Bild 10 Foto: Gomer Swahn
Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Partikelfilter

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Göteborg

0 Ej tillåtet!

Partikelfilter

Partikelfilter??? Är det en fördel eller bättre utan?? Fiat 2013 130Hk

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Trelleborg

1 Ej tillåtet!

Sv: Partikelfilter

Vi hade en fiat med 3,0l motor 2010 års modell,på den tiden fick man välja med eller utan partikelfilter då min hustru är åt det miljömedvetna hållet
    valde vi med.Det var ett av dom sämsta val vi gjort i vårt husbilsliv.oljebyte melan 600-900mil med åteställning med dator.Vi böt bort bilen.

1 Ej tillåtet!

Kan inte heller se någon fördel med partikelfilter i en husbil.

Husbilskompis Lars Jacobssons avatar
    Stad/Ort
    Landskrona

1 Ej tillåtet!

För oss ställde partikelfiltret till det precis som Kurt skrev. Ideliga oljebyte eftersom oljelampa började lysa efter 6-700 mil. Orsakade stopp på motorvägen utanför Munster och bärgning till Fiatverkstad där man kallt konstaterade att det hela berodde på partikelfiltret. Den gången betalade Fiat för oljebytet men vid senare upprepning av felet ville man inte kännas vid något fel.
    Efter detta bytte bi bil och fick en utan partikelfilter. Efter bytet har allt fungerat utan problem.
    Den enda gång jag backar är när jag tar sats!

1 Ej tillåtet!

Instämmer i Lars J:s inlägg. Vi hade problem just med oljebyten alldeles på tok för ofta. Inga fler partikelfilter för vår del så länge man inte programmerat bort buggen när det gäller oljebyten.
    Det som inte går, det går det också. Det tar bara lite längre tid.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Svenljunga

2 Ej tillåtet!

Vad är det för miljölklass på era bilar utan partikellfilter? Uppfyller dom kravet för Grönt märke i Tyskland?

Stad/Ort
    Landskrona

1 Ej tillåtet!

Vi har en Niesmann Arto årsmodell 2011 och vi har den gröna dekalen, alltså en 4:à
    Senast redigerat av Lars Jacobsson den 2017-01-13 klockan 22:51.

2 Ej tillåtet!

Det finns ingen skatteberäkning som ser till partikelutsläpp.
    Det finns ingen nyanseringen i klappjakten på dieselbilar i dag, alla dieselbilar blev över en natt ondskan själv pga någons påhitt.
    Vårt partikelfilter har inte givit oss några problem med oljebyten men väl stora problem med en sensor som vi fått byta två gånger på 4år.
    Som lasse skriver så gör tyska städer såhär långt ingen skillnad på euro 4 och 5 vad gäller gröna pricken för personbilar.

Så Partikelfiltret står inte direkt på pluskontot hos oss.

1 Ej tillåtet!

Har Fiat 3,0 motor med partikelfilter och automatlåda årsmodell -15. Vi har nu kört 3600 mil utan några som helst problem med partikelfilter.

2 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Leif Vernersson Visa inlägg
    Har Fiat 3,0 motor med partikelfilter och automatlåda årsmodell -15. Vi har nu kört 3600 mil utan några som helst problem med partikelfilter.
    Kanske har Fiat nu kommit tillrätta med partikelfilterstrulet, precis som man gjort med farthållarproblematiken på bl a 3-litersmotorn med automatiserad växellåda.
    Det som inte går, det går det också. Det tar bara lite längre tid.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Svenljunga

1 Ej tillåtet!

Interesant att höra att transportbilsdrivlinor utan partikelfilter som uppfyller Euro 4. Gäller detta för några andra drivlinor än Fiats? Jag vågar nästan att sätta en slant på att för transportbilar med VW-drivlinor krävs det är det partikelllfilter för att uppfylla Euro 4.

Det vore intressant att veta hur ni kör dom dieselbilar som har återkommande problem med partikellfiltret. Kåre har i tidigare trådar varit inne på att "gubbkörning" av moderna dieselmotorer skapar problem, bl.a. med regenereringen av partikellfiltret.

Stad/Ort
    Landskrona

0 Ej tillåtet!

Jag vet inte hur man definierar ordet gubbkörning. Vore bra med en förklaring.

Mitt körsätt i husbilen skiljer sig inte mycket mot körsättet i vår personbil, kanske drar jag mig för omkörning med husbilen beroende på dess sämre acceleration. Annars vad beträffar hastighet brukar den vara likvärdig och varvtal vid växling sköter automat, respektive robotlådan på eget ansvar. Tillägggas skall att det är dieselmotorer i bägge bilarna.

1 Ej tillåtet!

På min första husbil, 3 liter manuell med partikelfilter...massor med strul. Problemet försvann när jag började följa rådet -"du skall köra som om du vore budbils-chaffis!".

Nu har jag kört min 2012a med robotväxel 4500 mil. Inga problem!

Janne w

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Svenljunga

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av jan wallinder Visa inlägg
    På min första husbil, 3 liter manuell med partikelfilter...massor med strul. Problemet försvann när jag började följa rådet -"du skall köra som om du vore budbils-chaffis!
    Jo, att köra som en budbilschaffis är det raka motsatta mot vad jag avsåg med "gubbkörning".

0 Ej tillåtet!

Våran är en Fiat -07 130hk utan partikelfilter. Den uppfyller ändå Euro 4.

Husbilskompis Lars Erik Jonssons avatar
    Stad/Ort
    Sölvesborg

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Per Hanson Visa inlägg
    Interesant att höra att transportbilsdrivlinor utan partikelfilter som uppfyller Euro 4. Gäller detta för några andra drivlinor än Fiats? Jag vågar nästan att sätta en slant på att för transportbilar med VW-drivlinor krävs det är det partikelllfilter för att uppfylla Euro 4.

Det vore intressant att veta hur ni kör dom dieselbilar som har återkommande problem med partikellfiltret. Kåre har i tidigare trådar varit inne på att "gubbkörning" av moderna dieselmotorer skapar problem, bl.a. med regenereringen av partikellfiltret.
    Jag har Euro 4 på min Ford Transit plåtis, årsmodell 2010.

0 Ej tillåtet!

Hej
    Har ett grönt, 4, för Tyskland, kan man åka in i alla städer med Umweltzonen då?

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

0 Ej tillåtet!

Svaret får bli nja. Nu införs även blå zoner i Tyskland vilket vi som kör dieseldrivna husbilar inte kan få. Som jag förstår det är det bara nyttofordon med euro 6 (diesel) och bensindrivna bilar som kan erhålla det blå märket. Rätta mig gärna om jag missuppfattat detta.

Det kommer att finnas både ljus och mörkblått märke. Finns mycket att läsa på tyska sidor för den intresserade som vill följa diskussionen.

4 Ej tillåtet!

Tyskland skärper reglerna för diesel-bilar.

ADAC har nyligen publicerat fakta om de skärpta reglerna för diesel-bilar. Euro 4 som de flesta har räcker knappast om du måste köra in i en stad under vädermässigt inversionstillstånd. Möjligen kan undantag medges för genomresa med husbilen.

Förbundsförvaltningsdomstolen har bekräftat att körförbud i allmänhet är tillåtet för kommuner att tillgripa endast om gränsvärdena för kväveoxid (NOx) som är klassificerade som hälsofarliga riskerar att överskridas. Men det anses vara det ultima stadiet, så det ska betraktas som det sista möjliga steget. Dessutom måste körrestriktioner vara proportionerliga och får inte införas på en gång. Du bör vara medveten om dessa tio fakta om de planerade körrestriktionerna:

1. Körförbud kan endast förväntas på enstaka ställen och tillfällen. Vid införandet av körförbud spelar väderförhållandena en roll: inversion alstrar dålig luft.
    2. Det kan vara avstängt i hela zoner, men ibland bara enskilda gator. Även tillfälliga förbud är tänkbara.
    3. Körförbud får prövas omedelbart för Euro 4 fordon. Enligt Baden-Württembergs transportminister Winfried Hermann, får de emellertid inte tillgripas förrän i slutet av 2018.
    4. Euro 5-fordon, som registrerats före den 28 februari 2018, kan inte beläggas med körförbud förrän den 1 september 2019. Många husbilar hör till denna kategori, av politiker ofta kallade "gamla stinkers".
    5. Enligt tillverkarorganisationen CIVD uppfyller bara fem procent av de nuvarande godkända husbilarna Euro 6 och 15 procent Euro 5-standarderna.
    6. Det kommer sannolikt ges undantag för hantverkare eller vissa grannskapsgrupper. Även resor med husbilar för fritidsändamål nämns som undantag. Kommunerna kan bevilja sådana undantag om det säkerställs att de inte äventyrar luftföroreningsbekämpningen, det vill säga syftet med körförbuden.
    7. För att få en rikstäckande likformig lösning diskuteras fortfarande det blå märket. Förbundstransportminister Andreas Scheuer eftersträvar dock andra möjligheter.
    8. Filtertillverkare som HJS, Twintec och Oberland Mangold bedyrar att deras filter filtrerar bort en betydande del av föroreningarna från avgaserna. Det saknas likväl ännu fastställda normer från den federala regeringen.
    9. Enligt ADAC kan upp till 70 procent mindre utsläpp av föroreningar uppnås i stadsområden och upp till 90 procent om fordonet eftermontering av med sådana filter sker.
    10. Den tyska organisationen Omvärldshjälpen har stämt städerna Stuttgart och Düsseldorf, eftersom de två städerna regelbundet överskrider EU:s fastställda gränser på 40 mikrogram NOx per kubikmeter luft. För Düsseldorf är därför inte begränsade körrestriktioner för vissa dieselfordon uteslutna. För Stuttgart övervägs ett årligt förbud mot alla motorfordon med dieselmotorer under utsläppsklassen Euro 6.

Info 2018-05-02: ADAC FAQ om diesel körförbud
    Senast redigerat av Peter Andersson den 2018-05-03 klockan 08:26. Anledning: felskrivning

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar