Bild 11 Foto: Gomer Swahn
Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Är vi lurade igen? Eller?

0 Ej tillåtet!

Är vi lurade igen? Eller?

Tittade på en gammal repris på programmet "Den stora ölresan", och såg det avsnitt som handlade om Prag och dess ölkultur. Det visade sig att den svenska storsäljaren "Staropramen" likställde Pragborna som en sämre produkt än en Pripps Blå. De skulle själva nästan hellre dricka vatten än en "Staropramen".

Hur kunde då denna ölsort bli så populär i Sverige?
    Jo! genom smart marknadsföring.
    Man introducerade ölet med flashiga ölkranar, snygga glas och så lade man på 30% på priset!!
    Tänk vad man kan sälja med "mördande reklam".

Självfallet har vi alla olika tycke och smak, så jag vill absolut inte "klanka" ner på alla som tycker om de båda ovan nämnda ölsorter, men det är i alla fall intressant vad man åstadkomma med ett smart sätt att sälja in en produkt.

Själv är jag öppen för att testa alla möjliga och omöjliga ölsorter.
    Kom gärna med udda förslag på speciella öl.

Öl är gott!!

Mvh / Leif i Vallentuna

0 Ej tillåtet!

Sv: Är vi lurade igen? Eller?

Va trevligt med ölälskare till, själv är jag barnsligt förtjust i Belgisk öl, såsom Chimay, Duvel m.fl.

Men sen är det ju så att smaken är som baken, därför finns det en mun för varje öl, man skall dricka det som man tycker är gott inte på grund av märke eller procenten. Enligt mina smaklökar smakar en Staropramen mycket bättre än en Pripps Blå, men det är mina smaklökar det.

Får ofta frågan, vilken är den bästa ölen, en helt omöjlig fråga att svara på precis som det är att svara på vilken är bästa bilen, det är varje individs smak ock tycke som är det avgörande.

Både sinnesstämning och omgivning kan påverka ens smakupplevelse, och en sak som glöms bort helt och hållet är glasen, om ni visste vad glaset betyder, gör en enkel test, ta två glas ett vinglas och ett vanligt lagerglas, häll upp samma öl i båda glasen och smaka, skillnaden är uppenbar. Ett öl skall drickas i samma fina tunna glas som ett vin, inte i de som pubar och man själv ofta använder, alltså alldeles för tjocka glas. Att det kan ha så stor inverkan på smaken trodde jag inte själv förrän jag fick vara med när en glastillverkare lät oss prova detta med att dricka öl ur tunna fina glas kontra ett tjockt barglas, jag blev övertygad.

Nu blev jag sugen, öl är gott -helt riktigt ;-))

http://www.beerguiden.com
    "Vissa människor ska inte jobba med andra människor, de behöver jobba med sig själva istället"

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Lars Reimers Visa inlägg
    Va trevligt med ölälskare till, själv är jag barnsligt förtjust i Belgisk öl, såsom Chimay, Duvel m.fl.

Men sen är det ju så att smaken är som baken, därför finns det en mun för varje öl, man skall dricka det som man tycker är gott inte på grund av märke eller procenten. Enligt mina smaklökar smakar en Staropramen mycket bättre än en Pripps Blå, men det är mina smaklökar det.

Får ofta frågan, vilken är den bästa ölen, en helt omöjlig fråga att svara på precis som det är att svara på vilken är bästa bilen, det är varje individs smak ock tycke som är det avgörande.

Både sinnesstämning och omgivning kan påverka ens smakupplevelse, och en sak som glöms bort helt och hållet är glasen, om ni visste vad glaset betyder, gör en enkel test, ta två glas ett vinglas och ett vanligt lagerglas, häll upp samma öl i båda glasen och smaka, skillnaden är uppenbar. Ett öl skall drickas i samma fina tunna glas som ett vin, inte i de som pubar och man själv ofta använder, alltså alldeles för tjocka glas. Att det kan ha så stor inverkan på smaken trodde jag inte själv förrän jag fick vara med när en glastillverkare lät oss prova detta med att dricka öl ur tunna fina glas kontra ett tjockt barglas, jag blev övertygad.

Nu blev jag sugen, öl är gott -helt riktigt ;-))

http://www.beerguiden.com
    Hej Lars.

Instämmer helt och fullt med dig att det finns en yttre påverkan som även kan göra en Pripps Blå god, men ska jag verkligen njuta så finns det en mängd andra alternativ att testa och njuta av.

Roligt att det finns fler än jag som vågar utmana ödet och testa av den enorma marknad av ölsorter som finns idag.
    Jag uppskattar gärna en Trappistöl och många andra speciella sorter som erbjuds från Belgien, De lär har mer än 600 bryggerier i detta lilla land. Alla sorter på en restaurang / "pub", har ölsortens egna glas, vilket även detta påverkar hur det smakar.

Därför tycker jag personligen att det är trist att det fortfarande finns uteställen som serverar "en stor stark", dessbättre börjar dessa ställen att bli en minoritet bland det stora utbud som vi hittar idag.

Väl mött under de udda/goda öl som vi erbjuds idag.

Mvh
    Leif i Vallentuna

0 Ej tillåtet!

Var förra året på ölprovning där vi började med ett blindtest för att sätta ribban som provledaren sa, av 10 deltagare gissade 8 på pripps blå lättöl!, det var starorpramen sedan dess inget av mina favoriter.
    Prova gärna öl från Åbro bryggeri där finns eller fanns en tysk bryggmästare som anses duktig enligt vår "expert", som oxå framhöll att det är den egna smaken som bör avgöra inte flashiga reklamkampanjer.

Lars

Zlatko Schneberger
    Gäst

0 Ej tillåtet!

Jag vet mina favoriter och där ingår ingen svensköl ..det är för mycket pinkning av sånt...

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Leif Bertilson Visa inlägg
    Hej Lars.

Instämmer helt och fullt med dig att det finns en yttre påverkan som även kan göra en Pripps Blå god, men ska jag verkligen njuta så finns det en mängd andra alternativ att testa och njuta av.

Roligt att det finns fler än jag som vågar utmana ödet och testa av den enorma marknad av ölsorter som finns idag.
    Jag uppskattar gärna en Trappistöl och många andra speciella sorter som erbjuds från Belgien, De lär har mer än 600 bryggerier i detta lilla land. Alla sorter på en restaurang / "pub", har ölsortens egna glas, vilket även detta påverkar hur det smakar.

Därför tycker jag personligen att det är trist att det fortfarande finns uteställen som serverar "en stor stark", dessbättre börjar dessa ställen att bli en minoritet bland det stora utbud som vi hittar idag.

Väl mött under de udda/goda öl som vi erbjuds idag.

Mvh
    Leif i Vallentuna
    Vi har ju nu också i detta land en annan positiv utveckling, nämligen "Microbryggeri" alltså små privatägda bryggerier som tillverkar i många fall fantastiskt goda öl. Detta med minimala resurser, men med ett brinnande intresse och kunskap, här talar vi om hantverksbryggda öl, mycket intressant utveckling som ger en mångfald i sortimentet.
    "Vissa människor ska inte jobba med andra människor, de behöver jobba med sig själva istället"

0 Ej tillåtet!

Helt rätt.
    Dessa microbryggerier brukar tillverka bland annat många goda IPA, Ale mm.
    Jätteroligt när man kommer till någon annan ort med sin egna tillverkade öl.
    Kom gärna med förslag där man kan hitta dessa pärlor.

Leif i Vallentuna

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Leif Bertilson Visa inlägg
    Helt rätt.
    Dessa microbryggerier brukar tillverka bland annat många goda IPA, Ale mm.
    Jätteroligt när man kommer till någon annan ort med sin egna tillverkade öl.
    Kom gärna med förslag där man kan hitta dessa pärlor.

Leif i Vallentuna
    Den som dyker upp just nu är ett av de senaste tillskotten bryggeriet Finn, och det bästa av allt det finns i min stad, Landskrona och deras IPA är gudomlig.

Tyvärr är det ju så att dessa små bryggerier endast finns på de lokala systembolagen, i varje fall i början.
    Men kommer du söderut i landet så kan jag varmt rekommendera deras öl.
    Mina ölbröder hade den stora äran att vara med timmarna innan dom startade det första vörkkoket i historien.

För er som kör med iPad

1 Ej tillåtet!

Det finns en förening i Eskilstuna som heter Eskilstuna ölkultur de brygger många goda ölsorter och de innehar en egen pub, 5 minuters gångväg ifrån ställplatsen på Strömsholmen.

På länken nedan kan man läsa om deras ölsorter.
    http://www.eskilstunaolkultur.se/

1 Ej tillåtet!

Känner mej inte lurad, sitter på hotell Novotel i Warszawa med en öl av märket zywiec godast idag till det facila priset av 16 polska pengar.

image.jpg

0 Ej tillåtet!

Som måltidsdryck ser den helt ok ut, tunn och lättdrucken!

Som sällskapsdryck skulle jag nog inte välja en sådan öl, då vill jag att man sitter och myser med en mustig ale från Belgien, smakrik och rejält med % ;-))

beer-pong-hd-desktop-wallpaper.jpg

0 Ej tillåtet!

Harboe Pilsner 4,6 % mellanöls typ och god öl till maten mm.
    Hade en fin grillkväll efter en Cruising tur med Buicken och köpte en back Sofiero,gick på utmärkelsen på burken och fy fasen vilket piss vart en öl och inget mer och tur var att det fanns några som var törstiga så man blev av med eländet

0 Ej tillåtet!

Har inget svar på frågan men ställer en till, angående belgisk öl som jag smakat på öl & wiskymässan. Affligem Blonde, nån som vet en pub eller restaurang som serverar Affligem? Spendrup importerar, men Affligem finns inte ens i systembolagets beställningssortiment. Provade tre olika Affligem, alla värda en (husbils-) resa!

MVH Per

Husbilskompis Lillian Rognli Perssons avatar
    Stad/Ort
    Stenungsund
    Annonser i Köp & Sälj
    3

0 Ej tillåtet!

Ja man får inte glömma prosenten
    Ett par sådana raknar man nog i ryggen

0 Ej tillåtet!

Prövat alla Oppigårds ölsorter, tycker dom gör fin öl, en favorit är amarillo, men jag blandar gärna alla sorter, dom har lagt ner enhel del på en nybbyggnad, hoppas verkligen et går bra, kul med folk som vågar satsa. Lelle

Forumvärd/Moderator Gomer Swahns avatar
    Stad/Ort
    Hedemora
    Annonser i Köp & Sälj
    1

0 Ej tillåtet!

Dom kör buffékvällar med ölprovning.
    Kanske läge att dra ihop en liten kompisträff där med all included, inklusive ställplats.
    Jag har ju nästan krypavstånd till dom.
    "The grumpier you are, the more assholes you meet"
    Banksy

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar