Bild 4 Foto: Gomer Swahn
Sidan 4 av 4 FörstaFörsta ... 234
Resultat 76 till 90 av 90

Ämne: Gran Canaria here we kommer ...

3 Ej tillåtet!

Sv: Gran Canaria here we kommer ...

Tisdag morgon. Åker med hyrbil upp i bergen för att möta våren. Åker via Mogan, alltså från söder. Överaskningen är total, från svarta och bruna, i olika nyanser, berg möts vi av grönska. I varje skreva sticker ett grönt strå upp, blommor i alla färger, mandelblom i vitt och rosa syns överallt. Till detta en strålande sol.

Vi hittar en restaurang i en dal någonstans högt uppe. Kyligt i luften, biltermometern visar 10 grader. På krogen brinner det i öppna spisen, kycklingfilet med pommes, sallad och liten öl kostar 6€. Verkligen prisvärt.

Vi har nu 5 veckor kvar av vår GC vinter.
    //Max

Saknar bilder på den här upplevelsen främst för att bilder inte gör upplevelsen rättvisa.

6 Ej tillåtet!

GC och husbilar. En reflektion.
    Som jag ser det är GC inte längre värt att åka till med husbil. Läget har försämmrats avsevärt under 2 år.

Vargas ... camping med dåligt fastlandsmått. Långt från affärer och "där det händer något" Kräver bil. El finns.

Aeroklubb ... ungefär samma som ovan. Osäker om man ens kommer in. Husvagnsläger i förfall. Ingen el för dom som behöver.

Romerall ... börjar se ut som en sopstation. Husvagnar/bilar i varierande förfall. Förtält av pressenningar och pallvirke. Oerhört skräpigt. Många från Argueneguin verkar ha flyttat hit.

Argueneguin ... campen stängd. Torget/marknadsplatsen stängd av bommar. Där står husbilar utefter muren från fiskehamnen mot torget. Packade som sillar, kommer knappt ut genom bodörren.

El Pinillo ... hyffsad camping. Börjar bli full och skräpig med dom som kastats ut från Argueneguin.

Puerto Mogan ... finns två ställen kvar ... på bussparkeringen vid Radisson och lite längre ut på en grusplan. Har alldrig sett någon husbil där.

Sen kan man stå på div. Parkeringar och gator här och där. Ska man gå på lokal en kväll kan det vara OK. Den typen av parkering passar inte oss.

Spännande och bra verkar Teneriffa. Vi åkte runt där under några dagar och spanade. Där finns dedikerade husbilsplatser, skyltade för dessa, med tömning svart/gråvatten. Gratis i 72 timmar sen måste man flytta. Vi tittade på 5 sådana platser runt ön och alla låg centralt.
    //Max

1 Ej tillåtet!

Delar din uppfattning att Gran Canaria inte är en bra husbildestination och beklagar förfallet, den ökade förslumningen som jag förstår har skett. Trist.

TommyD

2 Ej tillåtet!

28 feb. Sista månaden på GC börjar. Sista veckan har vädret varit dåligt. Regn, vind, mera regn och mera vind. Stora delar av ögruppen har och är lamslagen. Vi har sett bilder från norra Spanien med snö och trafikkaos.
    Samtidigt kablas bilder ut med snöstorm, vind och kyla i södra Sverige.
    Pratade med grannen i eftermiddag, lungt tyckte han, här är i alla fall 19 grader även om det regnar. Man får väl vara nöjd ...

I morgon lämnar vänner Med husbil GC. Färjan går till Huelva. Kan bli skumpigt.

//Max

5 Ej tillåtet!

Söndag den 5: e februari. Sommaren har kommit tillbaka. Efter ca 10 dagars regn och blåst har solen lyst på oss hela dagen. Just nu är det 18 grader ute.

Vi har nu 3 veckor kvar på ön och det börjar bli stressigt, vi måste till kinesen i San Fernando och äta suschi, till Playa del Sol och äta sjötunga, till Tysken och äta snizel, till Finskan och äta pizza, till Rimmini och äta något, arga tanten och köpa oxfile, ja ni förstår stressnivån ... förutom det måste vi sola och bada lite till.
    //Max

3 Ej tillåtet!

Lördag 10: e mars. Högsommaren har kommit till GC. Sol från en i det närmaste molnfri himmel. Frukost avnjutes numera i ett skuggigt hörn av verandan. Uteduschen har tagits till nådet och ölen, Tropical givetvis, hålls väl kyld.
    Just nu är det 24 grader i skuggan och alla dörrar och fönster är öppna dygnet runt. 19 dagar kvar.

Har beställt omklädsel av husbilens samtliga dynor. Blir ljust Italienskt läder. Ska bli klart under V16. Spännande ...
    //Max

1 Ej tillåtet!

Fy tusan, i går och i natt avslutades Karnevalen i Playa Ingles. Vilket liv. Tycker synd om renhållningsfolket i dag. Gatorna är fyllda av sopor och glaskross.
    //Max

6 Ej tillåtet!

10 dagar kvar. Dags att runda av tråden. Vi väntar egentligen bara på att tiden går ut.

Lite statistik från luftfartsmyndigheten.
    GC besöktes under januari 2018 av lite mer än 380 500 turister varav största gruppen är tyskar. Som god 2: a är svenskarna.
    Totalt ankommande till samtliga öar under samma period är 1.220000 turister där största delen är britter med tyskar som 2: a och svenskar som nr 3.
    Så ni förstår vilken industri detta är.

Krogar finns det gott om, vi har besökt en bråkdel av dom men några av dom vi besökt sticker ut.
    Finska Kopparipannu ... mycket bra mar överlag. Deras pizza är super. Asian House, San Fernando, exelent kinamat. Deras suschi drömmer jag om. Rimmini ... mycket bra fisk. Finns många fler jag inte kommer ihåg namnet på.
    Ett litet problem här är språket, här talas allt utom Spanska. Går man på svensk krog talas det svenska, på tysk tyska osv. Spanskan är definitvt i minoritet.

Vi byter grannar minst var 14: e dag och många frågar efter det genuina spanska, det finns inte här tror jag. Var man än kör, minsta bergsstig är det proppat med hyrbilar och lämeltåg av turister.

Ekonomiskt har vi gjort av med ca 100 000kr vilket är avsevärt mer än vad vi gör av med under en husbilsvinter. Ställplats/campingavgifter kommer inte på långa vägar upp i hyreskostnaden, 9000kr/mån. Vi har ändå inte på något vis snålat. Ett krogbesök ligger runt 20€/person. Givetvis kan detta variera kraftigt.

kommer vi att göra om det, tveksamt så länge jag kan köra husbil. Husbilsåkat är mycket socialare, man träffar nya människor varje dag, om man vill.

Vi kommer definitivt att sakna GC. Nästa gång tar vi husbilen till Teneriffa.
    //Max

3 Ej tillåtet!

Väder ... det finns det här på GC. Jag har sammanställt lite subjektiva uppgifter om vädret.
    Vi har varit här några dagar mindre än sex månader. Av dessa har det varit "dåligt väder" ca 12 dagar. Med detta menar jag att under dom dagarna har inte solen visat sig. Av 12 dagar har det regnat 5, varav 3 med ihållande regn. En morgon vaknade vi och det var bara +8. Det var den morgonen jag rusade iväg och köpte en värmefläkt. Fläkten har gått ca 3 tim under sin vistelse hos oss. Sammanlagt har vi ätit frukost 4 gånger inne.

Frukost ... första månaderna köpte vi LCHF bröd belagt med smör (Lurpak) och grönsaker. Sen vid något tillfälle passerade frun Beckerai Zipf, ett Tyskt bagerimed frallor som inte går att beskriva. Efter det var vi fast. Bredvid Zipf finns en Tysk slaktare, deras pepparsalami lämnar heller ingen oberörd.

Vi har också lejt bort städningen, 60€, vill mäklaren ha för att fixa städningen. Det får det vara värt.

Mäklare finns många, seriositeten kan vi inte uttala oss om, många har nordiska anställda. Månadshyrorna för ca 40 kvm startar på ca 1000 € och uppåt. Ska man köpa något hamnar man på ca 150 000 € och uppåt.

Vi tittade på ett hus i Meloneres (bara av nyfikenhet), boyta 400 kvm, tomt 800 kvm, pol, 4 sovrum och 4 badrum. Begärt pris 1. 800 000€ och det ansåg mäklaren var ett bra pris. I katalogen fans hus med avsevärt högre prislapp. Så nu vet ni ... 5 dagar kvar. Blev Asian House i dag.
    //Max

1 Ej tillåtet!

Trist händelse ... i går em hadde våra grannar inbrot i sin bungalow. Telefon, bankkort m.m. försvann. Anmälan till Ving och polis. I dag kom 4 civila poliser och dokumenterade och pratade med Runtomboende. Verkade mycket kompetenta. På GC är målsättningen att ha 2 poliser på 1000 invånare. Vad jag förstår uppfylles det målet. Det här med Policia Lokal måste vara bra ...
    Själva åkte vi till San Augustin för att äta avsked med Ralph och Louise. Blev ett manligt avsked. Torsdag morgon ... hemåt.
    //Max

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Max Mazalik Visa inlägg
    Trist händelse ... i går em hadde våra grannar inbrot i sin bungalow. Telefon, bankkort m.m. försvann. Anmälan till Ving och polis. I dag kom 4 civila poliser och dokumenterade och pratade med Runtomboende. Verkade mycket kompetenta. På GC är målsättningen att ha 2 poliser på 1000 invånare. Vad jag förstår uppfylles det målet. Det här med Policia Lokal måste vara bra ...
    Själva åkte vi till San Augustin för att äta avsked med Ralph och Louise. Blev ett manligt avsked. Torsdag morgon ... hemåt.
    //Max
    Så synd, själv kommer jag ner på måndag, hade hoppats på att få morsa på er. Får bli en annan gång.

TomnyD

1 Ej tillåtet!

Tyvärr Tommy ... får bli ett annat år. //max

3 Ej tillåtet!

Örnen har landat.
    //Max

Husbilskompis Bo Petterssons avatar
    Stad/Ort
    Västerfärnebo

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Max Mazalik Visa inlägg
    10 dagar kvar. Dags att runda av tråden. Vi väntar egentligen bara på att tiden går ut.

Lite statistik från luftfartsmyndigheten.
    GC besöktes under januari 2018 av lite mer än 380 500 turister varav största gruppen är tyskar. Som god 2: a är svenskarna.
    Totalt ankommande till samtliga öar under samma period är 1.220000 turister där största delen är britter med tyskar som 2: a och svenskar som nr 3.
    Så ni förstår vilken industri detta är.

Krogar finns det gott om, vi har besökt en bråkdel av dom men några av dom vi besökt sticker ut.
    Finska Kopparipannu ... mycket bra mar överlag. Deras pizza är super. Asian House, San Fernando, exelent kinamat. Deras suschi drömmer jag om. Rimmini ... mycket bra fisk. Finns många fler jag inte kommer ihåg namnet på.
    Ett litet problem här är språket, här talas allt utom Spanska. Går man på svensk krog talas det svenska, på tysk tyska osv. Spanskan är definitvt i minoritet.

Vi byter grannar minst var 14: e dag och många frågar efter det genuina spanska, det finns inte här tror jag. Var man än kör, minsta bergsstig är det proppat med hyrbilar och lämeltåg av turister.

Ekonomiskt har vi gjort av med ca 100 000kr vilket är avsevärt mer än vad vi gör av med under en husbilsvinter. Ställplats/campingavgifter kommer inte på långa vägar upp i hyreskostnaden, 9000kr/mån. Vi har ändå inte på något vis snålat. Ett krogbesök ligger runt 20€/person. Givetvis kan detta variera kraftigt.

kommer vi att göra om det, tveksamt så länge jag kan köra husbil. Husbilsåkat är mycket socialare, man träffar nya människor varje dag, om man vill.

Vi kommer definitivt att sakna GC. Nästa gång tar vi husbilen till Teneriffa.
    //Max
    Kostar att ligga på topp ! I år, när vi rest ner via Polen, Italien osv och ca 600 mil i Marocko hamnar vi inkl. absolut allt på ca 50 000:-! Blir nog husbil även i fortsättningen. Ha det!

2 Ej tillåtet!

Håller med dig Bosse. Bara hyran var 9000kr/mån. är väl där skillnaden ligger. Även om vi inte gör om det nu kan det vara ett alternativ när man inte vill/orkar köra längre. Och den tiden kommer.
    Och sen är det det här med vädret .....
    // Max

QSTAR Banner

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar