Bild 7 Foto: Gomer Swahn
Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 51 till 75 av 77

Ämne: Fri Roaming

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

1 Ej tillåtet!

Sv: Fri Roaming

För "nytillkomna" i denna tråd och som kanske inte funderat så mycket på EU-Roaming så hittade jag denna PDF-fil.
    Bifogade filer Bifogade filer

0 Ej tillåtet!

Har presis avslutat På spåret. Vi har passerat Telias 20 Gb. Hastigheten enl BBK var under 1Gbit/s så det buffrade en del. Har ni motsvarande erfarenhet?
    //Max

1 Ej tillåtet!

Nya Gb i burken. Buffrar fortfarande en del trots bra fart. 20 Gb gränsen är i alla fall inget problem. Än ...
    //Max

1 Ej tillåtet!

Fick lite tipps i tråden, tog ett tag att fatta men genom att ändra inställningarna i SVT play kan dataförbrukningen minskas avsevärt. Minskad förbrukning med bibehållen bildq. är bra. Nu kan hustrun titta på Fröken Friman.
    Bra att man kan dela kunskaper och erfarenheter.
    //Max

Husbilskompis Bo Petterssons avatar
    Stad/Ort
    Västerfärnebo

0 Ej tillåtet!

Någon som använt Alltele i mer än tre månader? Vi tecknade avtal med dom men dom svarar inte på mail och vi har ingen telefon i Marocko. Finns dom kvar eller har dom tagit pengarna och flytt? Mycket vänliga innan vi tecknade avtalet men nu - samma kålsupare som övriga operatörer?

1 Ej tillåtet!

För dom som åkte månadsskiftet okt/nov borde 3 mån infalla i närtid. Jag känner ingen mer än ni som har Alltele. Ni får nog inga svar förrän. ni lämnar Marocko.
    som tidigare skrivits är ni "hemma" nu.

0 Ej tillåtet!

Fri Roaming gäller enbart inom EU. Marocko är inte inom EU på något sätt.
    (Detta med anledning till trådens ämne)

Oavsett det, så kanmamn ju tyclka att de borde svara på mail. De flesta företag i branchen jag har haft kontakt med brukar svara på mail inom en till två veckor. De prioriterar helt enkelt inte den kanalen utan ser det som frågor med låg prio. Antagligen för att de som har mer bråttom ringer in (vilket kan vara problem om man saknar telefon...)
    -- Jag kan stava, men inte min ipad... --
    Många verktyg - en installation: - Ninite -
    Guide: iPad och POI import? - Till iGO MyWay -
    -- Whatever floats your boat --

1 Ej tillåtet!

I dag är det 4 månader sedan vi kom till GC. Ska bli intressant att se vad som händer om det händer.
    //Max

Stad/Ort
    Västerfärnebo

0 Ej tillåtet!

Alltele svarade i går att de haft problem med sina mail som inte kommit fram? De ligger efter flera veckor. Svarade på mina frågor i dag!

1 Ej tillåtet!

Och vad svarade dom??
    //Max

Stad/Ort
    Västerfärnebo

0 Ej tillåtet!

Svar från Alltele; "Beklagar att du inte fått svar. Om du vill ha surf nu i februari kan du bara svara på detta mejl med vilken mängd surf du vill ha. Du debiteras månadsvis för din surf. Alla uppsägningar av surf sker via nästkommande månadsskifte. Så om du till exempel hör av oss den 15e i en månad kommer vi ta bort din surf vid månadsskiftet därefter. Du kan säga upp ditt abonnemang genom att kontakta vår uppsägningsavdelning på 0910-79 80 00. När vi avslutat ditt abonnemang kan du inte portera ut det, du måste portera ut ditt nummer från oss till en annan leverantör medans ditt nummer fortfarande ligger öppet och aktivt hos oss. Till exempel om du säger upp ditt abonnemang hos oss till den 5e mars kan din nya operatör ta över numret den 5e mars och samma dag stänger vi ner ditt abonnemang här hos oss."

1 Ej tillåtet!

Jag tror att det kan vara så att ju större operatör ju sämre "koll" T.ex på vårt Telia ... när våra 20 GB är slut dras det från den sparade potten. Telenor ... när jag förbrukat 11 av 15 GB får jag ett SMS som säger "nu har du 4 GB kvar, den x/xx får du 15 nya"

Ingen av våra operatörer har nämt 4 månader så här långt.

Bosse ... det enklaste för dig måste vara att betala och sedan byta hemma.
    Hasse ... har du hört något från dina operatörer?
    //Max

3 Ej tillåtet!

SMS från Tele2 när 80% kvar och när 0%. Inget annat har hänt med Tele2. Få se 15/2 då det blir 4 månader.
    Mitt Telia tuggar på. Får SMS till routern att jag har max 20 GB i utlandet men jag har använt mer pga av sparad pott.

4 Ej tillåtet!

En reflektion om teknikutvecklingen och Internet:

Förra vintern så fick vi köpa Spanska SIM kort till vår router för att få Internet. Dyrt och mycken byråkrati. Några kompisar hade Telenor Frihet och kunde till och med se sändningar på SVT som var blockerade för utlandet. Detta för att Telenor hade en VPN-tunnel till Sverige så SVT trodde att dom var i Sverige.
    I år har vi Tele2 via en router och antenner på taket vilket gör att Internet funkar till och med i Moseldalen.
    Vårt Tele2 går via VPN-tunnel till en central i Gävle. Streamar vi P4 så hör vi alltså vår hemmakanal P4 Gävleborg. Häftigt.
    Men så var det det här med OS. Det går ju på TV5 så det kan man ju inte se utan speciellt abonnemang. Räddningen är då P4.
    Så vår Tele2 router är ansluten till 12V och är alltid påslagen. P4 på mobilen kopplat till bilradion och vi kunde höra hela OS Sprint på vägen från Gibraltar till Cadiz. Häftigt!

Det sägs att parabol på husbil är ute och ersätts av Internet.

Idag har jag följande reflektion:
    Vår dåliga bilradion med antennen som är en tråd under instrumentbrädan. Skall man köpa ny radio och sätta antenn på taket?!
    Nej nu streamar man radio via Internet.

Om 2 dagar har vi kört Tele2 och Telia roaming i 4 månader i EU. Få se vad som händer - stängs vi av?!
    Undrar vad som händer om ett år. 100 GB obegränsad tid...... Teknikutveckling!

På torsdag börjar 10km med Kalla redan 07:30 på P4. Jobbigt att vara pensionist...

Hörs! Hasse
    Senast redigerat av Hasse Forsberg den 2018-02-13 klockan 22:49.

3 Ej tillåtet!

Nu har vi haft Telia och Tele2 roaming på i EU i drygt 4 månader. Inget avstängt. Inga meddelanden eller synliga och stora fakturor.

1 Ej tillåtet!

Samma här. Ser med tillförsikt tiden an med internet.
    //Max

2 Ej tillåtet!

Vänner till oss som är i Spanien fick i går meddelande från Telenor. Fri roaming är nu slut och till detta fogades en prislista. Bara att vänta ...

0 Ej tillåtet!

Häromdagen var det sex månader sedan vi åkte över Öresundsbron och lämnade Sverige. Samma dag fick vi det trevliga, lite käcka meddelandet från vår svenska mobilleverantör Halebop.

” Välkommen till Spanien! Här surfar du, ringer, skickar sms och mms för samma pris som inom Sverige.....”

TommyD

1 Ej tillåtet!

5 månader i dag med fri roaming. Tror att det bara är en tidsfråga. Många av våra vänner som har Telenor har fått SMS att nu kostar det pengar.
    Undras hur urvalet sker?
    // Max

1 Ej tillåtet!

Sista dygnet på GC. Fortfarande fri roaming. Får ett SMS med jämna mellanrum ... Välkommen till Spanien.
    //Max

1 Ej tillåtet!

Vi har nu passerat 7 månader och vårt svenska Halebop, Telias lågprisprodukt, fungerar som vanligt på våra båda mobiler.

TommyD

2 Ej tillåtet!

Hemma igen efter 6 mån på GC. Fri roaming under hela tiden. Den här grejen har EU gjort bra.
    //Max

0 Ej tillåtet!

Nu 6 månader i EU med routers från Tele2 respektive Telia. Allt funkar, ingen strypning eller höga fakturor.
    Just nu i Reil vid Mosel. Tele2 routern med antenner på taket ger 4G med 12Mbps. Tyskland har alltså byggt ut sina mobilmaster det senaste året. Likadant i Spanien och Frankrike.
    För ett år sedan hade jag stora problem i Reil att koppla upp mot banken via tyska Vodafone och 2G/3G.
    Vi kan nog stänga denna tråd nu. Roaming (om ej fritt för man betalar ju flera hundra i månaden för abonnemangen) fungerar utmärkt i EU.
    Vi får hålla ögonen öppna för vad som händer till nästa år.... mer surf.. lägre pris...
    Over and out
    Hasse

3 Ej tillåtet!

Tycker inte att vi ska stänga tråden. Kan vara av intresse att fortsätta nästa vinter. Jag tycker vi låter den vila.
    // Max
    PS. Det här är något som EU gjort riktigt bra. DS.

2 Ej tillåtet!

Håller med dig Max, en intressant tråd där inte minst Hasse Forsbergs inlägg varit givande och gett oss kunskap.

Vi själva rullar just nu in i Sverige över Öresundsbron, efter 7 månader och 22 dagar. Vi har inte haft några som helst problem med våra svenska abonnemang under den här tiden, fungerat perfekt hela tiden.

Vi har Telias lågprisprodukt Halebop.

Däremot vår spanska leverantör Movistar/Telefonica skickade ett sms efter att vi varit i Frankrike 7 timmar, meddelade att vi förbrukat mb’s till extra kostnad på 18 Euro och när vi kommit upp till kostnaden 50 Euros stryper man farten om vi inte kontaktar Movistar och ger ok på att man kan debitera mer än 50 Euros! Trött man blir, skall kolla upp det men nu är roamingen på de spanska telefonerna avslagen, precis som ”förr i tiden”.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar