Bild 3 Foto: Gomer Swahn
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: VW Multivan T4

0 Ej tillåtet!

VW Multivan T4

Hej. Jag är ny här på sidan och ser att under Märkesforum finns inga inlägg under VW-Bussar, så här kommer det första....Det måste ju finnas några med som kör, åker o sover i en folkabuss?? Jag håller på att bygga en inredning till min Multivan för att i sommar åka två veckor i Tyskland o Österike. En del kanske inte tycker att en VW buss är någon husbil......Det tycker inte jag heller....men vår lilla familj o jag tycker att det är många gånger bättre att bo i VW bussen än att tälta så man får se det från det hållet så är det ju jättebekvämt. Förra sommaren bodde vi 12 nätter i bussen. Jag hoppas få kontakt med några fler som åker folkabuss o även andra som bor i sina fordon. jag återkommer med bilder från mitt projekt.....må väl......

Husbilskompis Bengt-Åke Linders avatar
    Stad/Ort
    Falköping
    Annonser i Köp & Sälj
    1

0 Ej tillåtet!

Sv: VW Multivan T4

Grabben har en LT31 1981 som han bodde ca:30 nätter i från sensommaren till höst.
    Han bodde i den när han jobbade på kusten.

0 Ej tillåtet!

Vi har en 8-sits Caravelle T4 som vi enkelt kan konvertera till en Campingbil, utan att ta ut sätena. Bilen är ganska fullutrustad vid det här laget. En av dom saker som jag är mest nöjd med är plattvärmeväxlaren för varmvatten till duschen. När det är dags för en dusch kastar vi snabbt upp duschtältet från Decathlon, startar Eberspächer vattenvärmaren och kopplar in tryckvattenpumpen som antingen ansluts till undergolvstanken eller till en lös 10 l dunk.

Vi brukar bo 2-3 veckor i bilen vid resor mellan Sverige och Sydspanien. Som längst har jag bott i bilen under två månader i Spanien för något år sedan när vi hade en ovanligt regnig och kall vinter.

Här följer några foton från våra resor mellan Sverige och Spanien.

SpainToSweden2012-0739_web.jpg

SpainToSweden2012 0740.JPG
    Avignon i Sydfrankrike på den centrumnära Campingplatsen Bagatelle

SpainToSweden2012-066_web.jpg
    Färdiga för en paddeltur i utkanten av Bern i Schweiz

IMG_5653_web.jpg
    Varm dusch i Pyrinéerna
    Senast redigerat av Per Hanson den 2014-02-24 klockan 08:52.

Husbilskompis/In memoriam Kurt Boströms avatar
    Stad/Ort
    Västra Frölunda Göteborg

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Lars-Håkan Broman Visa inlägg
    Hej. Jag är ny här på sidan och ser att under Märkesforum finns inga inlägg under VW-Bussar, så här kommer det första....Det måste ju finnas några med som kör, åker o sover i en folkabuss?? Jag håller på att bygga en inredning till min Multivan för att i sommar åka två veckor i Tyskland o Österike. En del kanske inte tycker att en VW buss är någon husbil......Det tycker inte jag heller....men vår lilla familj o jag tycker att det är många gånger bättre att bo i VW bussen än att tälta så man får se det från det hållet så är det ju jättebekvämt. Förra sommaren bodde vi 12 nätter i bussen. Jag hoppas få kontakt med några fler som åker folkabuss o även andra som bor i sina fordon. jag återkommer med bilder från mitt projekt.....må väl......
    Hej Lars! Har haft många vw bussar och jag älskar dom fortfarande. Sist hade jag en vw som gick ....åt helv,,,,, för att det blev så att när dom skulle reparera en rostskada så fick jag hela inredningen förstörd. Det hela löste sig så småningom men det luktade Pyton i bilen efter renoveringen så att min Favorithustru gillade inte lukten så att vi ....försökte.... Så efter nio månader så blev vi med Hymer.
    Men jag saknar fortfarande smidigheten och att åka snabbt mellan B till C.
    Återkom gärna med din berättelse och om du är .....datakunnig... Så skicka gärna bilder som vår kompis från Svenljunga är.
    Ha de, hls.....

0 Ej tillåtet!

Kurt, att gå från Folkabuss till husbil är nästan att betraktas som förädare eller överlöpare Skämt åsido, har du några foton av din gamla VW-buss? Det skulle vara roligt att se hur den såg ut.

Husbilskompis/In memoriam Kurt Boströms avatar
    Stad/Ort
    Västra Frölunda Göteborg

0 Ej tillåtet!

Hej Per! Tyvärr så ligger alla mina foton i källaren i flera flyttlådor. Det tar nog en stund innan jag packar upp dom men dyker det upp något så lovar jag att publicera dom.
    Hls.....

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Per Hanson Visa inlägg
    Vi har en 8-sits Caravelle T4 som vi enkelt kan konvertera till en Campingbil, utan att ta ut sätena. Bilen är ganska fullutrustad vid det här laget. En av dom saker som jag är mest nöjd med är plattvärmeväxlaren för varmvatten till duschen. När det är dags för en dusch kastar vi snabbt upp duschtältet från Decathlon, startar Eberspächer vattenvärmaren och kopplar in tryckvattenpumpen som antingen ansluts till undergolvstanken eller till en lös 10 l dunk.

Vi brukar bo 2-3 veckor i bilen vid resor mellan Sverige och Sydspanien. Som längst har jag bott i bilen under två månader i Spanien för något år sedan när vi hade en ovanligt regnig och kall vinter.

Här följer några foton från våra resor mellan Sverige och Spanien.

SpainToSweden2012-0739_web.jpg

SpainToSweden2012 0740.JPG
    Avignon i Sydfrankrike på den centrumnära Campingplatsen Bagatelle

SpainToSweden2012-066_web.jpg
    Färdiga för en paddeltur i utkanten av Bern i Schweiz

IMG_5653_web.jpg
    Varm dusch i Pyrinéerna

Hur fungerar Eberspächer vattenvärmaren? Har du någon länk?

Kan den också ge kupévärme när man övernattar i minusgrader?

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Carl Nordbring Visa inlägg
    Hur fungerar Eberspächer vattenvärmaren? Har du någon länk?
    Eberspächer kylvätskevärmare (D3WZ) sitter original i min bil för att tillse att motorn kommer upp i arbetstemperatur när det är kallt ute. Moderna dieselmotorer är så pass effektiva att dom har svårt att komma upp i arbetstemperatur annars. Värmaren startar när utomhustemperaturen är mindre än +5 C och motorn är igång. Tempergivaren sitter placerad fram på höger sida och det är d+ från generatorn som indikerar att motorn är igång då generatorn laddar.

Återkom om du behöver veta mer om värmarens funktionssätt. Jag skall ha lite olika pdf-dokument om värmaren.

Kan den också ge kupévärme när man övernattar i minusgrader?
    Det är så som min värmare fungerar efter att jag konverterade den till parkeringsvärmare. För att man skall kunna köra värmaren utan att bilmotorn är igång måste man ha en elektrisk cirkulationspump för kylarvätskan. Styrning av värmaren kan man ordna med 4 dioder och ev. i kombination med ett tidur. Vidare får man köra en kupéfläkt för att få värme i kupén. Min Caravelle har en extra kupévärmare bak och det är den som jag använder, då den cirkulerar luften i kupén. I den parkeringsvärmesats som VW har sålt, använer man den främre kupéfläkten som tar luften utifrån, vilket gör att man då riskerar att få in avgaser från värmaren i kupén. VWs parkeringsvärmesats är främst ämnad till att frosta av vindrutan före avfärd. Kupéfläktarna "tuggar i sig" en hel del effekt, oavsett vilken fläkthastighet som man väljer. Jag har därför en extra rumstermostat som slår ifrån kupéfläkten när önskvärd temperatur har uppnåtts för att spara på batteriet.

När man har konverterat kylvätskevärmaren till parkeringsvärmare ligger det nära tillhands att även sätta dit en plattvärmeväxlare, då kan värmaren också förse en med varmt vatten för dusch, etc. I min bil sitter platvärmeväxlaren i ett isolerathölje på platsen över startbatteriet.

user1713_pic110438_1374785909.jpg
    Senast redigerat av Per Hanson den 2017-07-17 klockan 18:58.

0 Ej tillåtet!

Tack för info!

Hur svårt var det att göra den konverteringen?

0 Ej tillåtet!

Tack för info!

Hur svårt var det att göra den konverteringen?
    Allt är relativt Jag konverterade värmaren i steg och det tog lite tid att få till allt.

0 Ej tillåtet!

Tack för svaren!

Installerade du själv undergolvstanken? Eller finns det något svenskt företag som kan ombesörja detta?

0 Ej tillåtet!

Installerade du själv undergolvstanken? Eller finns det något svenskt företag som kan ombesörja detta?
    Undergolvstanken installerade jag själv. Den sitter med fyra bultar genom golvet. Jag lyxade till det och satte i rostfria bultar. Tanken köpte jag i Tyskland i samband med en genomresa.

0 Ej tillåtet!

Hej, tack för svaren så långt!

Får bara fler följdfrågor:
    Vilken plattvärmeväxlare använder du?

0 Ej tillåtet!

Hej, tack för svaren så långt!

Får bara fler följdfrågor:
    Vilken plattvärmeväxlare använder du?
    Jag köpte denna platväxelvärmare och kompleterade med detta isoleringshölje. Anslutingsnipplarna för 19 mm bilvärmeslangen hittade jag hos en firma i Gnosjö, men var tvungen att köpa dem via en VVS-grossisten, som jag vill minnas var Dahls. Jag har skrivit lite om min lösning på www.vwt4forum.co.uk, bl.a i följande tråd:

www.vwt4forum.co.uk - hot water heat exchangers?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar