Bild 7 Foto: Gomer Swahn
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Kylskåpet.

Jukka Kangasniemi
    Gäst

0 Ej tillåtet!

Kylskåpet.

Kylen började sota ur skortenen .

Tog bort nedre luftgallret på utsidan. Kollade lågan och den brann väldigt dåligt och fick "misständning" genom lufthålet som sitter strax innanför där gasledningen är påskruvad på brännardelen.

Lösning.Skruvade av den lilla plåtbiten som sitter framför brännaren.Blåste rent brännaren.
    Efter det har det funkat Utan problem.

Har hört att det sitter en liten "märla" med ett litet hål igenom under skruven på gasolledningsanslutningen mot brännaren.Den kan ärga igen om kylen inte används allt för ofta( efter vinter uppehållet tex) Tydligen vanligt fel det med.

Tipset från Dometic service.

0 Ej tillåtet!

Sv: Kylskåpet.

Den här typen av små enkla tips för att minska adrenalinet hos de drabbade, borde kanske få en egen liten avdelning på forumet, eller vad tycker ni?
    Mycket värdefullt men kan vara svårt att hitta när man väl behöver det.
    Stort tack Jukka!

0 Ej tillåtet!

LG, Teknik -> Gasol är nog det närmaste rättsortering man kan komma på detta ämne, detta är skrivet under Hobby men egentligen finns samma kylskåp från Dometic i många olika bilar.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Partille

0 Ej tillåtet!

Hade problem med att kylskåpet vägrade antända gasolen. Hörde hur kylskåpet försökte tända och tända, trotts att gasolen strömmade till brännkammaren. Efter lite sökandes på internet hittade jag denna film: http://m.youtube.com/watch?v=WM69tdUlqTE Jag hoppade över kompressorblåsandet men tipset med sugröret hade jag nytta av!

Husbilskompis
    Stad/Ort
    FJÄLKINGE

1 Ej tillåtet!

Var oerhört noga med att se till att den lilla strypbrickan kommer tillbaka på plats. Jag missade den med den påföljd att jag startade en brand under kylskåpet, mindre kul men som tur var gick det bra.

0 Ej tillåtet!

"Liten märla med hål", "strypbricka", här har vi två nya ord för munstycket som bestämmer gasflödet till brännaren.
    Ett mycket vanligt fel är att det blir skräp i munstycket och det kommer för lite gas.
    Med för lite gas brinner lågan svagt, eller tänder inte als.
    Lite för svag låga = ingen kyla.
    Munstycket, (som fått två nya namn) ser ut som en lien kupig bricka med ett litet hål i. den sitter där gasröret kommer in i brännaren.
    Således lossar man gasröret så finns brickan där inne, mycket viktigt att inte tappa den, eller glöm att den finns och sen tappa den vid hantering av brännaren.
    En myt talar om att det inte går att rensa detta munstycke, utan man måste köpa ett nytt. (dyrt 250 kr i onödan)
    Får du ur munstycket skall det första du gör vara att notera numret, dvs munstyckets storlek, en siffra finns instansad men kan vara svårt att se utan lupp.
    Med numret kan du köpa ett nytt munstycke om det behövs, som då blir rätt för aktuellt kylskåp och aktullt gasoltryck.
    Att rensa munstycket, kan man göra med en tops och något smalt som inte "töjer" ut det lilla hålet. En lupp är utmärkt för att se hålet och om det är rent.
    Sen gäller att få in munstycket rätt så det inte kläms snett där inne när man skruvar ditt gasröret.

Själva brännaren, ja klart man kan blåsa ren den, med risk att sotflagor kommer in i själva munstycket som vi talat om.
    Bättre och mer långsiktigt är att ta ur brännaren och borsta rent den med stålborste både invändigt och utvändigt. Sen kan man blåsa.
    Och sätta ihop.

Med brännaren borta kan man sota kokaren, dvs skorstenen ovanför lågan, c:a 300 mm långt, ta ur en spiralplåt som hänger i en fjäder längst upp, uppifrån och rensa med flaskborste. damsug bort sot och damm.

Ta en digitalbild så du vet hur tändstiftet och flamvakten skall sitta vid ihopsättning.

Se till att ha rätt verktyg för jobbet, med fel verktyg kan du orsaka fler fel, och bli förbannad.

Obs! arbete med gasol är förknippat med faror om man gör fel.
    Se därför mina tips som just tips och jag tar inget ansvar för om du gör fel och saker går åt skogen.
    Det är ditt fulla ansvar om du jobbar med din gasolutrustning!

Kylskåp diskuteras under teknik/värmare, varmvatten & kylskåp
    Där finns fler trådar i ämnet.

Roy
    Senast redigerat av Roy Nordqvist den 2018-05-25 klockan 09:21.

Medlemmar som har läst den här tråden: 150

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar