Bild 10 Foto: Gomer Swahn
Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Frågor angående import från Tyskland!

0 Ej tillåtet!

Frågor angående import från Tyskland!

Hej och tack för alla inlägg här på husbilskompisar man lär sig så mycket angående import av HB från Tyskland bla.
    Jag har hittat en där nere nu och har några frågor som kanske någon har svar på?
    Den bil jag tittar på är en Adria Matrix Supreme 2015 och har rullat 3500km och har en totalvikt på 3800kg.
    Min fråga är om det är ett problem att den rullat så pass lite och är det något problem att den väger över de magiska 3500kg?
    Hur är det med Gasol certifkat? om bilen är godkänd i Tyskland? för det säljs ju identiska här i Sverige borde det väl ej bli några större problem eller?
    Tar tacksamt emot alla svar och kommentarer från kompisar.

MVH Kent

1 Ej tillåtet!

Sv: Frågor angående import från Tyskland!

För att importera från Tyskland och betala tysk moms 19% måste bilen vara regad minimum 6 mån och rullat minimum 600 mil, den du tittar på har rullat 350 mil och då får du betala svensk moms 25%.
    Det är mätarställning på köpehandling som gäller.
    Totalvikten har ingen inverkan vid import.

0 Ej tillåtet!

Tack så jätte mycket Bosse. Vet du hur man gör med den svenska momsen skall det fixas innan man far ner och köper bilen eller kan man ta det när man kommer hem?
    En fråga som dyker upp, går det att försäkra bilen i Sverige innan jag köpt bilen alltså när jag skall köra hem den?
    Drar säljaren av den Tyska momsen vid en affär eller behöver jag kontakta myndigheterna där nere?

Tackar på förhand för din hjälp!

// Kent

1 Ej tillåtet!

Köpte husbil för ca 9 år sen och betalade Svensk moms körde hem och fixade momsen i Sverige men minns inte exakt hur jag gjorde.
    Betalade ingen Tysk moms till säljaren i Tyskland, säljaren hörde av sej efter några månader och ville ha papper på att jag betalt Svensk moms.
    Jag försäkrade bilen innan köp hos länsförsäkringar med chassienummer eftersom jag saknade reg-nr.
    Köpte bil 2015 och försökte försäkra innan köp hos Folksam men fick nej de försäkrade inte bilar utan reg-nr.
    Har upplevt att vissa säljare vill att man betalar tysk moms som man får tillbaka senare, har inte själv köpt på detta vis.
    Har köpt 3 bilar i Tyskland och köper nu bara bilar så jag betalar Tysk moms.
    Köper du av Tysk handlare så vet dom hur det går till med Tysk 30dagars försäkring och brukar vara hjälpsamma med myndighetskontakter.
    Tänk på att Tyska exportförsäkringar endast är trafikförsäkring.

0 Ej tillåtet!

Tack så jätte mycket Bosse. Jag kommer titta vidare på detta och se om jag kan göra en deal med säljaren på plats.
    Tackar för din hjälp!

// Kent
    Senast redigerat av Kent Syrtén den 2016-02-25 klockan 10:34.

0 Ej tillåtet!

0 Ej tillåtet!

Super bra Bosse, nu börjar det klarna med vad jag skall göra.

Tack så mycket för hjälpen!

0 Ej tillåtet!

Jag importerade en Adria Matrix 680 SL från Tyskland förra året. På plats ringde jag runt till några olika Svenska försäkringsbolag, och IF var de enda som erbjöd exportförsäkring på endast Chassienumret. Inte billigt, 3000:- SEK för 14 dagars försäkring, men med tanke på vad bilen kostade tycker jag att det var värt varenda krona. Den Tyska exportförsäkringen som ingår när man köper skyltarna är som sagt bara en Trafikförsäkring.

0 Ej tillåtet!

Hej,, nu är den äntligen hemma. Pärlan.
    Burstner ixeo time 726 summer 2016. 1400 mil och 6 månader på dagen var den när den köptes.
    Handlade den hos en firma som exporterat många bilar till nordiska länderna. De utrustade den efter önskemål =extra allt
    och vägde upp den. När jag kom fram var allt fixat, skyltar försäkring etc. Vi fick en massa presenter en riktig genomgång och en pärm med och alla papper i ordning. Ringde min bank som förde över pengarna på 10! Minuter. Sen åkte vi hemåt. Tog en försäkring genom Swedbank och 3kronor för resan. Stannade och sov efter vägen. Hemma 24 h senare.
    Skickade in alla papper för utsprungskontroll, fick temporära skyltar och beställde tid för besiktning. 2v senare besiktades den och har nu fått vita skyltar och den är svensk medborgare på riktigt.
    // Anna
    ps den var 150' billigare i Tyskland

0 Ej tillåtet!

Kul att det gick så bra Anna

0 Ej tillåtet!

skoj
    vilken handlare i tyskland

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Jönsson Lars Visa inlägg
    skoj
    vilken handlare i tyskland
    http://www.holiday-mobil.de/holiday-mobil.php

Mycket trevliga

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Anna Jonsson Visa inlägg
    Hej,, nu är den äntligen hemma. Pärlan.
    Burstner ixeo time 726 summer 2016. 1400 mil och 6 månader på dagen var den när den köptes.
    Handlade den hos en firma som exporterat många bilar till nordiska länderna. De utrustade den efter önskemål =extra allt
    och vägde upp den. När jag kom fram var allt fixat, skyltar försäkring etc. Vi fick en massa presenter en riktig genomgång och en pärm med och alla papper i ordning. Ringde min bank som förde över pengarna på 10! Minuter. Sen åkte vi hemåt. Tog en försäkring genom Swedbank och 3kronor för resan. Stannade och sov efter vägen. Hemma 24 h senare.
    Skickade in alla papper för utsprungskontroll, fick temporära skyltar och beställde tid för besiktning. 2v senare besiktades den och har nu fått vita skyltar och den är svensk medborgare på riktigt.
    // Anna
    ps den var 150' billigare i Tyskland
    Skulle du kunna ge oss namnet och orten på firman som ni handlade av?
    Klas och Eva

1 Ej tillåtet!

I stort sett alla handlare i Tyskland kan de här med att sälja till svenskar. Köpte en plåtis för drygt ett år sen, körd mer än 600 mil men bara 5 mån gammal
    betalade handpenning och bad att få höjd totalvikt från 3500kg till 4250kr samt monterat AC, parabol och luftfjädring bak.
    Åkte ner samma dag som bilen var 6 mån gammal, företaget hade satt på exportskyltar och betalt försäkring så det var bara att köra hem.
    Innan jag bestämde mej hade jag mailkontakt med 5-6 olika företag samtliga visste precis vad som gällde för att sälja till svenskar.

0 Ej tillåtet!

Vilket datum är det som gäller för 6 månaders regeln med momsen? Datum för köpet? Datum för införsel i Sverige? Besiktningen i Sverige?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar