Bild 4 Foto: Gomer Swahn
Resultat 1 till 22 av 22

Ämne: Fri Roaming

0 Ej tillåtet!

Fri Roaming

Läste i Aftonbladet att teleoperatörerna kommit överens om kostnaderna för roaming.

Finns det någon kompis som kan förklara vad det betyder för mig som konsument?
    // Max

0 Ej tillåtet!

Sv: Fri Roaming

Tack Bosse. Har lusläst ... Fortfarande något osäker. T.ex. Om jag har 10 GB surf i Sverige (oavsett operatör) för 250kr/mån så har jag det i alla EU-länder.
    Är det rätt fattat?
    // Max

0 Ej tillåtet!

Vet inte om det gäller andra operatörer, jag har Telenor frihet 50GB och alla 50GB kan jag nu använda i hela EU och förhoppningsvis även i framtiden.

0 Ej tillåtet!

Om jag förstår det hela rätt så blir roamingkostnaden 7,7 euro/GB från 15 juni i sommar och sedan sänks den till 2,5 euro/GB från 2022, så det är nog bättre att behålla Telenor Frihet i några år till. Eller har jag fattat helt galet????

1 Ej tillåtet!

Vad jag förstår är det grossistpriset man förhandlat fram. Vi som konsumenter kan använda de avtal om surf m.m. Som vi har med svenska operatörer i hela Europa utan några som helst extrakostnader.
    Rolf

0 Ej tillåtet!

Så om jag har ett abonemang som i inlägg 3 i t.ex Telia så kan jag använda det inom hela EU. Rätt ?

Orsaken till min fråga är att jag tycker det är märkligt att EU-administrationen kan ta ifrån afärsdrivande operatörer en stor inkommst utan att operatörerna kan kompensera sig.
    //Max

0 Ej tillåtet!

Hej.

Telenor Fritid verkar i mina ögon bra.

Jag vill gärna binda mig för ett avtal men osäkerheten är stor vad andra bolag kommer att erbjuda.

Finns det något annat bolag som i dagsläget kan jämföras med Telenor Fritid?

1 Ej tillåtet!

Jens ... nej ... utan tvekan inte. Vi har sedan vår resa började i september haft Frihet. Funkat klockrent.

Ingen har hitintills svarat på frågan " vad betyder fri roaming" det hänvisas till olika länkar med texter från komissionen men ingen verkar klara av att tyda ... Vad innebär det för mig.
    //Max

1 Ej tillåtet!

Om ni läser på Telias hemsida om surf i EU så är det som hos alla andra inriktat mot surf i mobilen.
    Men....
    Om ni kollar på "Mobilt bredband" så kan ni se att man kan surfa med en Telia router i EU om man binder abonnemanget före 8 juni 2017!
    Men.....
    Dom abonnemangen som visas (som 20 GB 199 kr/mån) kan bara tecknas efter 8 juni och få är det för sent för EU surf.
    Då.......
    Gör man som jag gjorde idag; Beställer mobil surf enligt gamla (idag gällande och det som ligger i Telia butikens kassasystem) typ 12 GB för 149 kr/månad. Sedan måste man också köpa ny router för att kunna binda i 24 månader. Jag köpte en Netgear AC790S som klarar 4G+ och som kan styras enkelt via en App. Mistänker ayt man måste in och pilla på inställningarna när man kommer till annat land.
    Alltså....
    Har jag nu EU surf via router i 24 månader!
    Och.....
    På telefonsidan har jag köpt ett dyrare abonnemang från Tele2 där man ringer gratis i Sverige och EU och kan surfa 30 GB i Sverige och 9 GB i EU med mobilen. Till detta abonnemang får man gratis ett data Sim kort som jag satt i mon mobila Tele2 router och kan då dela på de 30 GB/mån som är i abonnemanget (men bara i Sverige då). I och med detta har jag kunnat säga upp mitt förra Tele2 mobilt Internet 40 GB som kostade 249 kr/mån. Netto kostnad för Tele2 med fria samtal och 30 GB i Sverige (9 GB i EU) blir skitbra.
    Långt inlägg, men....
    Passa på med Telia före 8 juni!
    Hasse

3 Ej tillåtet!

Nu har vi varit i Tyskland, Frankrike, Spanien och nu Portugal med mobilt Internet via router. Dels Telia, dels Tele2. Har fungerat över förväntan. Till Tele2 routern har jag 2 antennspröt på taket vilket gjorde att vi hade Internet även efter Mosel.
    Nu vid månadsskiftet nollställde Tele2 och gav mig nya 30 GB (inte 20 som det står i reglerna för EU). På Telia fick jag behålla min sparade surfpott. Kors i taket.
    Vi får se hur det utvecklar sig. Surfmängden Per månad räcker gott om man inte tittar på SVT Play i timmar.
    På det flesta ställen har man nu byggt 4G! Efter Mosel 3G.
    Hälsningar "nöjd kund"

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Hasse Forsberg Visa inlägg
    Nu har vi varit i Tyskland, Frankrike, Spanien och nu Portugal med mobilt Internet via router. Dels Telia, dels Tele2. Har fungerat över förväntan. Till Tele2 routern har jag 2 antennspröt på taket vilket gjorde att vi hade Internet även efter Mosel.
    Nu vid månadsskiftet nollställde Tele2 och gav mig nya 30 GB (inte 20 som det står i reglerna för EU). På Telia fick jag behålla min sparade surfpott. Kors i taket.
    Vi får se hur det utvecklar sig. Surfmängden Per månad räcker gott om man inte tittar på SVT Play i timmar.
    På det flesta ställen har man nu byggt 4G! Efter Mosel 3G.
    Hälsningar "nöjd kund"
    Vad har du för antenner och hur har du satt fast dom även dragit kabeln

0 Ej tillåtet!

På taket 2st 29cm 6db magnetfotsamtenner från Loh electronics.Viktig köpa med rätt kontakt samt att dom klarar alla frekvenser; 800-2700Mhz.
    Magnetfot mot glafiber? Köpte en sk spikmatta i galvat stål som jag satt fast med mycket dubbelhäftande tape. Magnetfoten fick lite eltape också.
    Sladdarna ner genom stora takluckan.
    Allt detta ett provisorium.
    Senare blir det riktiga jordplan i aluminium (allt limmas då) och en riktig genomföring i taket.

0 Ej tillåtet!

Som jag ser det är inte utrustningen problemet. Den går att köpa och är en engångskostnad. Problemet är 4 månadersgränsen. I dagsläget är inte heller AllTele säkra på vad som gäller för dom. Som skrivet i en annan tråd fick jag i slutet av april försäkrat av Telia (skriftligt) att ingen 4 månadersgräns fanns.
    Två veckor senare fanns plötsligt begränsningen.
    //Max

0 Ej tillåtet!

Vi kommer att hålla ögonen öppna och rapportera om Telia resp Tele2 ändrar datavolymen på våra mobilt Internet routers. Efter första månadsskiftet fick vi 30GB (= abonnemanget) från Tele2 och från Telia +12GB (= vårt anonnemang) + den pott som vi inte förbrukat i Sverige. Totalt har vi 90GB med Telia. Vi får se hur det utvecklar sig. Den 15 februari passerar vi 4 månader. Spännande. Har ett Tele2 abonnemang som vi inte slagit på roaming i som vi kan dra igång då efter 4 månader. I Portugal kan man köpa Kanguro för 1€ dag och obegränsad surf (I alla fall i våras). Vi meddelar vad som händer. Hälsningar från en som nu är bortskämd att alltid ha surf i husbilen.....

0 Ej tillåtet!

Roaming på eller inte saknar betydelse enligt Telia och Telenor. När telefonen första gången registreras på en mast utanför Sverige startar 4: månaders klockan.
    Cirkus ...
    //Max

1 Ej tillåtet!

Om mobiltelefonoperatören följer EUs regler för "fair-use-policy" gäller följande:

Obs! 4-månadersregeln innebär inte att man kan räkna med att ha fri roaming utomlands inom EU i 4-månader! Betänk följande stycke: "Om du under den här perioden har varit mer utomlands än hemma och använt mobilen mer utomlands än hemma" [europa.eu/youreurope/citizens/consumers/telecoms-internet/mobile-roaming-costs]. Således om man har förbrukat lite trafik i Sverige och förbrukar mer trafik utomlands inom EU kommer kan den fria roamingen upphöra redan efter 2-månader, då man under de senaste 4-månaderna har vistats mer utomlands än i Sverige och har förbrukat mer trafik utomlands än i Sverige. (campingforum.net - Tillämpning av 4-månadersregeln inom EU)

1 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Per Hanson Visa inlägg
    Om mobiltelefonoperatören följer EUs regler för "fair-use-policy" gäller följande:

Obs! 4-månadersregeln innebär inte att man kan räkna med att ha fri roaming utomlands inom EU i 4-månader! Betänk följande stycke: "Om du under den här perioden har varit mer utomlands än hemma och använt mobilen mer utomlands än hemma" [europa.eu/youreurope/citizens/consumers/telecoms-internet/mobile-roaming-costs]. Således om man har förbrukat lite trafik i Sverige och förbrukar mer trafik utomlands inom EU kommer kan den fria roamingen upphöra redan efter 2-månader, då man under de senaste 4-månaderna har vistats mer utomlands än i Sverige och har förbrukat mer trafik utomlands än i Sverige. (campingforum.net - Tillämpning av 4-månadersregeln inom EU)
    Ja vi har förbrukat mer än i Sverige för nu är vi 100% i husbilen, inte hemma. Hoppas inte regeln tolkas till 100% av Telia och Tele2. Jag håller er uppdaterade hur det går för oss. Just nu Idol via Telia mitt ute i landet i Portugal. Funkar fint. Återkommer.

2 Ej tillåtet!

Vi står nu på en ställplats i Spanien (Rincon) med ovanligt bra Wifi och har testat att streama SVT nyheter och Bonde söker fru. Blockerat för utlandet!
    Men....
    Kör jag via min Telia respektive Tele2 router så kan jag se blockerade program. Grymt bra.
    Alltså kör dom VPN (tunnel till Sverige) så SVT resp TV4 tror jag är hemma.
    Heja! Återkommer vad som händer nästa månadsskifte och i februari då det blir 4 månader EU surf.
    Hasse

0 Ej tillåtet!

Patade med Alltele nyss. Dom har 3 månadersgräns. Därefter 7,4 öre Mb. Snaran dras åt.

Å andra sidan kvittar det ... 4 månader utan roamingkostnad och sen får man betala. Inga problem så länge operatörerna inte stänger av.
    Eller vad tycker ni? // Max

1 Ej tillåtet!

Nytt månadsskifte "rapport" om mobilt Internet via router;
    Tele2: fick nya 30GB enligt abonnemang. Ingen surfpott vilket inte heller var lovat.
    Telia: fick nya 12GB enligt mitt abonnemang och behålla sparad surfpott.
    Gjorde av med totalt ca 40-50GB i november genom mycket streama TV och för att testa gränserna som det pratats om tidigare; 20GB.
    4-månaders förbrukningsperiod i EU infaller i mitten på februari. Då får vi se.
    Står nu i Torre del Mar. Campingen Wifi ger 1Mbps vilket inte räcker för att streama TV..
    Både Telia och Tele2 ger uppåt 20Mbps i 4G men har sina svackor där man får klicka igång igen stream TV efter reklam.
    Men vilken frihet att kunna se sport och nyheter som är blockerade för utland. Både Tele2 och Telia kör tydligen VPN (tunnlat) så SVT tror man är i Sverige.
    Nästa steg är att ta min gamla mobil utan SIM-kort och låta den via husbilens nu ständigt påslagna WiFi ta in och streama bra musik som Dagnys Jukebox via bilradion.

1 Ej tillåtet!

Just nu (20:00) mätte jag 46 Mbps på Tele2 med 2 antenner på taket. Grymt i Torre del Mar i Spanien. Dom har verkligen byggt ut 4G här det senaste året.
    Hoppas vi överlever 4-månaders gränsen i februari.
    Vi har 30GB per månad men det går åt mycket när man streamar SVT el TV4 play.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar