Bild 9 Foto: Gomer Swahn
Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Gaskök Biltema

0 Ej tillåtet!

Gaskök Biltema

Biltema har ett litet gaskök för 199 kr. Drivs med en engångsflaska. Min fundering är att bygga om ett sådant kök för att driva det med bilens gasanläggning.
    Vilket tryck är det i en engångstub gasol? Funderingar i övrigt från er därute.
    // Max

0 Ej tillåtet!

Sv: Gaskök Biltema

Har använt ett sådant "kök" ganska mycket. Väldigt bra tycker jag.
    om du ansluter det till bilens gasol( om detta nu går) menar jag att du förlorar den stora fördelen med
    att du har en mycket flexibel placeringsmöjlighet i originalet. Dessutom är det förhållandevis billigt i drift.
    Mvh
    Rolf

0 Ej tillåtet!

Problemet är i Spanien och Portugal. Där är patronerna dyra, såg priser på ca 40 kr hos "kinesen" Har Alugasflaskor så tanka gas är enkelt. Men visst, man får hålla sig på slangavstånd.
    Tekniskt borde man kunna kapa kopparledningen och löda på en slangnippel. Frågan är vilket tryck det är i patronerna.
    // Max

Forumvärd/Moderator Gomer Swahns avatar
    Stad/Ort
    Hedemora
    Annonser i Köp & Sälj
    1

0 Ej tillåtet!

Hej Max
    Vad jag kan se finns det inget tryck angivet på tuberna.
    Står kanske på deras webbsida.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    "The grumpier you are, the more assholes you meet"
    Banksy

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Max Mazalik Visa inlägg
    Problemet är i Spanien och Portugal. Där är patronerna dyra, såg priser på ca 40 kr hos "kinesen"
    Ta inte för givet att "kinesen" alltid har bra pris. Hos Decathlon i Spanien kostar en engångstub med gas (220 g) 1,99 EUR och hos Biltema i Sverige kostar motsvarande engångstub (227 g) 19.90 kr.

Personligen skulle jag aldrig bygga om ett gasolkök för engångstub till slanganslutning för extern gasolflaska. Varför uppfinna hjulet igen när det redan finns gasolkök med slanganslutning? Decathlon i Spanien säljer t.ex. ett tvålågigt gasolkök med slanganslutning och regulator för 62,99 EUR, som kanske går att använda. Hittar följande på Decathlons webbplats i Storbrittanien som får mig att tro att man också kan använda gasolköket med andra gasolflaskor: "Contrary to what a viewer says here the stove can be used with a Calor gas cylinder. Just install a Calor regulator to it. If you use a Campingaz R cylinder like the 907, you can buy an original Campingaz adapter (Campingaz 32417) Calor to Campingaz R cylinder and put it between the Calor regulator and the Campingaz R cylinder." (www.decathlon.co.uk/kit-200-s-double-burner-camping-stove-id_8309996)
    Senast redigerat av Per Hanson den 2017-05-15 klockan 12:45.

1 Ej tillåtet!

Tack Gomer för en informativ bildserie. Orsaken till mina tankar var att Biltemas kök ser litet och smidigt och lätt stuvat ut. Priset är strålande.
    Per ... det kök du länkar till ser inte alls tokigt ut. Ska fundera vidare.
    // Max

5 Ej tillåtet!

skulle enkelt kunna äga "de gaur inte" som är ett typiskt blekingskt uttryckssätt, men väljer att tillföra lite argumentation som underbygger det hela

- trycket i en gasoltub bestäms av temperaturen, för propan är trycket vid +20 grader Celsius ca 7,5bar och för butan ca 1bar
    en del engångsbehållare innehåller butan och en del propan, se ångtrycksdiagrammet nedan (källa Gasakademin)

- kokplattan innehåller vad jag kan se en regulator som ska reglera trycket till brännaren, man behöver veta ingångstrycket för att den regulatorn ska fungera och leverera gas i tillräcklig mängd till brännaren vilket innebär att man med största sannolikhet måste ansluta sig direkt på en gasolflaska, inte efter regulatorn

- att ansluta en kokplatta avsedd för engångsbehållare är vanskligt, man kringgår de konstruktionsmässigt förhållande com godkännandet för produkten gäller

- anslutning till bilens gasolsystem efter regulatorn går således inte utan anslutningen måste ske direkt till en gasolbehållare vilket kräver en speciell högtrycksslang

Ångtrycksdiagram.pdf

min rekommendation är att i stället köpa en enkel brännare avsedd för 30mbar och anslut den i bilens gasolsystem efter regulatorn via ett uttag som man t ex kan sätta på ledningen till kylskåpet
    enklare brännare av typ "trefot" finns i flera olika storlekar och de minsta är små och nätta till formatet

/Anders
    Senast redigerat av Anders Pålsson den 2017-05-16 klockan 11:32.

0 Ej tillåtet!

Kolla bara så det inte sitter en 50 mbar regulator vanligt i Tyskland iallafall förr....e bilen svensk så e det med all säkerhet 30mbar
    Mvh micke

1 Ej tillåtet!

Anders ... lägger projektet på hyllan. Bättre att göra som Per föreslår, köp en platta som är avsedd för yttre anslutning.

Mikael ... bilen är en svensksåld Pilote så gasen i bilen är 30 mb.
    Tack för ert engagemang // Max

3 Ej tillåtet!

hittade produkter hos Åhus Gasol som passar in på det jag försökte beskriva som en "trefotsbrännare"
    den kallas tydligen Vulkanbrännare i den här skepnaden och har fyra ben men likväl...
    http://www.campasmart.se/produkt/gas...ed-1-brannare/
    ca 250kr är väl ett bra pris

sen finns det ju också Paellabrännarna, finns också hos Åhus Gasol för reapriset 259kr
    http://www.campasmart.se/produkt/pae...ikka-brannare/

/Anders

3 Ej tillåtet!

Tänk på att dessa gasolbrännare modell biltema, jula osv inte har skydd som stänger av gasen om lågan blåser ut så använd dem inte inne och fundera en extra gång innan ni bygger om dem för pengar ni kunde lägga på en säkrare produkt.

1 Ej tillåtet!

Anders och Henrik ... missade era inlägg i tråden. Sorry för detta. På CampaSmart finns en enlågig spis för 199kr som jag ska kolla upp.
    // Max

0 Ej tillåtet!

När jag gick förbi den lokala järnaffären i Spanien för ett tag sedan hade dom i skyltfönstret en tvålågig gasolkokplatta med lock, som man ställer ovanpå bänken, med slanganslutning.

0 Ej tillåtet!

kommer att beställa en enkelplatta (199:-) från CampaSmart. Kopplas med slang från yttre gasuttaget. Har tändsäkring.
    // Max

2 Ej tillåtet!

Den här blev det. Krävde några enkla modifieringar för att bli som jag ville. Ska provkoka någon dag när det inte regnar.
    // Max
    Bifogade bilder Bifogade bilder

Gasolautomat

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar