Bild 1 Foto: Gomer Swahn
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Min nya plåtis

2 Ej tillåtet!

Min nya plåtis

Jag har sagt, ”aldrig en ny bil” med tanke på den snabba värdeminskningen. Men, då jag kollade på begagnade plåtisar, insåg jag att värdeminskningen på dessa är mycket lägre.
    Jag har aldrig haft varken husvagn eller husbil, men har närt en gammal dröm om husbil, så i mogen ålder, nu eller aldrig, beställde jag en fabriksny plåtis. Jag är ”om mig och kring mig”, så valet föll på en ”Clever Celebration”, en billigare bil som är inredd i Ungern och än så länge ovanlig i Sverige. Den har inte en massa ”lullull” men verkar väl ihopskruvad, så jag är nöjd så långt. Jag har kört V70 länge och är van vid komfort och tyst gång. Min husbil, som i grunden är en Citronen Jumper 2017 (Euro6), 163 hp, är naturligtvis inte så tyst och komfortabel, men det uppvägs av det faktum att man har hemmet med sig. Den är lättkörd. Man känner sig som ”King of the road” med den höga positionen.
    Efter att ha kollat igenom all utrustning (det var mycket, dieselvärmare, toalett, vattensystem, gasolspis, elsystem, takluckor, fönster med diverse gardiner mm. mm.) känner jag mig trygg. Men jag skall köpa mig en Golf eller nåt istället för Volvon för att ha då jag skall åka och handla.
    Jag fick en offert direkt från en tysk återförsäljare, men anlitade en svensk återförsäljare med vilken jag avtalade om ersättning för att ordna import, registrering mm. Denne har skött sitt jobb mycket bra, så jag hämtade bilen färdig och klar. (Den klassificeras som”svensksåld”). Dock strulade den tyska återförsäljaren en del. Leveransen blev fördröjd 1-2 månader (den beställdes i höstas).
    Bilen har den viktigaste utrustningen, dock avstod jag ifrån cykelhållare, markis och autoklimat.
    (Jag skall skaffa en fällbar, krokmonterad cykelhållare från Thule).
    Förutom den vanliga extrautrustningen valde jag bl.a. avtagbar dragkrok, backkamera, och inte minst en extra, lätt avtagbar passagerarstol (bakom passagerarstolen fram. Köket blev då mindre). Så bilen är registrerad för 5 personer inklusive föraren. Vad jag vet så är det enda märket som kan erbjuda detta.
    Nu skall jag beställa dubbdäck på fälg (bor i Dalarna), radio med CD, rostskyddsbehandling och elektrisk motorvärmare, ansluten till den interna 230V-installationen (så jag slipper en extra”landkabel”).
    Nu skall jag skaffa utrustning som husgeråd, linne mm. mm och dra uppåt Norrland.
    Jag skall avslöja att den svenska leverantören var ”Husbilen.com” i Mellerud (mycket bra, men som dock verkar lägga ned verksamheten. Totalpriset blev humana 463000:-).
    Jag har tidigare gjort inlägg i detta forum, men fått klent med svar. Nu hoppas jag på många kommentarer från medlemmar.
    Hans Kallberg

Forumvärd/Moderator Gomer Swahns avatar
    Stad/Ort
    Hedemora
    Annonser i Köp & Sälj
    1

0 Ej tillåtet!

Sv: Min nya plåtis

Grattis till den nya bilen!
    Kan vi månne få se några bilder på underverket?
    "The grumpier you are, the more assholes you meet"
    Banksy

1 Ej tillåtet!

Jag har inga egna bilder än. Men se följande länk: https://www.youtube.com/watch?v=idYToH92nsI
    Det enda som skiljer är den extra stolen bakom passagerarstolen fram som medför ett mindre kök.
    Min bil är dessutom vit.

1 Ej tillåtet!

Clever har jag sett sett många gånger på mässan i Parma. De gör smarta lite mindre bilar med lite egna planlösningar så långt det är möjligt i en liten bil. Jag trodde de var Tyska men de kan ju ändå vara tillverkade i Ungern och det säljs en del i Italien också. Jag har också valt att köpa nytt de senaste gångerna man får ett högt andrahandsvärde på en plåtis och kan välja utrustning efter eget huvud. Lycka till med nya bilen !
    bloggar om Italien på
    www.giazza.se

0 Ej tillåtet!

Fin bil.....Men jag och kärringen hade nog fått panik i en sån liten låda... Men ha en go sommar.....
    Micke

0 Ej tillåtet!

Går det att öppna bakdörrarna om man tiltar Thules dragkrogsmonterade cykelhållare - alltså så man slipper ta av cyklar och cykelhållare om man vill öppna bakdörrarna med cyklar monterade???

0 Ej tillåtet!

Utanför ämnet / Off Topic:
    Citat Ursprungligen postat av Lars Erik Jonsson Visa inlägg
    Går det att öppna bakdörrarna om man tiltar Thules dragkrogsmonterade cykelhållare - alltså så man slipper ta av cyklar och cykelhållare om man vill öppna bakdörrarna med cyklar monterade???
    Thule - vet ej. Atera Strada DL - ja, se: http://www.atera.de/en/atera-strada-dl.html och http://youtu.be/jSNm_EClioo

2 Ej tillåtet!

Tack, David! Nu är min bil en Ford Transit plåtis, men går det på Fiat borde det funka även på min. Ska kolla upp det.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar