Bild 2 Foto: Gomer Swahn
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Lågan brinner men kylskåpet blir inte kallt.

0 Ej tillåtet!

Lågan brinner men kylskåpet blir inte kallt.

Jag har ett Electrolux C40/110 kylskåp från 1999 som går bra på el men inte på gas. Det tänder och lågan brinner men blir inte alls kallt. Jag har öppnat upp och försökt sota ur, men brännaren är ganska rostig och dysan sitter fast, så jag vet inte hur rent det blev.

Jag testade att tända med luckan öppen. Lågan är liten och blå. När jag vrider ner till 1:an blir lågan mindre men mellan 2:an och 3:an märks ingen skillnad. Vredet går till 5, samma låga från ca 2:an upp till 5.

Hur stor ska lågan vara? Nedan är en bild på lågan som den ser ut från 1 och uppåt.

Flame_1.jpg
    Senast redigerat av Björn Sjögren den 2017-08-31 klockan 06:51. Anledning: Bild

0 Ej tillåtet!

Sv: Lågan brinner men kylskåpet blir inte kallt.

Hej. har haft samma fel denna sommar, hur mycket öppnar du gasoltuben? jag öppnade för lite, öppnar nu max på tuberna, temperatur skillnad på ca 10 grader i kylskåpet, jag fyller mina tuber på fyllningsstation om det har betydelse? Med vänlig hälsning Rune

0 Ej tillåtet!

Ja vad är det som händer har hört fler. Jag själv bytte gasolflaska i Sälen i juni Cirkle K i augusti var jag i Sälen igen och fiskade har använt halva flaskan det
    det blir kallt där uppe startar värmaren kör 2 nätter och gasolen är slut. 1/4 av gasen är kvar i flaskan gammal gas + mycket vatten, jag har 2 husbilsk.
    samma sak, så jag tror det är gammal gas. Lånade ut min nya flaska idag till en kompis vars kylskåp la trodde han men det ar gasen.

0 Ej tillåtet!

Rekommenderar att man har monterat fläkt på baksidan av kylskåpet.
    Min husbil hade en sån monterad (termostatstyrd!) som förde ett 7-h-es oväsen! "Sova" inte ens tänkbart!
    Kopplade ur den och monterade istället 2 st stora 150mm datorfläktar mot övre vent gallret, men manuell omlopplare så man kan köra en eller två.
    Fläktarna är för 24v men körs på 12V så de går nästan helt ljudlöst. 0.09A/st, helt överkomligt
    -2 i kylskåpet om man har max på gasen och en fläkt igång... Skåpet är fö från -92...
    Mycket nöjd.
    Förre ägaren(?) hade fö tejpat för båda vent öppningarna med silvertejp.. en 2cm springa lämnad i den översta. Lufttillförseln underifrån också täckt..Överallt!

0 Ej tillåtet!

Björn din låga ser ju helt rätt ut. Verkar vara 30 - 40 mm hög.
    Blir det varmt och luktar avgas i övre delen av kokaren?
    Blir kondensorn varm, dvs den stora svarta kylflänsen innanför övre gallret?

Hur mycket m,n öppnar gasflaskans gaskran borde inte ha betydelse, efter den sitter u gasregulatorn som skall ge 30 eller 50 mBar oavsett flaskans tryck som är mycket högre ända tills den tar slut.

Förmodar du menar gastermostaten på kylskåpet, den är inte kontinuerlig utan vid en viss punkt på skalan skall lågan blir större resp mindre, i det mindre läget är lågan att betrakta som en pilotlåga och kylskåpet sjunker då i temp.

Blir skåpet kallt med 230 Volt, eller med 12 V DC, bör det inte vara något fel på kylsystemet, då det enda som behövs är värme för att få igång processen.

Varför blir det inte kallt trot att lågan brinner då ???

Försök att sota skorstenen, dvs röret där värmen går upp genom kokaren, överst finns en krok som du kan haka av och dra upp en värmespridare, en 20 - 30 cm lång vriden plåtremsa. Gör ren, sota hela skorstenen, röret med en flaskborste, och håll dammsugaren under om du inte kan ta bort brännaren.
    Dvs åtgärden är för att få värmen från lågan att värma upp på vägen upp till skorstenen. Har någon slarvat bort lågspridaren, (spiralen) får du det fel du har.

Vid 12 V och 230 V drift värms det med en värmepatron, och ev. sot i skorstenen påverkar ej.

Skulle ändå lågan vara för liten, så blir det inte kallt då gränsen för funktion är snäv.
    Pilla ut munstycket, en liten plåtplatta, (c:a 6-8 mm ngt kupad, men hål 0,2 - 0,4 mm) som sitter innanför gasrörets koppling till brännaren.
    Försiktigt då munstycket försvinner väldigt väl om den ramlar ner på jordgolvet.
    Kolla det lilla hålet med lupp, som första åtgärd, om du kan se smuts i hålet har du svaret på frågan.
    Gör rent med en tops eller blås med ett sugrör. Tvätta i sprit, sätt ihop och lågan kanske blir aningen större. Att peta med hårt föremål kan rymma upp hålet till en för stor storlek.

Det förekommer att någon (någon Expert) bytt munstycke till fel storlek. En storlek för 30 mB system och en annan storlek för 50 mB system.
    Ihopblandat blir allt fel. Med hål för 50 mB, och om någon bytt ut gasregulatorn till 30 mB blir det oxo fel....

Fläkten behövs bara när det är skitvarmt ute, 25 - 30 grader, dvs sällsynt svensk sommar.

Båda vetilationsgallren måste vara helt o original.
    Igentejpningen berodde nog på att det kan läcka in kalluft in i bilen. Täta istället kylskåpet invändigt i bilen.

Roy

0 Ej tillåtet!

Mitt kylskåp blev inte så kallt son vanligt, kollade munstycke och resade, är väldigt litet hål ca 0,25 mm, när jag komhem satte jag på 230 v påkylen det blev +5 gader hel ok. Problemet jag skall ha 50 millibar regulator, det sat en30 mb regulator på. köpte en ny från tyklan på 50 millibar, märkbart större låga på spisen.
    vid en dansresa märkete jag att fläken baom skåpet gick på trots etetemp på 12 g. Kylkskpet blev dock kallt. Anm:; Trunavärmaren ooch bioler och spis har funkat med för lågt tryck,Orginal 50 millibar regulatorn blev utbytt på grund av läkage, Den jag köpte används med tysk adapter, br om man vill fylla svensk flaska i tyskland.

Stig

0 Ej tillåtet!

Det är tydligen vanligt att det sitter fel tryckrgulator i många bilar och husvagnar.
    Man byter , köper en på BILTEMA och den är på 30 mB.
    Förr var det vanligt med 50 mB standard.
    50 mB regulator finns på Gasolfírmor som Löffs Gasol i Karlstad.
    Ovetande är det förstås lätt att göra fel här.
    Spisen brinner svagt, kylskåpet blir inte ordentligt kallt, värmaren kanske funkar med ger låg effekt.
    Förmodligen är det få som ens vet att det förekommer två standarder på Gastryck.
    På exvis värmarens typskylt, liksom kylens typskylt (inne i skåpet) står spec med bl.a. uppgift om vilket tryck som skall användas, 30 eller 50 mB.
    Munstycket vid gasröret på kylen bestämmer vilket tyck som skalla användas. Munstycket har ett nummer, som kan vara svårt att se, notera gärna detta för framtiden. Om den är bytt till ett med större hål för 30 mB, och regulatorn är ovetandes utbytt till 30 mB , blir spis och värme fel. snart är allt fel i hela bilen om man blandar ihop saker och ting.

Roy

0 Ej tillåtet!

I en husvagn eller husbil ska trycket vara 30 mbar och det gäller i hela Europa.
    https://www.motormannen.se/radgivnin...ed-ratt-tryck/

0 Ej tillåtet!

Jo men jag talar om lite äldre bilar och HV.
    När man gick ifrån 50 mB vet jag inte. Men troligen under 90 talet.
    På din länk Börje finner man ett tredje standard? något jag inte hört om.
    I alla fall bör man vara uppmärksam på vilket tryck och vilken tryckregulator man skall ha.
    Jag vet folk som köpt nytt munstycke till Kylen och fått för 30 mB, sen har bilen 50 mB.
    En salig blandning och snart är allt fel.

Roy

0 Ej tillåtet!

Angående artickeln från motormännen, Manska inte tro på allt man läser. Min husbil ÄR utrustad med apparater för 50 millibar. Jag tänker inte byta ut eller bygga om mina apparater.

Stig

0 Ej tillåtet!

Nå Björn, fick du någon kyla på ölen????
    Roy

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar