs godkännande att göra jobbet.
    Nya grejor, partikelfilter, givare mm ersattes med nytt för totalt 50 000:- och jag åkte på en självrisk på 11 700:-

Då får jag reda på att det finns en Avgasgaranti som gäller i fem år eller 8 000 mil. Vår bil är yngre och har bara rullat 5 600 mil.

Kontakt tas med Supporten i Italien via ett 020 nummer. Trevlig bemötande och kundansvarig förstår inte varför man säger att garanti inte
    gäller för att bilen anses "importerad". Vi har haft liknande fall säger dom. Alla husbilar är i stort sätt byggda utomlands på FIAT chassi. Hon ber mig skicka in dokumentaion över bilen för bedömning.
    Jag samlar ihop tillsammans med verkstaden alla papper som de behöver för att bedöma fallet och igår fick jag svaret.....

"" Efter utredning av FCA:s garantiavdelning utifrån den dokumentation som inkommit framgår det att felet tyvärr inte skulle ha täckts av avgasgarantin även om husbilen lämnats in till en auktoriserad verstad. Detta eftersom problemet löstes när luftmassemataren byttes och varken spjällhuset eller luftmassemätaren är sådana delar som är direkt inverkande i avgasreningssystemet och täcks inte av avgasgarantin. De övriga problemen är följdfel till att dessa två inte fungerade korrekt. Den självrisk som betalats till försäkringsbolaget kommer således inte täckas av FCA:s garantiavdelning.

Med vänliga hälsningar,
    Maxine Donnelly,
    Kundtjänst Fiat Chrysler Automobiles ""

OBS! Inga delar är ersatta före skadan som blev till i somras på väg hem från Frankrike. Check Engine lampan tändes och då vände jag mig till verstaden som sedan ersatte, i samband med stora reoperationen, bl.a. luftmassemätaren och spjällhus och mycket mer
    Alla service med oljebyten mm är ok. Kamrem också bytt.

Jag har väldigt svårt att förstå deras uttalande att "problemet löstes när luftmassemataren byttes". (Medveten felstavning efter det brev jag fick från Italien)

Är det någon kunnig Husbilskompis som kan hjälpa mig tolka deras svar? Jag kan lämna fler uppgifter, men i så fall som ett PM eller telefon.

Bernt

1 Ej tillåtet!

Sv: Avgasgaranti på FIAT

tyvärr tror jag allt som skulle ha bytts var differentialtrycksensorn i partikelfiltret för 2000kr allt annat tror jag var okunnigheten hos reparatören. vår bil har haft detta 2 ggr

Stad/Ort
    Staffanstorp

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Henrik Schmidt Visa inlägg
    tyvärr tror jag allt som skulle ha bytts var differentialtrycksensorn i partikelfiltret för 2000kr allt annat tror jag var okunnigheten hos reparatören. vår bil har haft detta 2 ggr
    Vad tycker du om deras svar Henrik?
    Jag har sett partikelfiltret och det var inte vackert. Vad som styr regenereringen har jag ingen aning om, men den har inte fungerat på ett bra tag. Den anlitade verkstaden har tidigare varit auktoriserade av FIAT men valt att lämna. Hoppas att de vet vad de har gjort. Även försäkringsbolaget har i så fall gått på en "blåsning"
    Senast redigerat av Bernt Bankemo den 2017-10-20 klockan 07:32.

1 Ej tillåtet!

Generellt tycker jag verkstäder numera består av reservdelsbytare istället för reparatörer. De byter en sak i taget tills de löst vad som var fel.
    Sätter partikelfiltret igen och man kör vidare så sätter mer saker igen helt klart. Vår bil såg till att gå ner i "Limp home" läge så att köra vidare va inte direkt en option. Efter att vi bytte sensorn så bränner filtret rent sig på motorvägen enligt verkstan.
    Det är klart den kan vara fel på vad de sagt men börjar de felsöka i fel ände så kan man stå där med extremt dyra kostnader, har flera bekanta som haft turen att säga net på ena märkesverkstan och åkt till en annan som där bytt en helt annan grej och fått helt andra kostnader för felavhjälpningen.

Försäkringsbolag hanterar väl kostnaderna för vad en verkstad säger att det ska kosta. Jag tror inte de åkte ut och kollade på din motor.
    Men vår erfarenhet är att man inte får ut någon försäkring om de kan undvika det.

Avgasgarantin fiat lämnar är en garanti om att motorn klarar utsläppskraven vid en besiktning, inte en hel motorgaranti.
    Snurrar inte motorn är det inte deras fel, bara om den snurra men ger sot t.ex
    Så regenerering av difftrycksensorn skulle påverkat utsläppsvärdena i vårt fall alltså fick vi ersättning men tydligen tycker de inte din lyftmängdssensor skulle påverkat.

1 Ej tillåtet!

Är inte detta ett ärende för Husbilsombudsmannen ?

Mvh / PH

Stad/Ort
    Staffanstorp

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Peter Höglund Visa inlägg
    Är inte detta ett ärende för Husbilsombudsmannen ?

Mvh / PH
    Låter intressant Peter. Hur gör man då? Vart vänder jag mig i så fall. Tycker ärligt talat att de svamlar med sitt svar.
    Damen på supporten var verkligen förvånad att jag fick nobben . Hon ringde mig i torsdags för att höra så mejlet kommit fram.
    Jag har sagt till henne att jag är missnöjd och kommer att "överklaga" eller på annat vis begära en förklaring som jag kan förstå.

Husbilsombudsman Lars Nässs avatar
    Stad/Ort
    Hallstahammar

0 Ej tillåtet!

Lite info om funktionen Husbilsombudsmannen i Husbilskompisar.

Policy för Husbilsombudsmannen.

.
    Husbilsombudsmannen, nedan kallad HO, ska vara en medlemservice dit medlem i

Husbilskompisar.se kan vända sig för bistånd när en tvist uppstått mellan köpare och svenskt
    säljföretag i Sverige, och där medlemmen anser sig inte fått gehör i rättmätiga krav.
    HO ikläder sig ingen skyldighet att lösa tvisten utan bistår köparen med sina kunskaper. HO tar heller
    inte ansvar för hur tvisten löses, sådana beslut tas av parterna själva.

Som vi ser på detta fall så kan det vara svårt att bevisa var problemet fanns så här efteråt när allt är fixat och en
    del komponenter redan är ersatta av nya.
    Det vi kan ge förslag på är att kontakta ARN för att höra om deras åsikt.
    Så tyvärr kan HO inte vara behjälpliga i detta fallet.

Med vänliga hälsningar
    för Husbilsombudsmannen
    Lars Näss

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Bergshamra

1 Ej tillåtet!

Är inte alla Fiat bilar import? eller har Fiat en sammansättnings fabrik i Sverige som är hemlig

Stad/Ort
    Staffanstorp

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Lars Näss Visa inlägg
    Lite info om funktionen Husbilsombudsmannen i Husbilskompisar.

Policy för Husbilsombudsmannen.

.
    Husbilsombudsmannen, nedan kallad HO, ska vara en medlemservice dit medlem i

Husbilskompisar.se kan vända sig för bistånd när en tvist uppstått mellan köpare och svenskt
    säljföretag i Sverige, och där medlemmen anser sig inte fått gehör i rättmätiga krav.
    HO ikläder sig ingen skyldighet att lösa tvisten utan bistår köparen med sina kunskaper. HO tar heller
    inte ansvar för hur tvisten löses, sådana beslut tas av parterna själva.

Som vi ser på detta fall så kan det vara svårt att bevisa var problemet fanns så här efteråt när allt är fixat och en
    del komponenter redan är ersatta av nya.
    Det vi kan ge förslag på är att kontakta ARN för att höra om deras åsikt.
    Så tyvärr kan HO inte vara behjälpliga i detta fallet.

Med vänliga hälsningar
    för Husbilsombudsmannen
    Lars Näss

Tack för dit svar. Ska ta ett snack med verkstaden som gjorde reparationen och som fick besked av Fiat verkstäderna kring Malmö att "igensatt partikelfilter" tar vi inte på avgasgarantin. Däremot säger Italien att det gör vi visst det. När sedan bilen på rekommendation av Fiats egna verkstäder, repareras av icke auktoriserad verkstad, ja då har jag och verkstaden gjort fel. Förnekelse kommer man långt med........ Får se om vi lyfter det till ARN.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar