Bild 5 Foto: Gomer Swahn
Resultat 1 till 22 av 22

Ämne: Fjärilsmagnet

5 Ej tillåtet!

Fjärilsmagnet

I våras planterade vi bl.a. Rosenstav och Klippstånds i trädgården. Föga kunde vi ana att dessa växter var så pass extrema fjärilsmagneter som det skulle visa sig. I synnerhet citronfjärilarna tycks älska dessa nektarrika växter.
    Till hösten kommer vi att göra ett land med enbart växter som gynnar fjärilar och humlor. Dessa har det svårt idag med ängar som försvinner i en allt raskare takt när jordbruket och kanske främst naturbetet, inte anses lönsamt av olika anledningar. WWF har uppmärksammat problemet och försöker få djurägare att gå över till den här typen av bete. Förhoppningsvis kan detta gynna vår vackra, bevingade vänner.

Citronfjäril_1.jpg

Citronfjäril_2.jpg

Citronfjäril_3.jpg
    Be careful out there

0 Ej tillåtet!

Sv: Fjärilsmagnet

Fina bilder! Till er blivande fjärils- och humleäng kan jag rekommendera buddleja (fjärilsbuske) och lavendel. I synnerhet den senare är otrolig på att locka till sig humlor.

0 Ej tillåtet!

Tack för det Lars Erik! Vi kommer också att ha rudbeckia som är känd för sin lockelse för fjärilar. Vi har gått i tankar om att försöka skaffa ett växthus för att på sikt hålla ner kostnaderna för växter och kunna odla egna tomater. De brukar gå att hitta på Blocket för en skaplig peng.
    Angående fjärilar såg vi en som vi bara kan få till att ha varit makaonfjäril (ska ej förväxlas med pastasorten). Tyvärr försvann den så någon bild blev det inte. Makaonfjärilen är en hotad art eftersom den behöver växter som trivs på fuktiga ängar, vilka också är på väga att försvinna. Den är stor som en "gråsparv" och väldigt vacker! Det enda som inte stämmer är tiden den brukar kunna ses och som anges från slutet av maj till slutet av juni men jag vet ingen annan art som är så stor och naturen är inte alltid förutsägbar.
    Be careful out there

0 Ej tillåtet!

Det kan nog stämma att det var en makaonfjäril. I min fjärilsbok står det att den flyger maj - augusti i södra Sverige, ibland i två generationer. Men apollofjärilen kan faktiskt vara större med en vingbredd på upp till 92 mm, fast det är bara marginell skillnad.

0 Ej tillåtet!

Det visste jag inte, att det fanns en till sån gigant. Tänk vad man lär sig!
    Får nog skaffa mig en riktigt bok istället för att förlita mig på nätet. Boken är dessutom lättare att ha med sig.
    Be careful out there

0 Ej tillåtet!

Det visste faktiskt inte jag heller! Såg det när jag kollade makaonfjärilen i boken.

0 Ej tillåtet!

Jag har en mynta som spridit sig in från grannen som fjärilar, bin och humlor fullständigt älskar. Mynta tar ju lätt över, så den ska man ha någonstans där den får sprida sig lite. Jättefina bilder!

0 Ej tillåtet!

Vem har skrivit boken och vad heter den, Lars Erik?
    Mynta tror jag att jag har läst om också någonstans. Ett plus ska också vara om man kan ha växterna i närheten av stenar, så att de bildar ett microklimat. Gärna också vatten eftersom fjärilar dricker och helst vill de ha en sandstrand. Jo, jo! Fint ska det va´.
    Be careful out there

0 Ej tillåtet!

Ja du, L-G, jag undrar om den går att finna i dag, möjligtvis på antikvariat - trodde faktiskt inte den var så gammal.
    Boken heter i alla fall "Nordens dagfjärilar", skriven av Bertil Gullander 1959, men vår är den andra utgåvan från 1971.Förlag Norstedts.

En hel del kan nog ha ändrats från den tiden. Jag tänker då på arter som kan ha försvunnit, och nya som kan ha tillkommit.
    Så en nyare bok är nog att rekommendera.

1 Ej tillåtet!

När det gäller böcker kan jag rekommendera Svenska Fjärilar - En fälthandbok av Bo Söderström.

I fröväg för fjärilar tycker jag det här ser intressant ut. http://www.vivara.se/product/id=401/...ning_25_g.html

Ska man fjäska ordentligt kan man ju titta på insektshotell också. Ett enkelt kan inte vara svårt alls att göra själv heller för den delen.

0 Ej tillåtet!

Tack för tipsen Jessica!
    Be careful out there

3 Ej tillåtet!

Den gamla vackra kändisen, påfågelöga, är en marig individ att få en bra bild på tycker jag. Den är betydligt skyggare än citronfjärlien men det är skoj att testa!
    Här sitter den på en vit rudbeckia.

Påfågelöga.jpg
    Be careful out there

2 Ej tillåtet!

089.jpgGokväll
    Klippstånds är en alldeles underbar växt. Blommar länge och täcker ytan där den står mycket bra. Prova med Spirstånds, den är om möjligt ännu grannare. Bilder tar jag numer bara med telefon så , håll till godo.

ha d

1 Ej tillåtet!

Tack för tipset om spirstånds, Jan.
    Undrar om de trivs i vårt mörkaste hörn av trädgården? Läste att de vill ha lite fuktigt och det borde det vara där solen inte kommer åt särskilt mycket.
    Lägger till en bild som de flesta flugfiskare och framförallt flugbindare, nog känner till.

Nattslända.jpg
    Be careful out there

1 Ej tillåtet!

Gokväll
    Garanti kan jag ej lämna, men är övertygad att den kommer att trivas även där.

ha d

4 Ej tillåtet!

Man behöver tydligen inte några speciella blommor. När en amiral äntligen behagade göra ett stopp i trädgården så jag fick fota så satte den sig på soptunnan...

amiral soptunna.jpg
    Det är ingen mening med att ha en mening när alla menar att deras mening är den enda mening det är någon mening med.

0 Ej tillåtet!

Snygg! Tror aldrig jag sett en sån.
    Be careful out there

3 Ej tillåtet!

Visst är det härligt med många fjärilarJag köpte en lite mindre fjärilsbuske,eller buddleja, i år som jag har i en stor kruka på altanen.Tänkte prova att ta in den i uterummet för att övervintra den.Vår gamla buddleja som stod i en rabatt klarade inte vintrarna.Härligt att sitta i solen och njuta av alla vackra fjärilar på nära håll,den drar verkligen till sig många!
    Bifogade bilder Bifogade bilder

0 Ej tillåtet!

Såg ett program på TV häromdagen och de pratade om Rosenflockel som påstods vara kanon för fjärilar. Påståendet förvånar mig lite eftersom de här hos oss inte har börjat blomma än. Vi har ingen sån själva men det finns några längs min tidningsrunda. Fjärilssäsongen borde väl nästan vara över när de slår ut i blom?
    Efter att ha kollat Buddlejan verkar den vara tveksam hos oss också, tråkigt nog. De ska klara zon 3 enligt uppgift och vi bor i zon 4.
    Senast redigerat av Lars-Göran Kastell den 2014-08-16 klockan 17:13.
    Be careful out there

1 Ej tillåtet!

Buddlejan får man nog lov att ta in och övervintra, eller anstränga sig ordentligt med att skydda och isolera om den eventuellt ska kunna klara sig ute.

Jag sitter också i zon 4 på gränsen mot 5 till och med.
    Det är ingen mening med att ha en mening när alla menar att deras mening är den enda mening det är någon mening med.

0 Ej tillåtet!

Jag besökte Bienvenidos al Mariposario de Benalmádena.

valmis -3646.jpg

1 Ej tillåtet!

Be careful out there

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar