Bild 2 Foto: Gomer Swahn
Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Undvik Niese Caravan gmbh & co. kg

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Kållered

0 Ej tillåtet!

Undvik Niese Caravan gmbh & co. kg

Följande är en berättelse om hur handlaren Niese Caravan (i Frauenstein,
    Tyskland) jobbade i samband med vårt köp av en begagnad husbil (Carthago E-line
    50 årsmodell 2015) som vi importerade 9-10 februari 2017 och som hade gällande
    garanti fram till och med 2017-03-11.

För dig som inte orkar läsa hela
    historien nedan:
    Summering: Vi avråder bestämt från att handla med Niese
    Caravan i Frauenstein Tyskland pga. De metoder de använder vid försäljning
    gränsar till kriminellt där de i vårt fall bla. utlovat service på bilen som
    aldrig blivit utförd trots att man stämplat serviceboken men inte kan och vill
    leverera något serviceprotokoll.

Att service ej var gjort bekräftades när
    jag själv demonterade ”hasplåten” (plastskydd) under motorn och hittade 60-70st
    små stenar (10-15mm) liggandes ovanpå OCH viktigast av allt inga
    märken/skador/repor över huvud taget på oljepluggen trots att det är en
    insexskruv där det är omöjligt att lossa/skruva fast utan att man får en enda
    repa/skada på nyckelgreppet.

Dvs. oljepluggen hade aldrig varit lossad
    efter motorn var monterad i bilen.
    Skall du/ni trots detta ändå köpa bil av
    Niese Caravan råder vi er att dels ha skriftligt på ALLT men också avkräva
    bilder/film/dokument av Niese Caravan på att utlovade åtgärder är fixade INNAN
    ni reser ner alt. förbinder er att köpa av dem. Det går INTE att lita på Niese
    Caravan.

Förbered dig/er också på säljtaktiken ”Beslutsfattaren i
    bakgrunden under förhandlingsfaserna”. Samt de försöker med alla till buds
    stående medel stressa fram underskrift av köpekontrakt.

Innan köpet hade
    vi löpande mailkontakt med säljaren där vi först ställde frågor
    om bilens skick och om alla funktioner fungerande samt om det fanns några skador
    på bilen. Vi efterfrågade också ytterligare bilder på bilen utöver de som fanns
    i annonsen. Säljaren var väldigt tillmötesgående och snabb att svara. Vi hade i
    regel svar på mail inom 4-6 timmar, ofta kortare tid. Vi var i stort nöjda med
    svaren och det vi såg på bilderna förutom några punkter vi påtalade att vi ville
    ha åtgärdade och som utlovades skulle fixas:

1. Antenn till radion
    saknades (här svarade initialt Säljaren att antennen fanns inbyggd i framrutan
    alt. I backspegeln men när jag skickade bilder på motsvarande bil där antennen
    tydligt syntes monterad på det takfäste som på ”vår bil” också finns, gav han
    med sig och bekräftade att de skulle fixa en antenn.

2. Avsaknad
    av lastöglor till de fästskenor som finns längs med golvet i garaget utlovades
    också skulle fixas vid leveransen.

3. Motorservice då bilen rullat
    18000 km och var 2 år gammal. Inga problem enl. Säljaren det skulle fixas innan
    leverans.

4. Byte hydraulolja till den automatiska kopplingen
    (robotlåda). Här menade först Säljaren på att det behövdes inte då bilen bara
    rullat 18000 km. Men efter jag skickat instruktionen från Fiat till honom och
    markerat var i den Fiat angett att byte skall ske vid 9000 mil ELLER 2 år gav
    han med sig och bekräftade att byte också kommer ske i samband med
    motorservice.

5. I annonsen utlovas också att bilen skickas in
    till TüV (vår motsvarighet till bilprovningen) i samband med försäljning. Så
    detta behövde vi inte påtala/efterfråga.

När vi fått hela bilden klar för
    oss började vi diskutera pris, detta trots att Säljaren redan 2 minuter in i
    första samtalet började trycka på om att ”nu vill ni diskutera priset” (vilket
    inte var intressant innan vi visste om bilen motsvarade det vi sökte). Vi kom
    efter ett lite förhandlande fram till ett pris vi båda kunde acceptera. I priset
    ingick förutom ovanstående punkter 1-5 också begagnad markis inkl. montering
    samt 4st. begagnade vinterdäck på fälg monterat och klart på bil. I övrigt inga
    övriga villkor.

Under förhandlingen hänvisade Säljaren ofta till ”chefen
    säger¡¦”. Chefen i detta fallet är ägaren av Niese Caravan, Ägaren.
    Säljaren kräver att vi skall skriva på ett köpekontrakt men vi ingår inte bindande
    avtal om så stora pengar utan att veta vad vi köper. Dvs. vi svarar att något
    köpekontrakt skrivs inte på för än vi undersökt och testat bilen på
    plats.

1-2 dygn efter att vi kommit överens om priset mm. och vi
    återkommit med när jag & min sambo kunde vara på plats för att besiktiga
    bilen och om allt var i ordning köpa den (vilket vi angav att vi kan vara på
    plats 30/1) återkom Säljaren med att hans chef Ägaren villkorat överenskommelsen
    som 1-2 dygn tidigare INTE funnit med i vår förhandling. Villkoret var att
    affären måste vara avslutad i januari månad om överenskommet pris skall gälla.
    Vi svarade att 30/1, då vi kunde vara på plats, ÄR i januari månad!!!
    Någon
    timme senare återkommer Säljaren, all kontakt sker här via mail, med besked om att
    det är så mycket snö på/framför och bakom bilen (som står ute) att de inte får
    fram den. Han skickar också bilder som enl. EXIF-datan var tagna 2 dygn innan vi
    förhandlade om priset. Dvs. Ägaren visste att de inte kunde få fram bilen i
    januari månad redan innan han lade till villkoret.

Vi vill också ha
    affären avslutad så fort som möjligt så vi ligger efterföljande vecka på Niese
    Caravan, fast nu skedde all dialog med Ägaren för Säljaren hade blivit sjuk.
    Skillnaden blev nu i bemötande väldigt långa svarstider. Aldrig snabbare än 24
    timmar och ofta upp åt 36 timmar mellan fråga till svar. Dessutom väldigt korta
    opersonliga svar som ofta startade utan ”Hej/Goddag” och lika ofta utan
    Mvh, Hälsningar” motsv. Tidigt fick vi uppfattningen att Ägaren medvetet
    drog ut på tiden mellan fråga/svar och känslan blev att han de facto verkade
    ointresserad.

Efter en dryg vecka frågade vi hur det går med snön och om
    de fått fram bilen, dealen var nämligen att Niese Caravan skulle återkomma när
    bilen var framtagen, det skulle vara startskottet för när vi kunde boka
    flyg/hotell då Niese behövde ca. 1 vecka på sig för att fixa motorservice (som
    skulle göras av annan firma) samt montera markis & vinterhjul.

Svaret
    vi fick, av Ägaren N. 1-2 dygn senare, var att de fortfarande inte fått fram
    bilen. Han bifogade då nytagna bilder som tydligt visade dels kameravinkel som
    skulle förstärka mängden snö (fotograferat från grodperspoektiv) men också
    visade att absolut ingenting hade gjorts för att försöka få bort snön, som
    uppskattningsvis på bilderna uppgick till ca. 25-30cm. Det blev då tydligt att
    Niese Caravan lät moder jord fixa det åt dem. Vilket i praktiken skulle
    inneburit att bilen inte gick att ta fram för än framåt april månad efter
    garantitidens utgång. Vi påtalade då att garantin är på väg att rinna ut och
    efterfrågade vad Niese Caravan gör, annat än att bara väntar, för att få ut
    bilen.

2 dygn senare får vi mail om att bilen är framtagen och klar för
    leverans. Vi kan då konstatera att någon veckas framförhållning som avtalat fick
    vi inte. Vi bokar flyg & hotell samt frågar om allt verkligen är fixat (med
    hänvisning till den mailkonversation vi tidigare haft med Säljaren). OCH med tanke
    på att de initialt begärt 1 vecka för att hinna fixa allt. Helt plötsligt var
    bilen klar på mindre än 2 dygn??? Svaret efter något dygns väntan från Ägaren var
    Bilen är klar allt är fixat!

Vi meddelar att vi bokat resa och
    boende och frågar när vi den 9:e kan bli upphämtade vid hotellet i Frauensten
    som utlovat av Säljaren. Ägaren väntar som vanligt ett dygn och svarar sedan ”Om
    jag hinner hämtar jag er kl. 08:30” Jag skickar sedan bekräftelse resdagen att
    vi är på väg och på kvällen att vi kommit fram till hotellet så att Ägaren med
    100% säkerhet skall veta att vi väntar på honom nästa morgon.

Kl. 08:30
    9/2 kliver vi utanför hotelldörren i Frauenstein. Kl. 08:40 kommer
    receptionisten ut och meddelar att en man (Ägaren) ringt och meddelar att han
    blir 15 min sen. Kl. 08:50 kommer Ägaren, hänvisar att det var mycket trafik från
    Dresden där han bor (en resa han gör minst 5 gånger/vecka). Till synes stressad
    kör han 20km/h för fort inne i stan till sin bank. Springer ut och ber oss vänta
    (motorn är igång). Kommer efter 30 sekunder tillbaks och kör därefter 30-40km/h
    för fort de 16km till Niese Caravan. Väl där lämnar han oss till Säljaren och syns
    inte till på hela dagen mer än när han sitter och fikar eller pratar med
    receptionisten alt. Med en hantverkare som höll på att måla samt vid
    lunch.

Säljaren visar oss bilen och lämnar över nycklar mm. Samt låter oss
    starta vår besiktning (jag hade med mig en hel del nedskrivna punkter jag ville
    kolla för att inte glömma). Vi hinner dock inte så långt i vår checklista för än
    vi blir avbrutna av Säljaren. Han kom tillbaks efter ca. 15 min och frågade hur
    det gick. Vi passade då på att be honom demonstrera parabolen som han inte får
    någon ordning på utan ber en kollega om hjälp.

Säljaren lämnar oss ifred en
    stund till, ca. 15 min igen, och kommer åter igen tillbaks och frågar hur det
    går. Vi har då upptäckt att en fjärrkontroll till centrallåset inte fungerar och
    att tändningsnyckeln inte stannar kvar i inspärrat läge. Säljaren förklarar att
    det bara är batteriet varpå jag ber honom att byta det då. Säljaren svarar ”Vi har
    inga batterier”.
    Vi hade också upptäckt att den nedfällbara sängen över
    förar/passagerarplatsen inte gick att fälla upp i låst läge som den skulle. Den
    låste bara på höger sida. Säljaren provar och konstaterar samma sak. Och meddelar
    att de skall sätta en mekaniker att kolla på det på lunchen.
    Vi blir åter
    igen lämnade ensamma i bilen, åter igen i endast ca. 15min. Vi var i stort sett
    klara men jag skulle bara kryssa i rutorna på vårt testprotokoll. Säljaren lämnar
    bilen och ber oss komma in på hans kontor. Jag dröjer mig kvar i bilen för att
    fylla i protokollet, efter mindre än 5 min kommer Säljaren tillbaks och ber mig
    skynda på.

Han vill att vi skriver på köpekontrakten men vi vill se alla
    papper, manualer, serviceprotokoll etc. innan. Då framkommer att hydrauloljan
    för kopplingen aldrig bytts som utlovats. Förklaringen enl. Säljaren var att Fiats
    mekaniker, på firman de använde sig av, sagt att det behövs ej eftersom bilen
    bara rullat 18000 km. Då jag jobbar med underhåll på automatiserad
    produktionsutrustning och vet vikten av förberedande underhåll förklarar jag för
    Säljaren att ett sådant beslut har inte en enskild mekaniker rätt att fatta. Står
    det i instruktionen/serviceprotokollet att det skall utföras så skall det också
    göras.

Vid det här läget hade jag känsla av att inget annat heller av det
    som utlovats skulle vara gjort. Men då bilen var i väldigt bra skick och det var
    är en kanofin bil till rimlig peng valde vi att genomföra affären trots allt.
    Servicen kunde vi fixa hemma. Mestadels av all service på våra fordon gör jag
    själv.

När jag frågar om servicen är gjord, motorservice, svarar Säljaren
    Ja, all service som Fiat anger är gjord”. Jag ber då att få se
    serviceprotokollet varpå Säljaren tar fram servicehäftet och visar upp en stämpel
    (1:a stämpeln). Då inga uppgifter fanns inskrivet om till vilken bil detta
    servicehäfte hör till frågade Säljaren. ”På Vilken bil är denna service gjord,
    det framgår ju inte av boken?” Resten kan ni nog själv gissa er till. När
    jag efterfrågade serviceprotokollet från motorservicen fick vi svaret att det
    brukar först skickas efter 4 veckor, vilket uppenbart var en lögn (vilket jag
    visste redan då).

Väl hemma, 2 veckor efter vi kom hem, bytte jag olja +
    filter på bilen själv. Och upptäcker då, föga förvånad, att det ligger ca.
    60-70st. stenar av storleken 10-15mm ovanpå motorn hasplåt (skyddsplåt gjord i
    plast). Vilket är på tok för mycket för att kunna härstamma från 60 mils körning
    på torra asfaltsvägar (mellan Frauensten till Kiel), vilket bilen rullat efter
    den påstådda servicen. Dessutom, än mer talande, fanns inte en enda repa, skada
    på oljepluggen och originalfärgen mellan oljeplugg – oljetråg var obruten. Då
    oljepluggen öppnas med insexnyckel är det omöjligt att öppna/dra fast pluggen
    utan att orsaka repor/skador på insidan nyckelgreppet. Och självklart borde
    färgen varit bruten mellan oljeplugg & oljetråg.

Vidare var
    oljefiltret original och smutsigare (vägdamm) än det blir efter 60 mils körning
    på torr asfalt. Original hade det ju kunnat vara ändå men hade filtret varit
    bytt för 60 mil sedan borde det varit renare än det var/är (finns fortfarande
    kvar/sparat).

4 veckor efter köpet mailade jag & bad om
    serviceprotokollet, mailet gick både till Säljaren & till Ägaren. Inget svar
    inom närmsta veckan. Därefter nytt mail till samma adresser = inget svar. Efter
    ytterligare 3-4 dygn nytt mail med frågan ”Är det några problem?”.
    Slutligen, ca. 2 veckor efter 1:a mailet ytterligare mail där serviceprotokollet
    efterfrågas. Denna gång med frågan ”Vad är
    problemet?”.

Naturligtvis skickas inget serviceprotokoll för det
    finns inget. Någon service är aldrig utförd på bilen trots Säljarens påstående och
    stämpel i boken. Vilket är inget annat än bedrägeri!

Efter lunchen
    informerar Säljaren om att vi gjorde fel när vi tryckte upp sängen mot låst läge.
    Säljaren visar oss sedan att när man skall fälla upp och låsa nedfällbara sängar i
    Carthagos premiumbilar skall man först försiktigt (ej för hastigt) trycka upp
    sängen så låssprintarna lägger sig an mot stålkonsolerna. Därefter skall man,
    under tiden man behåller lätt tryck uppåt med ena handen, låsa upp (vrida
    låsvredet) med andra handen så att låspinnarna äntrar fasen i båda låsblecken
    (här är det då noga att trycket blir lika på höger resp. vänster låsbleck).
    Slutligen skall man, med ett kraftigt tryck uppåt (de sista 5-8 cm), trycka
    sängen hela vägen upp tills båda låspinnarna äntrar låspositionen.

Jag
    ber min normalbyggda sambo (kvinna, 172cm lång 57kg) att utföra rörelsen på
    föreskrivet sätt. Naturligtvis orkar hon inte. Det är knappt en normalstor/stark
    man löser uppgiften utan att behöva ta i ordentligt de sista 5cm.

Vi
    inser att deras mekaniker inte har kompetens att justera låsanordningen, eller
    om vilja saknades, och att detta är ett 10min jobb (om ens det) som jag fixar
    själv hemma. Jobbet tog mindre än 5 minuter att justera på garageuppfarten
    hemma.

Lunch fanns inte möjlighet att köpa i närheten, närmsta ställe var
    en matvarubutik ca. 8km bort. Vi får, efter med nöd och näppe låna en personbil
    (företagsbil) och åka bort så vi får något i oss. Säljaren & Ägaren hade då
    redan ätit lunch klart. Innan vi åker iväg informerar Ägaren oss om att vi måste
    skynda oss (åter igen stressar de i taktiskt syfte, fast det visste vi inte då)
    för mindre än 45 min senare har de bokat möte med en kvinna vid stället (som jag
    inte vet vad det heter/kalla spå Tyska) där de fixar ägarbyte och nya skyltar.
    Köpekontraktet var i det här läget påskrivet och pengaöverföringen initierad. Vi
    stressar i oss lunchen, korv och bröd samt dricka, och är inte borta mer än
    20min innan vi är åter.

Efter 5-10min väntan på Säljaren, som innan vi åkte
    på lunch, sagt att vi måste ta med oss vår del av det påskrivna köpekontraktet,
    åker vi in till Frauenstein. Väl där är ingen tid bokad, det rådde vanligt
    kösystem där man tog en nummerlapp. Och pappret vi skulle ta med oss behövde
    aldrig heller visas upp. I efterhand får vi klart för oss att syftet var enbart
    att hålla oss upptagna. OCH att hålla oss borta från bilen för när jag på
    morgonen tittade igenom bilen utvändigt (ex. öppnade/stängde alla luckor) hade
    man ställt in och kopplat in 2st. gasflaskor till bilen. Jag tänkte då ”bra, det
    är -6C och vi skall bo i bilen i 2 nätter innan vi är hemma i Sverige igen, det
    kan behövas”. 2 dygn senare, i Kiel, vaknar vi kl. 03:30 på morgonen av att
    bilen är kall och larmet ”Gas” på panelen. När jag öppnar luckan till
    gasflaskorna ser jag att Niese Caravan plockat bort en av flaskorna som fanns
    där vid besiktningen, vilket de naturligtvis hade rätt att göra då vi inte hade
    med det i något avtal. MEN de hade ju kunnat säga något så vi hade en chans att
    slippa hamna i denna situationen.

Vi efterfrågade också antennen som
    Niese skulle fixa. Men någon sådan hade de inte skaffat fram, trots
    överenskommelsen.
    Strömställaren till golvbelysningen vid trappsteget upp
    till sovdelen fungerade inte trots att Ägaren påstod att allt var fixat och
    att Säljaren svarat att allt fungerar.

På väg hem, i Kiel, köpte vi batteri
    till fjärrkontrollen för centrallåset och bytte men självklart fungerade det
    inte. Fjärrkontrollen var antingen trasig eller hade tappat kodningen. Så inte
    heller fjärrkontrollen fungerade som utlovat. Allt fungerade ju enl. Säljaren och
    allt var fixat enl. Ägaren. Ny nyckel som fick programmeras om blev
    resultatet.

Säljaren hade fyllt på ca. 100 liter vatten i
    färskvattentanken när vi kom för att titta på bilen. Vad snällt tänkte vi, de
    visste ju att vi skulle bo i bilen ett par dygn. Efter 1:a dygnet började
    vattnet smaka aningen skumt, men vi reagerade för sent. Efter 1,5 dygn blev vi
    båda två lätt magsjuka och beslöt att köpa dricksvatten.

När man tömmer
    färskvattentanken/arna blir det några deciliter vatten kvar oavsett hur man än
    gör. Bilen hade stått still sedan mitten november 2016 och säljaren hade
    uppenbarligen inte sköljt ur tanken innan slutliga fyllningen om ca. 100 liter.
    Oprofessionellt från en firma som livnärt sig på campingliv i 26 år.

efterfrågan om TÛV-protokollet svarar Säljaren att det bara gäller i Tyskland.
    Således var inte heller det gjort trots vad man skrev i annonsen. Resultat,
    bilen blev underkänd Svensk bilprovning pga. För högt ställt ljus vilket hade
    upptäckts vid TÜV-kontrollen.
    Övrigt: Toaletten var inte riktigt rengjord.
    Synliga spår av avföring syntes i holken.

Då kanske man kan tro att vi
    inte gjort research på Niese Caravan innan affären. Men se det hade vi, både via
    Mobile.de där vi hittade bilen och andra försäljningsställen på Internet SAMT
    via en god vän som är Tysk och med mycket goda kontakter inom Tyska
    försäkringsvärlden. Och all info. pekade mot att det var en bra handlare att ha
    att göra med. Gissa om vi blev förvånade.

Summerar man alla ovanstående
    punkter i punktform blir detta resultatet:

1. Villkorsändring
    EFTER överenskommelse där Niese ställde krav på avslut innan januari månads
    utgång trots att de själva inte kunde klara att ha bilen klar till
    dess.

2. Service ej utförd trots stämpel i servicebok och muntlig
    bekräftelse på att den var gjord = Lögn & bedrägeri!

3.
    Serviceprotokoll på utförd service finns ej, trots säljarens ord på att det
    levereras först 4 veckor efter utförd service = Lögn.

4.
    Byte hydraulolja till koppling ej utförd trots Fiats serviceinstruktion och
    överenskommelse.

5. Fjärrkontroll centrallås fungerar ej trots
    säljarens mailsvar att allt fungerar.

6. Låsfunktionen nedfällbar
    säng fungerade ej korrekt trots säljarens mailsvar att allt
    fungerar.

7. Strömställaren till trappstegsbelysningen in till
    sovdel fungerar ej trots säljarens mailsvar att allt fungerar.

8.
    Antenn till radio saknas och ordnades ej fram trots utlovat av
    säljaren.

9. Niese plockar bort 1st. inkopplad gasflaska från
    bilen utan att meddela oss (kunden). Resultat = Vi vaknar med kall bil
    kl. 03:30 utan gas.
    10. Niese spolar ej rent färskvattentanken innan
    fyllning = vi blev magsjuka.

11. Toalett ej riktigt
    rengjord.

12. Ägaren påstod att tid var bokad för att fixa
    ägarbyte/skyltar och att vi var tvungna att åka med. Ej sant, nummerlappssystem
    = ej tidsbokning, vi behövdes aldrig på plats säljaren skötte
    allt.

13. Ägaren (Ägaren) är nonchalant när han svarar ”Jag hämtar
    er om jag hinner”, trots att Säljaren (säljare) lovat hämta oss vid hotellet.
    Ägaren kom dessutom 20 minuter för sent.

14. Ägaren riskerar våra
    och sitt egna liv när han kör långt över gällande hastighetsgräns på
    vinterväglag när han skjutsar oss till Niese Caravan. Inget säkerhetstänkt och
    mån om andras liv där inte.

Som motpol kan nämnas att när vi förra gången
    köpte bil i Tyskland (2011) hade vi att göra med en fantastiskt bra firma vid
    namn Wohnmobile Arena. Totalt motpol till Ägaren och Säljaren Watzlaw

Inlägget är redigerat av admin då det bryter mot vår regel att inte hänga ut personer i forumet. Personnamnen är utbytta mot "Säljaren" och "Ägaren"
    Dessutom har dessa personer hängts ut med bild och det ser vi extra allvarligt.
    Vi beklagar djupt vad du råkat ut för och hur du blivit behandlad men hoppas givetvis att du läser våra regler noggrant och håller dig inom dom ramarna i fortsättningen.

Moderatorer: Lars Näss & Gomer Swahn
    Senast redigerat av Gomer Swahn den 2018-03-28 klockan 16:50.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Forserum

2 Ej tillåtet!

Sv: Undvik Niese Caravan gmbh & co. kg

Har läst din sorgliga historia, en av de märkligaste jag faktiskt läst när det gäller att köpa något. Frågan är varför ni köpte av dem. Alla varningsklockor ringde tycker jag när ni var där och med det bemötandet hade jag lyft kvickt som en avlöning. Det finns massor med andra firmor att handla av exempelvis den ni anlitat förra gången. Tråkigt.
    Senast redigerat av Hans Lundborg den 2018-03-28 klockan 08:41.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Linköping

1 Ej tillåtet!

Håller med föregående talare, mycket trist historia! Jag är också lika förvånad att ni slutförde affären trots att ni misstänkte att inte saker var åtgärdade. Ok om man vill "ta risken" och stå för sakerna själv för att priset eller bilen är så attraktiv.
    Bara en lite varning att lägga ut namnuppgifter och foto i ett sånt här inlägg. Det skulle kunna betraktas som "kränkande" legalt sett (trots att ni säkert har så rätt i sakfrågan).

3 Ej tillåtet!

Normalt har vi som rutin att stänga trådar av den typen och kontakta motparten för att kunna bemöta kritiken.
    Sedan redovisar vi resultatet i gruppen. Vi tog dock beslutet att inte följa den rutinen när det gäller utländska företag.
    Det blir för jobbigt att hålla en dialog på engelska.

Vi lämnar därför den här tråden utan åtgärd.
    Trevlig Påsk alla!
    Admin
    "The grumpier you are, the more assholes you meet"
    Banksy

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar