Bild 9 Foto: Gomer Swahn
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 26 till 38 av 38

Ämne: Ford eller Fiatchassi

0 Ej tillåtet!

Sv: Ford eller Fiatchassi

Citat Ursprungligen postat av Tomas Sandberg Visa inlägg
    Jag har en Ford -09:a som det enligt förarhandboken går att koppla ur airbagen på med nyckel.
    Tack! Ringde den lokala Fordhandlaren igår och verkstaden där visste inget. "Det står inget om det i datorn" var svaret...
    Har även ringt på en slumpvis utvald Ford-husbil på Blocket bara för att ställa frågan om airbag men säljaren visst inget och hade inte tid att kontrollera det. Tyckte jag skulle komma och kolla själv istället. Man kan lugnt säga att det finns förbättringspotential i branschen.

0 Ej tillåtet!

PÅ personbilen kan jag koppla ur med nyckel,nyckeluttaget sitter på höger sida, gångjärnssidan även på frugans bil går att koppla ur med nyckel.

Husbilskompis Börje Svenssons avatar
    Stad/Ort
    linköping

0 Ej tillåtet!

Detta gäller för Ford Transit från 2011-2014 http://www.fordservicecontent.com/fo...DXXGAKDCS46989
    Passagerarskydd
    DEAKTIVERING AV PASSAGERARLUFTKUDDEN
    VARNING!
    För att undvika risk för allvarliga skador eller dödsfall, placera ALDRIG en bilbarnstol i framsätet om inte luftkudden är URKOPPLAD.

Nyckelströmställaren och kontrollampan för deaktiverad luftkudde finns på instrumentpanelen.
    Om varningslampan för luftkudden i instrumentgruppen lyser pulserande, innebär detta att ett fel har uppstått. Ta bort bilbarnstolen från framsätet. För Er egen säkerhet, låt en utbildad tekniker kontrollera systemet. Se Varningslampor och kontrollampor.
    Urkoppling av passagerarluftkudden.

Säkerställ att nyckelströmställaren vrids till läge A om en bilbarnstol placeras i framsätet.
    När tändningen vrids på, kontrollera att lampan för urkopplad luftkudde tänds. Se Snabbguide.
    Aktivering av passagerarluftkudden
    VARNING!
    För att systemet ska fungera som avsett för vuxna passagerare, se till att luftkudden är i läge ON.

0 Ej tillåtet!

Börje, mycket bra svar! Tack!

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Hindås

0 Ej tillåtet!

Återupplivar denna tråd då jag står inför samma fråga. Överväger köp av vår första husbil och tittar framför allt på Alkovbilar runt 300k, där de nyaste bilarna med minst mil nästan alltid är byggda på Ford. Försökte lära mig mer om varför det var prisskillnad och läste mig till att Fords 2,2L motorer på 130-140hk, årsmodell 2006-2010 inte sällan fick totalras med motorbyte som följd, därav det lägre andrahandsvärdet.

Vill inte fastna 200 mil hemifrån med rasad motor så jag jag får titta på Fiat istället. Synd, för Forden verkar trevligare att köra och hålla bra kvalité i övrigt.

Husbilskompis Lars Erik Jonssons avatar
    Stad/Ort
    Sölvesborg

0 Ej tillåtet!

Jag har fått min Ford 2010 omprogrammerad på rekommendation från Ford. Detta för att förhindra motorras, som orsakades av sprickbildning i kolvarna. Man ändrade tiden för insprutning, tror jag. Hur som helst, det kan du säkert också få, om du köper Ford.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Hindås

1 Ej tillåtet!

Bra info Lars Erik! Har hört om andra som varit inne på uppdatering av mjukvaran på sin Ford 2,2 men inte exakt vad den innebar. Någon nämnde sänkt turbotryck vilket rimligen leder till lägre effekt, men spridar-timing låter mer rimligt.

0 Ej tillåtet!

Fick mjukvaran omprogrammerad i samband med service i våras. Ford 2007, 13.000 mil. Är tekniskt okunnig så jag vet inte mer än att Ford rekommenderade denna uppgradering.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Svenljunga

0 Ej tillåtet!

Blev era Fordar slöare efter mjukvaruuppadateringen?

När jag tittar lite på ett Ford Transit forum verkar det som att problemet med spruckna kolvar orsakas av "over fuelling" och att omprogrameringen leder till att mindre diesel sprutas in, vilket också bör leda till minskad effekt.

fordtransit.org - Cracked Piston

fordtransit.org - Piston software update

0 Ej tillåtet!

Har inte märkt att min Ford blivit slöare. Inte heller någon skillnad på bränsleförbrukningen.

Husbilskompis Lars Erik Jonssons avatar
    Stad/Ort
    Sölvesborg

0 Ej tillåtet!

Har samma erfarenhet som Peter.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Linköping

0 Ej tillåtet!

Har en Ford 2009. Det går inte att koppla ur airbagen, till vår besvikelse. Har läst mig till att det har med utrustningsnivån att göra, vissa bilar har avstängning med nyckel.

Denna bil har fått motorn bytt innan vi köpte den. Har sett ett par tre annonser på Ford där det står att de motorerna också bytts. Finns det ett fordmotorproblem...?
    /Håkan

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Linköping

0 Ej tillåtet!

Har en Ford 2009. Det går inte att koppla ur airbagen, till vår besvikelse. Har läst mig till att det har med utrustningsnivån att göra, vissa bilar har avstängning med nyckel.

Denna bil har fått motorn bytt innan vi köpte den. Har sett ett par tre annonser på Ford där det står att de motorerna också bytts. Finns det ett fordmotorproblem...?
    /Håkan

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar