Bild 6 Foto: Gomer Swahn
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Smuts, sk-t, skräp aka "föroreningar"..

2 Ej tillåtet!

Smuts, sk-t, skräp aka "föroreningar"..

Inköpt en äldre husbil (Rapido) för några månader sedan.
    Det hade varit kul om NÅGOT fungerat..(inga dumma frågor om det.. varför etc..)
    Hittills, intern batt laddare trasig (lättfixat) kylskåp dött, VV-beredare död, dusch/handfatsblandare läcker utav bara..
    Men (tryck)vattenpumpen fungerar nu och även gasköket. Alltid något.
    Ny blandare beställd.

Men, nu var det några år sen man höll på med sånt här (byggde en husbil på 80-talet på en MB-buss, inkl all gasol, aldrig ngt läckage)) så jag undrar:

Tycks som om ingen gas kommer till vare sig kyl eller VV-beredare?
    Ska det inte lukta om man lossar gasrören om det kommer gas?
    Det knastrar i VV-beredaren så tändgnista finns tydligen men den tänder inte (och hustrun kräver varmvatten..)
    Kylen tänder inte heller..
    Konstigt då gasköket funkar?
    Kan det finnas skit i systemet? Kan det bli stopp i ventilklustret, dit huvudledn från gasflaskan kommer och gasen fördelas ut via kranar?
    Finns bara EN gasolslang i bodelen, flaska - fordon trol gammal..
    Det börjar bli lite stressat nu snart augusti..

Kan man lossa alla rör och "provtrycka/rensa" med tryckluft? Nån som försökt?
    Använder nu PC10 flaskor =ingen rost. Men tidigare?

Alla tips mottages med glädje

Glömde jag säga att alla ventilationsöppningar i bodelen var förtejpade m silvertejp, bakom kylen, båda två, golvventilerna vid kyl och VV-beredare också. Inget gaslarm fanns i fordonet (inte ännu iaf ). En del HAR mer tur än de förtjänar....)
    Senast redigerat av Stig Rudmark den 2017-07-30 klockan 20:34.

0 Ej tillåtet!

Sv: Smuts, sk-t, skräp aka "föroreningar"..

Låter som du har händerna fulla. Tror det blir lättare att få hjälp om du specar problemen mer och ev. Bifogar bilder.
    //Max

0 Ej tillåtet!

Har du gnista, och kylskåpet inte startar år det säkert brännaren som måste rengöras. Blås med tryckluft i det lilla hålet och i själva brännaren.
    Tryckluft på burk finns på biltema. Jag har alltid med en burk, det händer ibland att jag måste göra rent. En operation som tar några minuter.

http://www.fogas.se/rwdx/image_cache...a=a&crop=false

0 Ej tillåtet!

0 Ej tillåtet!

Köpte du av privat säljare eller företag?

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Börje Svensson Visa inlägg
    Har du gnista, och kylskåpet inte startar år det säkert brännaren som måste rengöras. Blås med tryckluft i det lilla hålet och i själva brännaren.
    Tryckluft på burk finns på biltema. Jag har alltid med en burk, det händer ibland att jag måste göra rent. En operation som tar några minuter.
    http://www.fogas.se/rwdx/image_cache...a=a&crop=false
    Nåt sånt jag tänkte mig.. På gamla slangar kan ju gummirester "lossna internt" och hamna precis varsomhelst..
    Brutallösningen blir nog att lossa alla rörskarvar och blåsa rent rören m tryckluft, till alla förbrukare, en efter en.
    Flaskslangen byts.

Citat Ursprungligen postat av Olle Jonsson Visa inlägg
    Köpte du av privat säljare eller företag?
    Köpte privat. 50 papp. 13000 mil Fordonsdelen är ok. Mycket verkstadjobb av förre ägaren. Nya bromsar, kat, däck mm.
    Undviker "företag". Ville köpa en "tysk Bil" f soMmaren kommer in i butiken visar en rejäl bunt cash och sägar att jag vill titta på den där silverfärgade.....
    Säljaren lyfte inte ens arslet från stolen utan sade bara "Kom igen på måndag, den är på tvätt" (=25 meter bort..)

0 Ej tillåtet!

Nu börjat det arta sig...
    Lossade några av rören vid ventilklustret och kollade allt det kom gas ur alla. Blåste rent runt brännaren bakom kylen och lossade in-röret och kollade att det kom gas och efter några försök så funkar nu kylskåpet ´+7 grader är väl OK?
    Gjorde samma sak med VV-beredaren så nu finns det varmvatten. Efter "några röda LED" så går nu brännaren på beredaren.
    Har mont ny blandare i tvätt/dusch. Ett h-e, trångt som #¤%&/( men nu kommer det varmt och kallt vatten och kranen går åt rätt håll, vrid åt vä = varmare.
    Av nån anledning har dock spisen slutat funka??? Den funkade ju förut?
    Det bör väl gå att ta loss "hattarna" på brännarna`Brukar samlas mycket sk-t där och borsta rent kan knappast göra skada?
    Nu är det bara toan som spökar, det går inte att spola, inget vatten kommer. Finns tydligen nåt elektriskt i den också..
    Blir det tid över så tar vi och kollar värmepannan också.(en Truma Sl 3002) Måste lödas lite i kablarna till batterifacket.
    *
    Resten på dagen blir det fläktjobb, sitter en VÄLDIGT ljudlig fläkt bakom kylskåpet, ska börja med att smörja upp den, funkar inte det blir det 2 st 24V stora datafläktar i övre gallret, drivna på 12V inmonterade. Tysta och fina..drar bara 90mA/styck. Till nästa säsong blir det nog drivn via en DC/DC-omvandl, 12V in 12-30V ut..
    I morgon (i bättre väder??) blir det koll av olja i växellåda och diff Sitter riktigt illa till. Sen ska det göras ett extra upphäng för avgassystemet.
    Senast redigerat av Stig Rudmark den 2017-08-03 klockan 22:31.

0 Ej tillåtet!

Tjena byt gas regulator när du ändå håller på kostar nån 100 ing
    Mvh micke

Forumvärd/Moderator Gomer Swahns avatar
    Stad/Ort
    Hedemora
    Annonser i Köp & Sälj
    1

1 Ej tillåtet!

Stig, vad har du för toa?
    Thethford med egen spoltank har en pump i tanken.
    Sladden till den är skarvad och det brukar vara boven.
    Du når den genom att lyfta upp toapappersbehållaren..
    Det brukar sitta en säkring i botten på toan som du når från utsidan, sitter i taket.
    "The grumpier you are, the more assholes you meet"
    Banksy

2 Ej tillåtet!

1. Det är en Thetford C2 dvs använder fordonets tryckvattensystem för spolning, allt som finns i toa är ett relä + elmanövr vattenventil.
    Tillf löst genom en lös knapp. Har ännu inte hittat den säkring som påstås finnas. Nånstans

Har nu varit borta i två veckor på sem vid finsk-ryska gränsen. Putin ville tyvärr inte träffa mig.
    Värmepanna behövdes inte, toan funkade tillräckligt bra. Det var vädret också..
    Något är skumt med motorn.
    Törstig och marschade bäst runt 75kmh. Men på hemvägen från Sthlm, hände nåt!
    Plötsligt fick rovan (2.2l 95 hk bensin) minst 25hk till och det gick lätt att marscha runt 80-90 med märkbart lägre sopptörst..
    Spridare eller tändstift?
    Återkommer i ämnet.

Gasolautomat

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar