Bild 5 Foto: Gomer Swahn
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Byte av kopplingskabel

3 Ej tillåtet!

Byte av kopplingskabel

Med tanke på Tor Franssons fina artikel om sin VX-låde reparation, tänkte jag att kanske mina erfarenheter av att byta kopplingskabel kan vara någon till nytta.
    Bilen en Fiat Ducato 2.5 TDI, 1996 med HB KNAUS. 150 000 km.
    Plötsligt small kopplingspedalen i bott, och bilen fortsatte att gå, bara att bromsa till motorstopp.
    150 km hemifrån på endagstur. Vad gör man nu då?
    Insåg att innelinan i kopplingskabeln hade gått av.
    Ja det gick att köra hem utan koppling, men lite klurigt i rondeller etc. Bilen är tjurstark och sticker iväg som en raket med startmotorn på ettan.
    Nå jag har flera ggr kört hem utan koppling på personbilar så det gick.

Jag rekommenderar att träna på saken. Men det är ditt ansvar då det givetvis går att åstadkomma skador om man inte är försiktig och inser hur man gör. Försök inte att stanna genom att vrida av nyckeln, risk för rattlås föreligger då.

Kopplingen har en Bowdenkabel från kopplingspedalen till gaffeln ovanpå VX-lådan. c:a 1 m lång.
    Kopplingen är av typen där urtrampningslagret ligger på. Och en svag fjäder håller pedalen svagt nedtryckt, OBS nedtryckt.

Det finns två system i olika bilar, ett där innerlinan är fast och ytterhöljet på Bowdenkabeln rör sig och flyttar kopplingsgaffeln, samt ett system med rörlig innerlina.

Att få bort den gamla var att haka av innerlinan från kopplingspedalens övre del, lite gymnastik under instrumentbrädan. Linan går sedan rakt ner i golvet och ut i motorrummet. Där ytterhöjet tar vid. Sen via en plastbricka av ev teflon där den kan glida på vid rörelsen. Och vidare till kopplingsgaffeln. Där den är lätt att haka av utan att demontera något.
    Genomföringen i golvet under pedalen var en gummiklump som satt rätt hårt, fick banka ut den med trädorn i golvet.

Ny kopplingskabel köptes från SKRUVAT.se där sökordet var klurigt, "vajer koppling" ( dvs inte det logiska kopplingsvajer) 350 kr c:a
    Lite klurigt att haka på kopplingspedalen längst upp under instrumentbrädan. Gummiklumpen som skulle genom golvet fick lite vaselin eller glycerin och pluppade in smidigt.
    För att få maxlängd på innerledaren är det finurligt att palla upp kopplingspedalen med en pinne, den hålls ju ner av fjädern som jag nämnde.
    Haka den sen på kopplingsgaffeln och klart att justera.
    Justeringen finns på Bowdenkabeln vid kopplingsgaffeln och i en servicehandbok nämndes 150 mm rörelse på pedalen, i en annan bok 180 mm. Alternativt justerar man så att kopplingspedalen blir lika hög som bromsen. Det blev det senare då det är svårt att mäta mot golvet, 150 eller 180 mm.

Se nu till att kabeln ligger snyggt mot plastplattan och rör sig när någon trampar ner kopplingen. Lite lustigt med fast innerlina och rörligt ytterhölje. Efter några tramp fick man justera om då gummina tryckts in ordentligt.

Felet på den gamla vara att innerlinan gått av, slitits av vid genomföranden i golvet där ytterhöljet börjar. Där hade en crimpklamma rostat bort så kabeln blev sned , dvs lite snäv vinkel. Den nya hade plastklamma och håller kabeln vinkelrätt mot golvet i motorrummet.

Jag rekommenderar att ha en sådan kopplingskabel i reserv för ev. fältreparation, (efter kanske drygt 100 000 km eller 15 - 20 år) samt de verktyg som kan behövas, för den som anser sig fixa en sådan sak själv, ja det kan vara bra att ha delen liggande även om man besöker en verkstad i Kiruna eller Ystad, så slipper man vänta på att de tar hem den.

Att lokalisera kopplingskabeln från motorrummet är bra, och att göra sig en uppfattning om hur det funkar.
    Kör in handen till golvet från motorrummet och känna om kabeln sitter vinkelrätt, gör den inte det finns risk att det sker..... Känn om klamman finns kvar eller är rostig.
    Böj dig även in och besikta saken under kopplingspedalen under instrumentbrädan. en liten gummibälj visar var linan går ner i golvet. Golvmattorna behöver man ej ta bort.

Nu löper kopplingen perfekt, och visst blir man stolt över att ha gjort en reparation.

Innerlinan är belagt med något som kanske är teflon, inne i ytterhöljet verkar finnas liknande plastslang. Så den löper lätt.

Allt är ju lite större och rymligare än i en personbil så det underlättar, även om storleken kanske skrämmer många att göra reparationer.

Kostade c:a 350 kr och några timmars arbete. Samt en jobbig hemresa utan koppling.

Alternativet: bärgning till närmaste verkstad, hemresa med buss Taxi etc. vänta en vecka på reparation resa till verkstaden för att hämta bilen. Ja åtskilliga tusenlappar. Alternativt hotellvistelse när bilen står vid verkstad...

Roy

0 Ej tillåtet!

Sv: Byte av kopplingskabel

Innan pedalen gick i botten, kände/hörde du någon slags knirrande ljud eller känsla i pedalen eller var det helt överraskande? Jag köpte en nästan ny SAAB en gång, av en hyllad handlare i Järna, och han försäkrade att knirrandet var helt normalt, men efter något år gick vajern av och det blev ett verkstadsbesök, varefter kopplingen var betydligt smidigare.

0 Ej tillåtet!

Nej det var helt normalt ända till det bara small i bött när jag trampade på pedalen.
    Så helt utan förvarning och ändå är jag känslig för små saker.
    När man sen ser på brottet, där kabeln övergår i ytterkant, vid golvgenomföringen så hade teflonbeläggningen slitits ner och kardelarna i innerlinan gått av successivt.

Det är ju ändå en ganska stor kraft man skapar med pedalen, den är omkring 300 mm lång och haken, som är hävarm, omkring 60 mm.

Funderadde ett tag på att dra ett snöre ut till kopplingsgaffeln och dra i för att sköta kopplingen, men det hade gått för tungt.

Reser gasvajern på kan ett snöre lösa jobbet.

Ang din SAAB, jag köpte en beg fin Ford Granada i Årjäng, och efter några mil mot Karlstad gick den av i den bilen. Fick köra hem utan koppling.
    En ny kabel monterades på samma sätt som den gamla satt, efter någon månad gick även den sönder. Det visade sig sen när jag skulle byta andra gången att den från början hade varit felmonterad. Rätt monterad körde jag mååååånga år, ja så länge att bilen gick till återvinning....
    Nyre bilar har ju numera hydraulisk koppling med slavcylinder ofta hopbyggd med urtrampningslagret. Denna typ verkar hålla läääänge.
    Kanske är det så på nyare husbilar????

Roy

0 Ej tillåtet!

En rätt monterad kopplingskabel håller lääänge.
    Inga skarpa vinklar eller snedmonterat så att innerwiren skaver..Det finns ju även eftermarknadskablar med fel länmgd som går att montera men med "extraböj" med senare problem....
    Senaste ggn jag bytte kopplingskabel var på en VW 1200, så det var länge sen..
    Där minns jag att man märkte att koppligen "tappade greppet", wiren gick inte tvärt av utan bara ett ett antal kardeler brast och återstående sträcktes - sen brast allt..
    Jodå, jag kom hem..

0 Ej tillåtet!

Jo Stig det var så på Ford Granadan jag nämnde, innelinan låg knäckt på fel sätt.
    På DUCATON hade en chrimpring rostat bort och kabeln blev sned.
    Om den nya är av rätt längd ser man där den ligger och glider på den vita plastplattan,
    Min nya kabel hade en plasthylsa som håller den vinkelrätt där ytterhöljet börjar under golvet.
    Kör in näven och känn utmed kabeln ändå dit den går upp genom golvet och om den går rakt och fint neråt. Ä r den knäckt kommer den att få ett kort liv och med säkerhet kommer detta att hända om man är långt borta...
    (Murphys lag, om något kan gå åt helvete så gör det det.)

Roy

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar