Bild 6 Foto: Gomer Swahn
Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: TomTom GO5200 wifi

4 Ej tillåtet!

TomTom GO5200 wifi

Jag fick ett bekymmer med min nya TomTom. Det fungerade inte att söka via resmålets koordinater. Skillnaden mot min förra modell var bl a att koordinaterna skulle skrivas in på ett fritextfält. Hur jag än varierade - efter att ha lusläst manualen - fick jag inget förslag till destination trots att manualen påstod att jag skulle få det.

Till slut ställde jag frågan till TomToms kundsupport via deras hemsida och se, där kom svaret. På GO5200 wifi skall man skriva in hela sekunder (") dvs ingen punkt eller kommatecken följt av decimaler. Programvaran kan inte läsa dem. Dessutom skall man vara noga med att lämna ett mellanrum mellan latitud och longitud. Nu fungerar sökningen som den ska.

Jag föreslog kundsupporten att man skulle inkludera den här hyfsat viktiga detaljen i den mycket omfattande manualen (i utskrivet skick omfattar den 133 A4-sidor) och det lovade man överväga.
    Senast redigerat av Anders Waldman den 2017-08-24 klockan 09:22.
    Det som inte går, det går det också. Det tar bara lite längre tid.

1 Ej tillåtet!

Sv: TomTom GO5200 wifi

Har idag dykt djupare in i inställningarna av min nya TomTom 5200 Wifi och det känns inte bra. Funderar på att lämna tillbaka den.
    Exvis så när man söker en ställplats via latitud och longitud så tar den bara formatet; grader minuter sekunder (N 55°22'33" E15°22'33").
    I ställplatsböckerna för Spanien står det grader och minuter med decimaler (N 55°22,2345' E15°22,3333').
    I Frankrike följer man i böckerna det metriska systemet med grader och en massa decimaler (N 55,222345° E15,223333°).
    Nya TomTom klarar bara det första formatet! Min gamla TomTom Camper klarar alla 3 format!!!
    Förresten har TomTom släppt en ny Camper i mitten på maj 2018. Säkert lika trist i inmatningen.
    Tråkigt. Skall göra en ordentlig klagan hos TomTom om 1 isf 3 format. Dom kanske ändrar i programmet..... Hasse

0 Ej tillåtet!

Sv: TomTom GO5200 wifi

Hurra - TomTom har hörsammat oss. En ny uppdatering ger följande möjlighet när man skall slå in koordinater (citat);
    Tryck på _ "Inställningar"
    - "Kör till"
    - Välj sedan...
    - Adress
    - Intressepunkt
    - Latitud Longitud
    Under Latitud hittar du 3 inmatningsformat;
    - 60.604782 16.759408 (OBS inga N eller E ...... och man använder "punkt")
    - N 60(gradtecknet - finns ej på min PC) 36´17" E osv på det gamla goda sättet
    - N 60 36,287 E 16 45,564 (OBS att här kör man med kommatecken och det finns bara punkt på menyn - men det skall nog vara punkt)

Alltså är dom en bra bit på väg men inte i mål. Har inte fått första formatet att funka. Det andra och det sista (samma som i ställplatsboken för Spanien) funkar.
    Skall skriva till dom senare. Hasse

PS
    Trycker man på "Intressepunkter" och skriver in Söderköping och sedan Camping så är faktiskt vissa campingplatser inlagda på denna TomTom fast det inte är en sk Camper. Ordet Ställplats känner den inte igen dock....

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar