Bild 6 Foto: Gomer Swahn
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 26 till 40 av 40

Ämne: Fotoöverföring från mobilen

1 Ej tillåtet!

Sv: Fotoöverföring från mobilen

Citat Ursprungligen postat av Lisbeth Gunnarsson Nilsson Visa inlägg
    De bilder jag har lagt upp felvända har automatisk ändrat sig rätt, men om det skulle bli fel, var hittar jag den knappen?
    Man går in i albumet bilden ligger i och klickar på bilden. Då får man under bilden upp en svart meny med grå text, där klickar man på alternativ och får upp en meny där man kan välja "rotera åt höger" och "rotera åt vänster". Det här är dock på datorn då jag inte använder facebook på mobilen annat i nödfall så jag vet inte om samma funktion finns där.

2 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Jessica Ericsson-Hedlöf Visa inlägg
    Man går in i albumet bilden ligger i och klickar på bilden. Då får man under bilden upp en svart meny med grå text, där klickar man på alternativ och får upp en meny där man kan välja "rotera åt höger" och "rotera åt vänster". Det här är dock på datorn då jag inte använder facebook på mobilen annat i nödfall så jag vet inte om samma funktion finns där.
    Tack!
    Har testat på mobilen nu, funkar där också

Husbilskompis/In memoriam Lars Reimerss avatar
    Stad/Ort
    Landskrona

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Jessica Ericsson-Hedlöf Visa inlägg
    Facebook har dock en knapp för att vända på bilden/filmen man lagt upp... Det finns ingen liknande mod att skaffa för vbullentin?
    Jessica!

Tyvärr inte, jag har letat och läst flera hundratals tips de två senaste dygnen men inget som funkar.

Med ledning av alla dessa råd gjorde jag ett försök att få till en roteringsfunktion som du kan se om du väljer redigera ett inlägg där du har en bild, där dubbelklickar du på bilden och en ruta dyker upp som ger dig ett antal redigeringsmöjligheter med bland annat rotera bild, men just roteringen av bilden fungerar inte tyvärr.

Just nu orkar jag inte jobba vidare med detta, varmt och besviken. Förhoppningsvis kommer det att dyka upp en fungerande lösning.
    Senast redigerat av Lars Reimers den 2014-07-19 klockan 18:04.
    "Vissa människor ska inte jobba med andra människor, de behöver jobba med sig själva istället"

1 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Lars Reimers Visa inlägg
    Jessica!

Tyvärr inte, jag har letat och läst flera hundratals tips de två senaste dygnen men inget som funkar.

Med ledning av alla dessa råd gjorde jag ett försök att få till en roteringsfunktion som du kan se om du väljer redigera ett inlägg där du har en bild, där dubbelklickar du på bilden och en ruta dyker upp som ger dig ett antal redigeringsmöjligheter med bland annat rotera bild, men just roteringen av bilden fungerar inte tyvärr.

Just nu orkar jag inte jobba vidare med detta, varmt och besviken. Förhoppningsvis kommer det att dyka upp en fungerande lösning.
    Tack Lars för dina försök, Tills vidare tycker jag inte att det är några större problem, så tillsvidare väljer jag att bara vrida paddan eller datorn. Vi har ju större besvär än sådana i världen. Självklart vore det ju rolgt om vi hittar lösningen på problemet, men enligt mitt tycke inte något som behöver prioriteras…..

1 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Lars Reimers Visa inlägg
    Jessica!

TACK!
    Tack snälla du för att du har lagt ner tid på att forska i detta, vi får hoppas att det dyker upp en lösning.
    Jag tror att vi som lägger upp bilder både på fb sidan och forumet, hade tyckt att det vore bra.

1 Ej tillåtet!

De flesta kameror som t.ex canon som vrids på högkant lagrar metadata om orienteringen av bilden men själva bilddatat roteras inte. De visas sedan korrekt i de program som har stöd för denna info men websidor är inte automatiskt korrigerande för detta. Det går att skapa rotationsfunktion för detta på forumet men kommer troligen kräva lite arbete att få klokt gjort. Snabbaste lösningen är just nu att inte vrida kameran/mobilen på högkant.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

0 Ej tillåtet!

Testar från Samsungplattan.

Bilden blir upp och ner och det är taget liggande.

Hur ska jag göra för att få den rätt? Någon som vet?

20180428_074518.jpg
    Senast redigerat av Jens Jernmark den 2018-05-02 klockan 06:20.

Husbilskompis Kaj Timréns avatar
    Stad/Ort
    Västerljung

0 Ej tillåtet!

Bifogade bilder Bifogade bilder

Husbilskompis Lars Jacobssons avatar
    Stad/Ort
    Landskrona

2 Ej tillåtet!

Oups, nu blev den spegelvänd, eller?
    Den enda gång jag backar är när jag tar sats!

Husbilskompis Kaj Timréns avatar
    Stad/Ort
    Västerljung

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Lars Jacobsson Visa inlägg
    Oups, nu blev den spegelvänd, eller?

Bifogade bilder Bifogade bilder

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

0 Ej tillåtet!

Och hur vänder jag bilden rätt i paddan eller här i forumet?

Att vända bilden rätt i datorn har jag inga problem med men jag vill gärna kunna förmedla en ögonblicksbild här i forumet med hjälp av paddan.

1 Ej tillåtet!

Har för mig att det här var uppe för ett par år sedan.
    Då kom vi fram till att du skall ha "avtryckarn" till höger för att bilden skall bli direktvänd från början.
    Testa det.

Nyare program känner av hur bilden är tagen och vänder den rätt.
    V-bulletin som driver forumet är för gammalt för att klara det.
    "The grumpier you are, the more assholes you meet"
    Banksy

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

0 Ej tillåtet!

Tack Gomer!

Avvtryckaren till höger. Fodralet inbjuder inte att hålla plattan så , men det funkar

20180502_105821.jpg

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Åkersberga

0 Ej tillåtet!

Jag tror detta problem grundar sig i att man började för några år sedan ta genvägar - när man roterar en bild i mobilen så byter inte de faktiska pixlarna plats, utan det skrivs i EXIF-datan som hör till bilden vilken väg som är upp. Således kan det finnas mobiler som oavsett hur kameran hålls och bilden roteras innan den laddas upp bara gör upprätta bilder åt ett enda håll.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

1 Ej tillåtet!

Det som är "lurigt" är att bilden ligger rätt i Galleriet och det är först när man publicerar bilden som den vänds upp och ner.

Jag vill också passa på att nämna att jag använder "Infoga bild" uppe i listen. Då jag slipper dubbelbilder (bifogade filer) som bara är störande för ögat.

/Jens

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar