Bild 5 Foto: Gomer Swahn
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Vad gör man vid möte med rullskideåkre

0 Ej tillåtet!

Vad gör man vid möte med rullskideåkre

Körde i somras på E45 i norr.
    En lång brant uppförsbacke ingen vägren och relativt smal väg.
    Jag ser att jag möter en rullskideåkare som kommer mot mig i en faslig hastighet, säkert 30 - 35 km/h dvs på sin vänstra vägsida, och därmed utför. Han försöker bromsa med stavarna, och jag ser inga möjligheter att själv köra vänstertrafik då jag möter bussar, timmerbilar och andra husbilar.

Jag väljer att stanna på min högra sida.
    Skall rullskideåkaren smälla in i min motorhuv? Han klarar inte att stanna utan reser rätt ner i vägrenen, som är väldigt djup men inte så brant.
    Han klarar sig bra.

Lagen om högertrafik säger glasklart: högertrafik gäller alla, alltid och överallt.
    Behöver en rullskideåkare inte ha broms?
    Varför kör han på vänster sida? i 30 - 35 km/h

Vad skulle jag har gjort annat än att stanna på min högra sida?

Roy

0 Ej tillåtet!

Sv: Vad gör man vid möte med rullskideåkre

Rullskidor räknas samma som gående, men om hastigheten är högre än gångfart så skall man köra på höger sida.

0 Ej tillåtet!

Intressant fråga. Jag skulle också stannat som du. Skadorna på åkaren vid en eventuell krock måste bli mindre än om bilen också har fart.
    Är han att betrakta som fordon?
    // Max

Börje hann före.

1 Ej tillåtet!

Nja, höger sida om farten är högre än gångfart och om det är lämpligare. Källa: https://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm#K7
    Följande gäller vid möte. Källa: https://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm#R16
    Det finns inga krav på broms på rullskidor och inte heller på att rullskidåkaren ska behärska olika bromstekniker till viss grad.

Så vad göra i trådskaparens situation? Stanna så långt till vänster som möjligt så att rullskidåkaren förhoppningsvis kan passera på innersidan? Försöka anpassa farten så att mötet sker när det är en lycka i den mötande trafiken för att på detta sätt kunna överskrida mittlinjen?

1 Ej tillåtet!

Man kan ju fråga sig hur vänsterkörande "promenerande" gör i rondeller? Kör de "vänsterregeln" i de fall där högerregeln gäller?
    Man ser ofta cyklister som kör vänster, tydligen i tron att de är promenerande...
    Joggare med pannlampa springer på vänster sida och visar därmed vitt ljus mot färdriktningen.
    Konstig regel det här med vänstertrafik för vissa trafikanter. Som verkar väldigt otydlig.
    Vilket ofta missuppfattas och man tror att vänstertrafik gäller gående.

Som jag nämnde fanns ingen chans att gå ut i vänster då jag mötte timmerbilar bussar och husbilar på en relativt smal väg.

Det talades en tid om att rullskidor, inlines, brädor etc var klassade som cyklar, och skull därmed ha ringklocka, lyse, broms etc.

Dock lagen om högertrafik säger att "högertrafik gäller alla alltid och överallt".
    Dvs även med kundvagn på ICOM där inga huvudleder finns och högerregeln borde gälla i korsningarna.

Roy
    Senast redigerat av Roy Nordqvist den 2017-01-06 klockan 09:34. Anledning: felstafvning

0 Ej tillåtet!

Nu är det ju så att Gående skall eller får gå på vänster vägren, alternativt skall han använda gång eller cykelbana.
    Om vi då ser vad man menar med vägren så är det vägen utanför vägrensmarkeringarna, de korta vita strecken, ut till skogen. (Dvs där "vägrenarna" går och betar i norrland....)
    Ibland är vägrenen inte asfalterad, kanske bara 20 cm. Där ryms knappat en barnvagn eller rullskideåkare, inte heller en promenerande familj. En gående kan mycket väl gå i gräset utanför asfalten och en bít ut i gruset, dvs på vägrenen.
    Att använda körbanan som vänster vägren må väl därför inte vara riktigt som man tänkt sig????
    Rullskidor rulle inte så bra på vägrenen som inte har asfalt....

Roy

0 Ej tillåtet!

Se inlägg #4, första länken som hänvisar till 7 kap, 1 par. Där står:
    7 kap. Bestämmelser för gående på väg
    1 § Gående skall vid färd på väg använda gångbanan eller vägrenen.
    Om det inte finns någon gångbana eller vägren, skall gående använda cykelbanan eller körbanan. Detsamma gäller sådana trafikanter som avses i 1 kap. 4 § andra stycket om gångbanan är smal eller utrymmet på den är begränsat på annat sätt eller om det finns andra särskilda skäl för det.
    Gående som använder vägrenen eller körbanan skall om möjligt gå längst till vänster i färdriktningen. Den som åker rullskidor, rullskridskor eller liknande och som färdas med högre hastighet än gångfart skall dock färdas längst till höger om det är lämpligare.
    De som går i grupp under uppsikt av en ledare eller i en procession skall om det är lämpligt använda vägrenen eller körbanans högra sida i färdriktningen. Om gruppen består av barn som går högst två i bredd, skall om möjligt gångbana, vägren eller cykelbana användas.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar