Bild 5 Foto: Gomer Swahn
Resultat 1 till 22 av 22

Ämne: Plåtis 630 och färjor / bro avgifter

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Varberg

0 Ej tillåtet!

Fråga Plåtis 630 och färjor / bro avgifter

Vi funderar på en plåtis (Vantourer 630) för att komma åt både långbäddar och stor garderob istället för en 600L.

Jag undrar hur hårda är personalen vid färjelägen när det gäller de 30 cm extra i längd? Jag vet att pris skillnaden går vi 6 meter.

Någon som har erfarenhet eller ett råd att ge? Ser de skillnad eller kan man klara sig med att säga att den är 6 meter?

Jimmie
    Senast redigerat av Jimmie&Gull den 2017-06-27 klockan 11:01.

2 Ej tillåtet!

Sv: Plåtis 630 och färjor / bro avgifter

Jimmie !

Märklig fråga ! Det är väl upp till dig om du tänker fuska. Tror inte att någon tänker ge dig "ett råd" här.

// Peter

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Partille

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Jimmie&Gull Visa inlägg
    Vi funderar på en plåtis (Vantourer 630) för att komma åt både långbäddar och stor garderob istället för en 600L.
    Clever Roomer 600 finns i två olika varianter, en av dem kanske passar era behov? https://www.clever-mobile.de/index.p...-drive-special eller sid 32 i denna katalog.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Varberg

2 Ej tillåtet!

Tack Peter, du har rätt! Det var en dum fråga. Jag tar bort tråden om jag kan.

Jimmie
    Senast redigerat av Jimmie&Gull den 2017-06-28 klockan 08:11.

7 Ej tillåtet!

Varför skall moralpolisen strypa de få konversationer som alls förekommer?
    Det finns gott om husbilsåkare som ständigt diskuterar hur de kan parkera gratis i busken eller på parkering och kalla det parkering, då kallas det att vara fri och ekonomisk.
    Att inte vilja betala en orimligt högre avgift för Öresundsbron för att bilen är 30cm längre än en annan när man inte får rabatt för en mini Cooper mot en volvo är väl inte så stor skillnad?
    Jag tror det är extremt få som åker så många gånger med färjor att man ska välja en bil efter bro och färjeavgifterna men är det något man gör flera gånger per år kan det vara befogat.

2 Ej tillåtet!

Henrik !
    Ditt eget inlägg visar med glasklar tydlighet att ingen konversation strypts av att jag framfört min åsikt. Övriga eventuella polisiära beteenden är helt främmande för mig. Att omnämnas som moralpolis stör mig men det får man väl leva med.

// Peter

Husbilskompis Bo Petterssons avatar
    Stad/Ort
    Västerfärnebo

3 Ej tillåtet!

Flera rederier har nu höjt minimåtten till 7 meter!

0 Ej tillåtet!

Vilka rederier är det som höjt till 7m?

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Åkersberga

0 Ej tillåtet!

Rätta mig om jag har fel men har de inte fotoceller vid bommarna så de kan se direkt om bilen är över 6 meter? Min är 6,15 men 15 cm är takstegen som inte går hela vägen ned. Fick aldrig frågan om bilens längd vid bropassager Öresund och stora Bält i somras, de frågade bara om vikten.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

0 Ej tillåtet!

Öresundsbron har en mycket exakt mätning av fordonslängd och frågar i princip aldrig. De litar på mätningen och ifrågasätter du om de mätt rätt så gör de en manuell mätning med måttband.

Stora Bältbron debiterar efter vikt. Det är inte helt ovanligt att de ber om registreringsbeviset om de anar "ugglor i mossen". Autocamper ska köra i manell bana om man saknar avtal. Kör du med Öresundsbrobizz över Stora Bält i automatfil utan avtal med Stora Bält så finns risken att du blir debiterad högsta avgiften vilket blir helt fel.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Svanesund

0 Ej tillåtet!

Körde i Norge förra året med La Strada 6,36m. Vid alla tillfällen när man köpte biljett av en kille som gick runt så tog man betalt för upp till sex meter utom en gång när han hade en lärling med sig, då fick jag frågan hur lång den var. Då blev det nästan dubbla priset. Vi hade tur som en tokig när vi färjades över till lofoten då vi fick det låga priset. Jag hade även Brobizz och då blev det korrekt pris.
    GöranJ

Husbilskompis Lars Erik Jonssons avatar
    Stad/Ort
    Sölvesborg

0 Ej tillåtet!

[QUOTE=Jens Jernmark;107084]Öresundsbron har en mycket exakt mätning av fordonslängd och frågar i princip aldrig. De litar på mätningen och ifrågasätter du om de mätt rätt så gör de en manuell mätning med måttband.

Det är som Jens skriver här ovan, vilket man bör tänka på lite extra om man har en husbil på 6 m eller strax därunder med cyklar på cykelställ där bak. Kör man då med brobizz i den automatiska filen blir bilen mätt som över 6 m lång och följaktligen debiterad det högre priset, även om det är bilens längd i registreringsbeviset som gäller.
    Kör därför på manuell betjäning med 6m husbil - eller strax under - och cyklar bakpå, och uppge bilens längd för personen i luckan så blir du rätt debiterad.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

0 Ej tillåtet!

[QUOTE=Lars Erik Jonsson;107183]
    Citat Ursprungligen postat av Jens Jernmark Visa inlägg
    Öresundsbron har en mycket exakt mätning av fordonslängd och frågar i princip aldrig. De litar på mätningen och ifrågasätter du om de mätt rätt så gör de en manuell mätning med måttband.

Det är som Jens skriver här ovan, vilket man bör tänka på lite extra om man har en husbil på 6 m eller strax därunder med cyklar på cykelställ där bak. Kör man då med brobizz i den automatiska filen blir bilen mätt som över 6 m lång och följaktligen debiterad det högre priset, även om det är bilens längd i registreringsbeviset som gäller.
    Kör därför på manuell betjäning med 6m husbil - eller strax under - och cyklar bakpå, och uppge bilens längd för personen i luckan så blir du rätt debiterad.
    Nu "tror" jag bara för jag är inte helt 100 % säker men idag ska man kunna knyta sitt reg-nummer till Öresundsbizzet och på det sättet slippa diskussionerna om man är under eller över 6 meter. Om jag hade haft en husbil som är under 6 meter så hade jag kollat denna möjlighet med Öresundsbron.

I övrigt så är mitt Stora Bält bizz knutet till min husbil och där kör jag alltid i automatfil och blir rätt debiterad.

/Jens

Stad/Ort
    Sölvesborg

0 Ej tillåtet!

Tack för det Jens! Det ska jag kolla upp. Även om det oftast går smidigt och snabbt även i den manuella filen, så låter det här lite bekvämare.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Östra Ryd

0 Ej tillåtet!

Använder samma bizz till både husbilen (6.60m) och personbilen åker alltid i bizz filen och har alltid blivigt korrekt debiterad både på Öresunds bron och Stora Bält.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Göteborg

0 Ej tillåtet!

Men då ber jag att få lägga mig i diskussionen. Vår plåtis är under 6 meter, så vi har inga problem där. Funkar alltid klanderfritt vid bro/färja. Men min undring är om regeln 6 meter gäller bilen eller ekipaget? Jag har alltid trott att jag debiteras högre avgift om jag hänger på cyklar och kommer över 6-metersgränsen. Menar ni att regeln bara gäller bilen, oavsett vad som sticker ut där bak (eller fram)?
    På rullande däck växer ingen mossa.

Stad/Ort
    Sölvesborg

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Gunnar Sandell Visa inlägg
    Men då ber jag att få lägga mig i diskussionen. Vår plåtis är under 6 meter, så vi har inga problem där. Funkar alltid klanderfritt vid bro/färja. Men min undring är om regeln 6 meter gäller bilen eller ekipaget? Jag har alltid trott att jag debiteras högre avgift om jag hänger på cyklar och kommer över 6-metersgränsen. Menar ni att regeln bara gäller bilen, oavsett vad som sticker ut där bak (eller fram)?
    Det är lite olika regler, som gäller.
    På Öresundsbron är det bilens längd i registreringsbeviset som gäller. Så även om du förlänger bilen med last baktill, så ska du betala för bil under 6 m. MEN kör du då i automatiska filen så blir din bil mätt som över 6 m lång och du blir debiterad därefter. Kör i så fall i manuella filen och uppge bilens längd i regbeviset för rätt debitering.
    Däremot är det bilens längd vid det aktuella tillfället som gäller på bron över Stora Bält.

Stad/Ort
    Sölvesborg

0 Ej tillåtet!

Som Jens skriver i inlägg 13 här ovan, så kan man knyta bilens registreringsnummer till sitt Öresundsbroavtal. När det är gjort så kör man i filen markerad med en registreringsskylt och då drar de kostnaden direkt på det konto du uppgett.

1 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Lars Erik Jonsson Visa inlägg
    Som Jens skriver i inlägg 13 här ovan, så kan man knyta bilens registreringsnummer till sitt Öresundsbroavtal. När det är gjort så kör man i filen markerad med en registreringsskylt och då drar de kostnaden direkt på det konto du uppgett.
    Tack för tipset!

Vår plåtis 5,98 enligt regbeviset, ingen dragkrok eller annat som sticker ut, har alltid problem just på Öresundsbron. Har därför blivit uppmanad att alltid ta den manuella filen och visa regbeviset samtidigt med brobizzen.

Däremot aldrig något problem vid färjorna.

Vet att Öresundsbron var igång med ett byte av mätutrustning och om man nu kan koppla bizzen mot regnummer blir det enklare.

Men å andra sidan, hur gör man då om man använder sin brobizz till flera bilar? En annan fråga som inte har i den här tråden att göra,

TommyD

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

1 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Tommy Dynér Visa inlägg

Men å andra sidan, hur gör man då om man använder sin brobizz till flera bilar? En annan fråga som inte har i den här tråden att göra,

TommyD
    Du har rätt att knyta två reg.nummer till ditt Bizz över Öresundsbron (som du är ägare till). Reg-skylten läses av och du blir rätt debiterad. Du behöver inte längre ha ditt Bizz med dig i bilen.

/Jens

1 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Jens Jernmark Visa inlägg
    Du har rätt att knyta två reg.nummer till ditt Bizz över Öresundsbron (som du är ägare till). Reg-skylten läses av och du blir rätt debiterad. Du behöver inte längre ha ditt Bizz med dig i bilen.

/Jens
    Tack Jens.

Utvecklingen går framåt och skall direkt registrera båda våra bilar hos Brobizz.

TommyD

0 Ej tillåtet!

Du behöver inte vara ägare till bil nr 2 enl. telefonsamtal med två olika personer på Öresundsbron !

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar