Bild 1 Foto: Gomer Swahn
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Dieseivärmare

0 Ej tillåtet!

Dieselvärmare

Har funderingar på att investera i en dieselvärmare vid köp av ny husbil
    Vill gärna ha tips angående detta
    Senast redigerat av claes sandberg den 2013-09-03 klockan 09:30. Anledning: felstavat

0 Ej tillåtet!

Sv: Dieseivärmare

Har haft Dieselvärmare i samtliga bilar jag haft, har bara erfarenhet av vattenvärmare. På mitt tidigare arbete fanns Dieselvärmare i samtliga lastbilar, både webasto och eberspächer.
    Eberspächer krånglade mindre men var dyrare att reparera
    Innan nuvarande bil hade jag en Phoenix med en webasto monterad mellan golven, februari 2010 var vi på Jokkmocks marknad det var minus 20-30 hela tiden, för att spara gas kördes bara dieselvärmaren hela veckan inga problem att hålla värmen i bilen.
    Tänk på att försöka få värmarens avgasrör på vänster sida så du slipper avgaser under markisen.
    Dagen värmare ryker inte och luktar nästan inget, det är bara vid start som det ryker lite, däremot tjuter värmaren när den går max.
    Nu har jag en eberspächer på 9500w men det räcker normalt med 5000w.
    Vi bor permanent i bilen, när vi inte har tillgång till el har vi inget varmvatten på. När varmvatten behövs sätts dieselvärmaren på det tar 10-15 min så har vi varmvatten som är varmare än varmvatten från Aldepannan.
    Det finns många bra tillbehör till dagen värmare, du kan ringa till bilen för att starta värmaren.
    Man bör ha extra bodelbattari om man skall köra dieselvärme hela natten.

0 Ej tillåtet!

Vad kostar en begagnad dieselvärmare typ Webasto? Min bil hade det innan jag köpte den för den gick sönder och är borttagen.

Kåre Wahlman
    Gäst

0 Ej tillåtet!

Köp Nytt så du har garantin! Webasto
    har problem med att kontakter ärgar och går
    av, det skedde efter 14 månader på Vår Twin!
    på båda kabarna!! båda alltså!! Blev det kortslutning
    på grund av inträngande Vatten, tätat enligt webastos
    instruktioner. Dessutom hade vi problem med webaston
    i Jokkmokk när det blev 35-39 minus den vägrade Starta!
    Startade först vid minus 18 inte kallare!
    Senaste servicekillen rekommenderade Eber istället, billigare
    lättare att serva, billigare delar, Enligt Honom, har aldrig kollat!

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Stenkullen

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Kåre Wahlman Visa inlägg
    Köp Nytt så du har garantin! Webasto
    har problem med att kontakter ärgar och går
    av, det skedde efter 14 månader på Vår Twin!
    på båda kabarna!! båda alltså!! Blev det kortslutning
    på grund av inträngande Vatten, tätat enligt webastos
    instruktioner. Dessutom hade vi problem med webaston
    i Jokkmokk när det blev 35-39 minus den vägrade Starta!
    Startade först vid minus 18 inte kallare!
    Senaste servicekillen rekommenderade Eber istället, billigare
    lättare att serva, billigare delar, Enligt Honom, har aldrig kollat!
    Hej
    Måste man inte vara uppkopplad på el. Annars drar du väl ur batterierna. Eller.??
    ?

0 Ej tillåtet!

Hur menar du?
    En dieselvärmare drar ju mycket ström just i startögonblicket när glödstiftet tänder dieseln.
    När värmaren startat är det bara fläkten som drar ström och ev. cirkulationspump om det är vattenburet..
    Visst drar det lite men har du en bra batteribank och fräscha batterier bör man nog klara ett par dygn utan problem.

Det är ju ingen skillnad mot att stå på gasol, där behöver du ju också en fläkt eller pump.
    ”Ibland måste man göra saker man inte vågar, annars är man ingen människa utan bara en liten lort.” Astrid Lindgren

0 Ej tillåtet!

Ang. Dieslvärmare. Har jag bra erfaren av Planar (rysk tillverkad). Vi har 4 kw luftvärmare i våran bil. Lite högre ljudnivå än trumaticen. Men förmånligt inköp.( 445€ från södra finland för er komplett kit för våran 44d hemma här i Kalix).

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

0 Ej tillåtet!

Hej.

Jag har sett på nätet att det skulle kunna vara möjligt att eftermontera en dieselvärmare (Webasto) och ansluta luftvärmen till befintliga luftutsläpp i förarhytten. Detta för att eliminera kallras framme i husbilen.

Bränsleförbrukningen är ca 30 kr natten.
    Effektförbrukningen ca 2 amp/h.

Kostnad för värmare och installation har jag inte kollat upp men jag tror det handlar om ca 20 000:-

Jag är lite nyfiken på om någon har gjort en montering och anslutit till befintliga luftutsläpp i förarhytten.

/Jens

1 Ej tillåtet!

Har ingen erfarenhet av den typen av installation men däremot av nyinstallerad Webasto.
    Det du skall tänka på när du beräknar åtgång av diesel och ström är att den Webaston som är anpassad för fritidsfordon har en annan styrenhet än den som är tänkt att använda som kupévärmare.
    När önskad temperatur uppnåtts stänger värmaren helt.
    Min erfarenhet är att runt 5+ går den ungefär halva tiden.
    ”Ibland måste man göra saker man inte vågar, annars är man ingen människa utan bara en liten lort.” Astrid Lindgren

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

0 Ej tillåtet!

Ja nu har jag pratat med KG Knutsson AB i Sollentuna och blivit lite klokare. Reklam är en sak och verkligheten en annan. De vill att jag helst ska montera luftvärmaren inne i bilen och jag får inte koppla in mig på Fiats befintliga luftslangar. Priset för den billigaste luftvärmaren Air Top 2000 STC ligger runt 17 000:- Det tillkommer en styrenhet + slangar och eventuell monteringskostnad. Att få denna värmare inmonterad i min husbil uppskattar jag till någonstans mellan 25 000:- till 30 000:-

Jag konstaterar också att strömförbrukningen är betydligt lägre med Alde-pannan än Webasto. I jämförelse mellan Truma och Webasto så börjar strömförbrukningen bli likvärdig, men vad jag förstår så slukar Webaston mest ström. Webasto har andra fördelar som exempelvis dieselbränsle och säkert också stor driftsäkerhet.

För mig är det för mycket pengar för att få extra komfortvärme i husbilen, men det var intressant att kolla på det.

//Jens

1 Ej tillåtet!

Gjorde en liten googling och 1liter diesel kostar 16kr. 1kg gasol kostar 25kr. Diesel innnehåller 9.8kwh/liter och Gasol innehåller 12.9kwh/kg. Diesel blir då 1.63kr/kwh och gasol blir 1.93kr/kwh. Har du istället LPG så blir det inte så jäkla stor skillnad då det rymmer ca 24liter i en p11 och LPG kostar 10kr/liter hos gasolkungen dvs 240kr för en p11 emot 275 för en gasolflaska. Att jämföra med billigaste elavtalet som är 75öre/kwh.
    Så summa sumarum.

El 0.75kr
    Diesel 1.63kr
    LPG 1.69kr
    Gasol 1.93kr

Vilket ger att stå på el så mycket det är möjligt. Skall du investera i något så skulle jag investera i LPG då du även kan köra kylen och spisen på det och skillnaden till diesel inte är stor.
    Har jag räknat fel så ber jag om ursäkt... Förluster om det nu blir några har jag inte tagit i beaktande. energivärdena är tagna från energimyndigheten

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

0 Ej tillåtet!

Ja teoretiskt har du säkert rätt.

Några små reflektioner. I södra Sverige är priset till och med lägre än 10kr/litern för LPG. Sedan tror jag knappast att någon ställplats eller campingägare säljer el så billigt som 0,75kr/kWh.

Det intressanta för mig är att ställa gasol mot dieselvärme. Som gammal båtägare har jag erfarenhet av bägge. Alla värmekällor har sina för och nackdelar. Batteribanken är den viktigaste aspekten. Utan 12-volt i tillräcklig mängd fungerar ingen värme (förutom stearinljus).

Vid en nyinstallation skulle dieselspis, 12 v kylbox och en dieselvärmare kunna vara ett mycket bra alternativ med solceller, litiumbatterier och kanske en Efoy. Men är det ekonomiskt försvarbart?

/Jens

0 Ej tillåtet!

Sv: Dieselvärmare

Om du skall investera i en dieselvärmare är det en vatten eller luft?
    Kolla runt det finns importörer i Sverige med bra värmare.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

0 Ej tillåtet!

Sv: Dieselvärmare

Hej Karl-Erik.

För min del tittade jag på luftburen värme som extra komfortvärme framme i förarhytten.

// Jens

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar