Bild 11 Foto: Gomer Swahn
Resultat 1 till 22 av 22

Ämne: Fiat automatlåda

0 Ej tillåtet!

Fiat automatlåda

Har en ny bil med 150hk motor och automatlåda!
    Jag tycker att den växlar upp för sent (vid för höga varv). Detta trots "gubbakörning".
    När jag kör i manuellt läge uppmanar den till uppväxlingen vid betydligt lägre varvtal.
    Någon som känner igen detta "problem"?
    Rolf

0 Ej tillåtet!

Sv: Fiat automatlåda

Om det är en Fiat comfort matic låda du har så är det ett känt problem. Jag kontakta Fiat för ca en månad sedan, då sa dom att en uppdatering av mjukvaran skulle släppas under april månad. Men dom skulle inte skickat ut en "recall". Troligtvis får man uppdateringen vid kommande service.

//Kjelle

0 Ej tillåtet!

Tack för ditt svar Kjelle! Har nu ett problem mindre att "grubbla" på
    Rolf

0 Ej tillåtet!

Vilken årsmodell har du har en 11 har inga problem vad jag tycker växlar bra å mjukt i auto.

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Roger Everhult Visa inlägg
    Vilken årsmodell har du har en 11 har inga problem vad jag tycker växlar bra å mjukt i auto.
    Tillverkad december 2014. Jo även min växlar mjukt men för sent.
    bästa vrid ligger runt 1500 varv och växelindikatorn förslår uppväxling strax över 1500 varv beroende på körsätt. I automatläget växlar den upp tidigast mellan 2000 och 2500 varv. Autoläget håller knappt kvar 6:an i 80 km/tim.
    Rolf

0 Ej tillåtet!

Dum fråga kanske, men det är väl inte så att funktionen för brant uppförsbacke är aktiverad?

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Rolf Carlsson Visa inlägg
    Tillverkad december 2014. Jo även min växlar mjukt men för sent.
    bästa vrid ligger runt 1500 varv och växelindikatorn förslår uppväxling strax över 1500 varv beroende på körsätt. I automatläget växlar den upp tidigast mellan 2000 och 2500 varv. Autoläget håller knappt kvar 6:an i 80 km/tim.
    Rolf
    Det kanske är bra att det är lite högre varvtal och lägre växel så man slipper problem med katalysatorn och varmare avgaser
    sen kan det ju vara som Lars säger oxå.

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Lars Permelin Visa inlägg
    Dum fråga kanske, men det är väl inte så att funktionen för brant uppförsbacke är aktiverad?
    Finns inga dumma frågor!
    Nej den är inte aktiverad men tack ändå!

0 Ej tillåtet!

Menar du knappen "Hill-holder"? Den är väl bara till för att bilen inte ska rulla bakåt vid start i backe, eller är jag ute och cyklar.
    Jag har den alltid intryckt.

0 Ej tillåtet!

Jag tror att vi menar samma knapp som jag bara använder då jag ska ta mig upp för en brant backe och inte vill att automaten ska växla upp mitt i backen. Funktionen gör att växlingen sker vid ett helt annat högre varvtal på motorn. Det var därför som jag anade att Rolfs knapp var intryckt eller att funktionen var aktiverad.

0 Ej tillåtet!

Jag läste på lite om Hill-holder, den är till för att vid stillastående i backe hålla kvar bilen någon sekund efter att man släppt bromsen.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

0 Ej tillåtet!

Jag har en pdf fil om hur växellådan fungerar hämtade den på Fiats hemsida tror jag det var där står allt hur den funkar.

0 Ej tillåtet!

Känns som vi pratar om två olika saker.
    Hillholderfunktionen är som den beskrivits i ett annat inlägg en funktion som gör att bilen inte skall rulla bakåt vid start i backe.
    den andra funktionen som Lars frågade mig om den kanske var aktiverad är en funktion som man sätter på med en knapp ovanför växelspaken.
    den kallas Up och är en funktion som vid svåra körförhållande gör att man växlar vid högre varvtal. Detta speciellt i långa backar etc. Ibland kallas funktionen för husbilsfunktion, varför vet jag inte.
    Rolf

0 Ej tillåtet!

På min 2013 är det Hill holderknappen som sitter vid växelspaken

0 Ej tillåtet!

I min instruktionsbok för comfort-maticen står följande:

Automatisk funktion

(AUTO med aktiverad
    UP-funktion)
    Funktionen UP kan endast aktiveras när
    automatläget är aktiverat.
    Inkopplingen av funktionen UP görs genom
    att trycka på knappen UP-fig. 4 på
    instrumentpanelen. Efter att ha aktiverat
    den här funktionen, tänds indikatorlampan 0(grön) på instrumentbrädan tillsammans
    med ett bekräftelsemeddelande på
    den inställningsbara flerfunktionsdisplayen
    (se nästa stycke).
    Med UP-funktionen aktiv, väljer systemet
    den lämpligaste växeln beroende på fordonets
    hastighet, motorvarvet och hur
    hårt man trycker på gaspedalen, i syfte att
    på ett smidigt och bekvämt vis klara körning
    på vägar som kännetecknas av starka
    lutningar.
    Om det är nödvändigt (t.ex. vid omkörning),
    växlar systemet ner en eller två växlar
    för att öka kraften och momentet för
    att ge fordonet den acceleration som föraren
    önskar (allt sker med automatisk logik
    oavsett om funktionen UP är aktive
    Rolf
    ps.hade jag kunnat de där med skärmdumpning kunde jag skickat en sådan

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Rolf Carlsson Visa inlägg
    Känns som vi pratar om två olika saker.
    Hillholderfunktionen är som den beskrivits i ett annat inlägg en funktion som gör att bilen inte skall rulla bakåt vid start i backe.
    den andra funktionen som Lars frågade mig om den kanske var aktiverad är en funktion som man sätter på med en knapp ovanför växelspaken.
    den kallas Up och är en funktion som vid svåra körförhållande gör att man växlar vid högre varvtal. Detta speciellt i långa backar etc. Ibland kallas funktionen för husbilsfunktion, varför vet jag inte.
    Rolf
    jag du har rätt, när jag köpte bilen sa dom att knappen vid växelspaken var till Hill holder. När jag nu läser manualen står det att Hill holder aktiveras automatiskt.

1 Ej tillåtet!

Bra, nu har vi klarat ut den saken, återstår nu bara Rolfs inledande fundering om att automatlådan växlar upp för sent. Det kan naturligtvis vara en inställning i programvaran. Det skadar nog inte att under körning testa vad som händer om funktionen för brant backe aktiveras. Frågan är om varvtalet kommer att öka ännu senare före växling till en högre växel.

0 Ej tillåtet!

Bra, nu har vi klarat ut den saken, återstår nu bara Rolfs inledande fundering om att automatlådan växlar upp för sent. Det kan naturligtvis vara en inställning i programvaran. Det skadar nog inte att under körning testa vad som händer om funktionen för brant backe aktiveras. Frågan är om varvtalet kommer att öka ännu senare före växling till en högre växel.
    Jo jag har provat att köra med UP-funktionen påkopplad och jag har inte kunnat märka att den växlar mycket annorlunda i autoläge. Med lite god vilja kanske man kan säga att den växlar up lite senare vilket är meningen med funktionen.
    Jag har bett närmaste fiatverkstad att forska i ämnet och väntar på att dom skall återkomma.

Rolf

0 Ej tillåtet!

Efter att jag testat up knappen första resan jag gjorde när bilen var ny har den inte varit urkopplad sedan dess,har kört 1200 mil på ett år och tycker den växlar perfekt då jag vill ha lite höge varv. Då jag tror att segdragning på låga varv är ett sätt att skaffa sig problem med tidiga oljebyte mm så får min vara inkopplad hela tiden.
    Tror oxå att det står i manualen vid tung last eller branta backar och då min bil har totalvikt på 5500 kg så är det tung last hela tiden anser jag.

Lars

1 Ej tillåtet!

Det är väl bra att alla inte tycker, tror och agerar lika. Det skulle enligt min mening gjort tillvaron lite tråkigare.
    optimalt vridmoment på den motorn jag har lär vara vid 1500varv. Så länge jag inte går under det och samtidigt trampar på gasen tror inte jag att motorn mår speciellt illa.
    Rolf

1 Ej tillåtet!

Har nyss kommit hem från en långresa med min husbil med Fiat Comfort Matic. Vi har kört mycket i alperna på riktigt branta och besvärliga vägar. Med UP-funktionen inkopplad så har växlingarna fungerat perfekt, såväl uppför som nedför. När det har varit riktigt brant utför så har ju motorn bromsat och rusat, men den har inte växlat upp som en normal automatlåda skulle gjort. Man har bara fått killa lite på bromsen emellanåt.
    Var lite osäker innan resan hur det skulle fungera, då det har framförts en del negativa synpunkter på nätet. Även på normal väg, i stad som landsväg, så har lådan fungerat helt perfekt.

0 Ej tillåtet!

Hej och välkommen till Husbilskompisar Roland !
    Om du klickar på aviseringar längst upp på sidan så hittar du ett privat meddelande.

Hälsn / Peter H

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar