Bild 6 Foto: Gomer Swahn
Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 51 till 75 av 90

Ämne: Gran Canaria here we kommer ...

4 Ej tillåtet!

Sv: Gran Canaria here we kommer ...

Onsdag, blåsigt med ca 21 grader. Åkte en bilrunda med I och B. Dom ville titta på ev husbilsplatser. På El Pinillo träffade vi en svensk husbil från Luleå.

Stora nyheten är att campingen i Arguinegin stängs den 31/1 2018. Där står/ stod ca 200 husvagnar med förtält, kökstält, duchtält m.m. Ett 30: tal var nog permanentbostäder. Jag tror att belastningen på Romeral kommer att öka markant. Arguinegin kan man räkna bort för husbil förutom några få platser vid muren från hamnen.
    //Max

4 Ej tillåtet!

Onsdag blåsigt, vinden vill inte släppa sit grepp över ön. Fryser gör man inte.

Hustru ville besöka Las Palmas för att beskåda julskyltningen. Då blir det så. Vi tog komunala bussen, tog ca 1,5 tim och då hamnar man på en underjordisk bussterminal. Sen gick vi, gata upp och gata ner, ingen julskyltning. Efter ett antal timmar av nötande på LP trotoarer gav vi upp och gick mot terminalen.
    och se ... där var alla röda bollar och girlanger, bara 50 meter från terminalen. Vi hadde gått åt fel håll.

Här är i alla fall en bild på katedralen. Inget muntert bygge direkt. // Max
    Bifogade bilder Bifogade bilder

10 Ej tillåtet!

Julafton på GC. + 22 och strålande sol. Började morgonen med en simtur. +24 i polen men fortfarande blåsigt.

Lunchen blev en enkel sillmacka. I övrigt inte mycket julpynt. Detta är första gången vi firar jul utan barn och barnbarn. Verkar funka så här långt.

Önskar alla er husbilskompisar en GOD JUL från oss på GC.
    //Max

4 Ej tillåtet!

Måndag kväll ... julafton över. Av en händelse kollade jag min skräppost i mailen. Hadde cirka 50 mail från kvinnor (som jag inte känner) som absolut ville dela säng med mig ?? Vet inte vad man säger i ämnet, kan vara kännsligt kanske. Jag är i alla fall oskyldig, till allt, bara så att ni vet.

Smet i väg till polbaren, behövde några sugrör till den Irländska. En liten och 4 sugrör slank ner. Vem som bjöd på brandyn vet jag inte.
    // Max

0 Ej tillåtet!

Ser härligt ut i polen Max, här i Växjö har vi bara vattenpölar att bada i. Saknar du inte husbilen?
    Gott Nytt År

0 Ej tillåtet!

Hej Lars ... visst saknar jag husbilen. Det där med att huset har hjul är oslagbart.
    //Max

1 Ej tillåtet!

Onsdag em. I em hände något märkligt. Kl 1450 blev det stiltje. Passaden som blåst från NO med 6 - 8 m/s försvann. Kl 1510 började det blåsa från SO, sakta och stilla. Tempen på verandan ökade med 15 grader. Blev en super utekväll.
    Håll ut // Max

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Max Mazalik Visa inlägg
    Onsdag em. I em hände något märkligt. Kl 1450 blev det stiltje. Passaden som blåst från NO med 6 - 8 m/s försvann. Kl 1510 började det blåsa från SO, sakta och stilla. Tempen på verandan ökade med 15 grader. Blev en super utekväll.
    Håll ut // Max
    Grattis, Caliman som kommer...

God fortsättning

Tommy

1 Ej tillåtet!

Aahhhaaaa ... men det är klart och soligt?
    //Max

3 Ej tillåtet!

Lördag på GC ... mulet och blåsigt. Här på GC känns det kallt när det är mulet men +22 grader. Middag blev Snizel på Tyska.

Fick besök av J och L som står på Vargas. Hörde även att El Pinillo börjar fyllas efter att Arguinegin stängs.

Nyårsafton ... vi gamlingar går inte så gärna på krogen efter 20 00. Haft en fantastisk dag i solen, våra Danska grannar lämnade i dag och frågade om vi ville ha lite rester, givetvis, vi fick mat för minst 40€. Tackar för det. Väntar nu på morgondagen och ett nytt åt ...

Önskar vi från GC

Krutrök och smällare ligger täta. Jösses vilket oljud.
    Senast redigerat av Max Mazalik den 2018-01-01 klockan 01:07.

3 Ej tillåtet!

Sedan söndag har det varit kanonvädet. Dagarna går fort, om några timmar är det halvtid. Då har vi bott här 3 månader. Ändå gör man inte mycket. Å andra sidan gör man inte mer i husbilen. Största skillnden när man bor utan hjul är att man träffar mycket mindre antal människor.
    Jag tror att jag trivs bättre än hustrun.

Vi har också ett antal "gästarbetare" på verandan. Det är ca 1 mm stora myror. Nu på vintern är antalet hanterbart, mest springer dom omkring och verkar förvirrade, men ni skulle se om man tappar en smula eller om dom får tag i en ijälslagen fluga. Då blir det fart på dom ...

3 Ej tillåtet!

Tisdag på GC .. sol och mera sol. I går gjorde vi en utflyckt till Maspalomas. Vi skulle titta på ödlorna. Såg en hel del ödlor, dom fyrbenta var upp till 1,5 m långa, väldigt skygga. Sen fanns det många tvåbenta ochså, mindre skygga.

I dag åkte vi mot IKEA. Där skulle finnas en Kinawook. Och det fanns det. Gran Canaria Wook, super ... slår allt hitintills. Tom San Fernando. Har Tommys kvar att jämföra med.

Närmasr står Teneriffa på tur. Ska åka dit på semester om någon vecka.
    //Max

5 Ej tillåtet!

Denna onsdag började riktigt bra, I och B ringde och berättade att det var Sämlepremiär på GC. En timme senare träffades vi på Cafe de Paris i PI. Jag garanterar... dom var lika goda som hemma. Med florsocker, mandelmassa och massor av grädde. Sena em tillbringades i I o B : lägenhet. Lite wiskey, någon gin/tonic och mycket husbilsprat. Vi saknar husbilen lite allihop.

Dags för middag, Rimmini hade I o B besökt tidigare, deras Sjötunga walevska skulle vara godkänd. Så det blev den. Sammanfattning av det besöket ... Mycket bra ... man får det man betalar för. Det blev taxi till LA.

Torsdag var planerat middag hos oss med R o L. Planering för gemensam semester på Teneriffa. Det blev husbilsmat, kålsluring, kålpudding i lös form. Bryn kålen, stek köttfärsen, krydda väl och blanda ihop. Suveränt gott.

Bilderna har hamnat på sniskan ... men ...
    Bild 1 visar semlan.
    Bild 2 visar sjötungan.
    Bild 3 visar Brandy - bordet. Dyrt ...
    Bild 4 visar serveringen.

de ni .... // Max

7 Ej tillåtet!

Den 18/1 var det dags. Vi skulle åka på semester några dagar. Hyrbil hämtad och hotell bokat på ... Teneriffa.
    Vi åkte Fred Olson snabbfärja från Agaete. Lungt och smärtfritt i 30 kn. Målsättning var att titta på platser för husbilar och slappa. Färjan är dyr, ca 1600kr tor för 2 pers. Våra kompisar är "residente" så dom fick rabatt, betalade ca 600kr inkl bilen.

Vi tittade på 5 husbilsplattser, dessa var skyltade för husbilar och där fanns även tömning. Stannatiden var överlag 72 tim vilket kontrollerades av mycket vänliga poliser. Det fanns även ett antal strandnära p-platser där husbilar acepterades.
    Sammantaget en bra husbilsö med ställplatser som vi definierar dom.

I övrigt är Teneriffa en mycket vacker och välskött ö, mycket gröna parker, Las Americanos strandpromenad lämnar ingen oberörd. Lavalandskapet runt Teide är spectakulärt och måste ses. Vi åkte inte upp till toppen på Teide pga kylan. Det behövdes mer än sommarkläder.

Besöket avslutades med Hard Rock Cafe. Där är det dyrt, 15,95€ för en torr, knappt ätbar hamburgare.

Bild 1 Vi som åkte
    Bild 2 Solnedgång från stranden mot La Gomera

2 Ej tillåtet!

Den 18: e kom barnbarnen, Oscar 6 år och storebror Lucas 8 år åtföljda av mamma Anna. Det blev en hård vecka vid poolen. GC visade sig från sin bästa sida, sol och en och annan blåsdag.

I går började det regna och i dag är det första gången sen vi kom som frukosten äts inne. I dag får bli en video och läsdag. Jag tycker lite synd om dom som kom igår och ska stanna en vecka.

Nu blir det långbyxor på ...
    //Max

Lägger till en bild på det Canariska regnet. Kolla in färgen
    Senast redigerat av Max Mazalik den 2018-01-30 klockan 10:47.

3 Ej tillåtet!

Onsdag kväll mot natt. Jag trodde inte att man kunde frysa på GC. Det kan man, i 3 dagar har vi haft regn och blåst. Vårat stenhus är nu regält utkylt trots 7 värmeljus som byts var 4: e timma. Är solen borta blir det kallt.
    I husbilen finns resurser, dra på Truman, här finns ingen sådan. I morgon ska jag ut och leta värmefäkt.
    // Max

3 Ej tillåtet!

Efter mycket letande hittade jag den. Fläkten som ska leverera värme till huset.
    Dyr var den 24€, hemma kostar den 7€ men det är här den behövs

7 Ej tillåtet!

Det kalla och regniga vädret över GC fortsätter. Våra grannar som har varit här en vecka har inte sett mycket av solen. Tycker synd om dom ...

Vårt element fungerar lysande. Varmt och skönt till "På spåret"

För att trösta oss tog vi en hyrbil tillsammans med I och B. Målet var att besöka GC romdestilleri Arehucas. Kallt och regnigt men en fantastiskt bra visning. Vi blev i vanlig ordning matade med div siffror som man glömmt när man lämnar.
    Bild 1 är bränneriet.
    Bild 2 många berömdheter har fat för lagring här.
    Bild 3 Ingången till härligheten
    Bild 4 en del av lagret.
    Sen kunde man både provsmaka och handla. Ett höjdarbesök som verkligen rekomenderas.

4 Ej tillåtet!

Solen och värmen är tillbaka på GC. Bara så att ni vet.
    //Max

0 Ej tillåtet!

Skönt att höra, man var ju lite orolig ett tag.
    // Peter

2 Ej tillåtet!

Kan berätta för dig att det var vi också

6 Ej tillåtet!

Häromdagen fick jag P-böter.
    Det var helt och hållet mitt fel. När jag kom till bilen stod Policia Lokal två bilar bort och skrev febrilt. Jag smög diskret in i min bil, startade och försökte backa ut. Men det gick inte. Jag fick vänta på min tur att få böteslappen. 80€ med 50% rabatt om man betalar inom 10 dagar.

Betala, enkelt. Jag gick till hyrfirman, lade 40€ på disken och sa "fixa" Näee sa damen bakom disken " du måste gå till polisen i Mogan" Det är långt dit.
    På baksidan av boten fanns ett kontonummer så jag gick till närmaste bank, Tyska banken. Det gick inte, det måste betalas i en Spansk bank. Jag gick vidare till Santander bank. Det gick inte heller " du måste gå till bankia" jo sa jag, det här är faktiskt en bank.
    Etre mycket om och men förstod jag att det fanns en bank som heter Bankia. Så gag gick dit, ända till San Fernando. Där stog ett 10- tal människor utanför bankdörren som var låst.

Jag går hem och gör en utlandsbetalning via min internetbank. Det gick inte. Fel kontonummer var svaret. Ut igen, på gatan träffade jag på en lapplisa. Hennes råd var att gå till Yumbo, där finns en hjälpsam Bankia. Efter 30 min kö fick jag veta, " går inte, du måste betala i automaten utanför"
    Väl där fattade jag ingentig, hur skulle jag göra. Efter div knapptryckningar, kön växte bakom, frågade jag en Spansk gentleman om hjälp. Han löste problemet med hjälp av tillströmmad publik.

Akta er för böter är mitt råd.
    //Max

0 Ej tillåtet!

Och vi som klagar på svensk byråkrati !

5 Ej tillåtet!

Dagarna rullar på, snart mitten av februari. Vädret börjar sakta bli varmare även om det bitvis blåser hårt från NO.

Några hus bort har vi fått spanska grannar, med 2 små bjäbbiga hundat. Dom skäller från 0700 till 2000 och det finns inget att göra. Vi har klagat både hit och dit utan att det hjälper. Ju mer man lyssnar ju högre hörs kräken. Alla lyssnande inser att det inte är hundarnas fel utan ägarna.

När man bor och lever så här, husbil ... bungalow ... tält eller annat läser man mycket. Själv är jag trött på poliser, komisarier och övriga kriminaltekniska problembarn. Alkoholproblem, frun har rymmt, hatad av dottern osv men ändå löses problemet och boven åker fast. Nästa bok likadan. Men ... det finns ett undantag.
    Författaren heter Lee Child ... hjälten heter Jack Reatcher ... på film spelas han av Tom Crues. Rekordelig grabb som inte har några psykiska problem. Rekommenderas.
    //Max
    Senast redigerat av Max Mazalik den 2018-02-11 klockan 23:03.

0 Ej tillåtet!

Håller fullständigt med, Jack tvekar inte han agerar och sköter sig själv.

QSTAR Banner

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar