Bild 3 Foto: Gomer Swahn
Resultat 1 till 21 av 21

Ämne: Vem har företräde framför vem?

1 Ej tillåtet!

Vem har företräde framför vem?

En körkortsfråga.

På bilden finns ett övergångsställe och en korsande cykelbana. Gatan svänger vänster där jag och kameran står men är enligt skylt på platsen markerad som huvudled.

Vilka har företräde framför vilka?

Övergångsställe.jpg
    Be careful out there

Husbilskompis Börje Svenssons avatar
    Stad/Ort
    linköping

0 Ej tillåtet!

Sv: Vem har företräde framför vem?

Gående utan tvekan! Inget bevakat övergångaställe som jag kan se.

0 Ej tillåtet!

Gående, absolut men hur är det med cyklisten?
    Be careful out there

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Trelleborg

0 Ej tillåtet!

Ska cyklister ha företräde skall det väl i så fall vara skyltat.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Borlänge

0 Ej tillåtet!

Endast gående har företräde

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Kungälv

0 Ej tillåtet!

I detta fallet gående...Som nästan alltid,men finns det väjningsplikt mot en korsande cykelbana tex vägmärken eller målat i vägbanan gör man bäst i att lämna företräde.... Då har cyklisten enligt lag förkörsrätt
    Micke

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Trollhättan

0 Ej tillåtet!

1 Ej tillåtet!

ser ut att vara enkelriktat så du bör nog först vänta till cyklisten passerat. sedan kolla noga att inga vittnen finns före du fortsätter

Husbilskompis Åke Angsells avatar
    Stad/Ort
    Stenhamra

0 Ej tillåtet!

Konstigt ställe, märket förbud mot infart/enkelriktat brukar sitta i korsning och på höger sida, vanligtvis med dubbla skyltar. Vägmarkeringen för cykelpassage är ju kvadrater så det måste vara en gammal vägmarkering. Cyklister har inget företräde men bilförare skall anpassa farten så att dom kan släppa över cyklister som befinner sig på cykelpassagen. Så tror jag.
    //Åke

0 Ej tillåtet!

Enkelriktat måste gälla för cykelbanan eftersom gatan är dubbelriktad.
    Be careful out there

4 Ej tillåtet!

Jag hoppas att jag nu inte förstör diskussionsglädjen men det är aldrig frågan om att ha företräde i trafiken. Det är frågan om att ha väjningsplikt, dvs det är någon som skall lämna företräde till en annan trafikant. Detta gäller även utryckningsfordon med sirén och blåljus. De påkallar fri väg och skall lämnas företräde av andra trafikanter.

Sannolikt blir det en fråga om vårdslöshet i trafik om man kör som om man ansåg sig ha förkörs- eller företrädesrätt, dvs inte bromsar eller väjer om någon annan missar det där med väjningsplikt.
    Det som inte går, det går det också. Det tar bara lite längre tid.

Stad/Ort
    Stenhamra

0 Ej tillåtet!

"Detta gäller även utryckningsfordon med sirén och blåljus. De påkallar fri väg och skall lämnas företräde av andra trafikanter.": skriver du. Är det inte så att om ett utryckningsfordon påkallar Fri väg, så är det Fri väg man skall lämna,(inte företräde) genom att köra åt sidan och ev. stanna?
    Hårklyveri kan tyckas men ändå.

1 Ej tillåtet!

Ja du Åke, semantik är också ett intressant ämne! Vi menar samma sak men uttrycker det på olika sätt. Keep up the good work, käre grannöbo!
    Det som inte går, det går det också. Det tar bara lite längre tid.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Forserum

0 Ej tillåtet!

IMG_0330.JPGIMG_0329.JPGIMG_0328.JPG

Så här gick att läsa i en broschyr som kom i brevlådan. Tycker att det är lite oklart vad som gäller o tyvärr verkar en del cyklister inte har koll. En ung dam var jag nära att krocka med just vid en cykelöverfart. Hon kom i snabb fart o utan tvekan rätt ut framför bilen. Tur att min hastighet var nästan stilla
    Hoppas bilderna kan ses

Husbilskompis Johan Kinneryds avatar
    Stad/Ort
    Borlänge

3 Ej tillåtet!

Cyklister på cykelbana ska alltid lämna företräde till alla trafikanter på väg. Detta gäller även om det är vid en korsning där trafikanterna på väg ska lämna företräde till den korsande trafiken. Denna förklaring blev kanske inte klockren precis. Men för att förenkla kan man säga att cyklist på cykelbana ska lämna alla företräde alltid. Alltså de är lägst i hiarkin. Det som kan röra till detta är dessa "övergångsställen" för cyklister som ska skyltas särskilt. Något sådant "övergångställe" har jag förövrigt aldrig sett. Och nej cyklister har mycket dålig kunskap om dessa regler.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Forserum

1 Ej tillåtet!

Tack för svaret Johan. Tyvärr har det blivit så att cykla det är rätt. Köra bil är fel och då ska banne mig jag som cyklist ha företräde. Av någon outgrundlig anledning har gällande trafikregler osidosatts så fort någon sätter sig på en cykel. Själv är jag jäkligt försiktig när jag cyklar o det är ofta. Jag är ju totalt en
    oskyddad trafikant.

Stad/Ort
    Stenhamra

1 Ej tillåtet!

Enl. TrF 3 kap 59 par. På cykelbanor skall cyklande och förare av moped klass 2 lämnas företräde av andra fordonsförare.
    För övrigt korsar du en bevakad eller obevakad cykelöverfart i samband med en sväng, ska du köra med låg fart och släppa fram cyklisterna och mopedisterna. Detta gäller även när du kör ut ur en cirkulationsplats. När du i övrigt närmar dig en cykelöverfart ska du anpassa farten så att det inte uppstår någon fara för dem som är ute på cykelöverfarten. Cyklisterna har väjningsplikt.
    Du skriver trafikanter på väg, du menar Vägtrafikanter som omfattar alla som befinner sig på väg eller i fordon på väg, alltså även fotgängare.
    Städerna blir mer och mer cykelanpassade med Gårdsgator, Gågator och upphöjda passager för cyklister och fotgängare. Så ser det ut vad man än tycker.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Partille

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Hans Lundborg Visa inlägg
    IMG_0330.JPGIMG_0329.JPGIMG_0328.JPG

Så här gick att läsa i en broschyr som kom i brevlådan. Tycker att det är lite oklart vad som gäller o tyvärr verkar en del cyklister inte har koll. En ung dam var jag nära att krocka med just vid en cykelöverfart. Hon kom i snabb fart o utan tvekan rätt ut framför bilen. Tur att min hastighet var nästan stilla
    Hoppas bilderna kan ses
    Broschyren som dök upp i din brevlåda vilken återfinns i sin helhet är troligtvis denna: https://www.transportstyrelsen.se/gl...er-a5-webb.pdf Tydligare förklaring om vad som gäller är nog svår att finna.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Trollhättan

0 Ej tillåtet!

överfart2.jpg
    Inte lätt att hålla ordning vad som gäller för varken bilister och cyklister.
    Inlägget jag hade innan var fel bild som jag visade. Andra bilden är det rätta.

https://korkortonline.se/teori/passager/

Arne Bergkvist
    Senast redigerat av Arne Bergkvist den 2017-08-19 klockan 14:53.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Stora-Skedvi

0 Ej tillåtet!

STÖRST GÅR FÖRST

0 Ej tillåtet!

Lite intressant information i sammanhanget.

https://www.svt.se/nyheter/9-regler-...nna%3Anyh%3Alp
    Be careful out there

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar